Ret til kompensation for forsinkelse af omlagt flyvning efter aflysning
Dato
11. marts 2020
Udsteder
Domstolen
Land
Finland
Dommer
EU-medlemsstater, Italien, EU’s institutioner og organer, Finland, Østrig, Europa-Kommissionen, Tyskland
Dokument
Nøgleord
Sagen omhandler en tvist mellem en række flypassagerer og Finnair Oyj vedrørende krav om kompensation for både aflysning af en flyafgang og efterfølgende forsinkelse af en omlagt flyvning.
Passagererne havde oprindeligt booket en direkte flyvning fra Helsinki til Singapore, men denne blev aflyst på grund af tekniske problemer. Finnair tilbød passagererne en omlagt flyvning via Chongqing, men også denne flyvning blev forsinket på grund af en defekt servostyring.
Passagererne krævede kompensation både for aflysningen af den oprindelige flyvning og forsinkelsen af den omlagte flyvning. Finnair betalte kompensation for aflysningen, men afviste at betale for forsinkelsen, idet selskabet henviste til, at forordning 261/2004 ikke giver ret til dobbelt kompensation, og at forsinkelsen skyldtes usædvanlige omstændigheder.
Helsingin hovioikeus (appeldomstolen i Helsinki) forelagde sagen for EU-Domstolen med spørgsmål om, hvorvidt passagererne har ret til kompensation for forsinkelsen af den omlagte flyvning, og om en defekt "on condition"-komponent kan udgøre en "usædvanlig omstændighed".
Afgørelse
Domstolen fastslog, at en flypassager, der har modtaget kompensation for en aflyst flyafgang og accepteret en omlagt flyvning, har ret til yderligere kompensation, hvis den omlagte flyvning er forsinket i et omfang, der berettiger til kompensation. Dette gælder, selvom det er det samme luftfartsselskab, der står for både den aflyste og den omlagte flyvning.
Domstolen præciserede også, at et luftfartsselskab ikke kan påberåbe sig "usædvanlige omstændigheder" som begrundelse for at undlade at betale kompensation, hvis forsinkelsen skyldes en defekt på en såkaldt "on condition"-komponent (en komponent, der først udskiftes, når den er defekt), medmindre defekten skyldes en ekstraordinær begivenhed, der ligger uden for selskabets kontrol. Det er den nationale rets opgave at vurdere, om dette er tilfældet, men som udgangspunkt er en sådan defekt uløseligt forbundet med flyets drift.
Retlige Principper
- Forordning 261/2004 om flypassagerers rettigheder: Domstolen bekræftede, at forordningen skal fortolkes bredt for at sikre et højt beskyttelsesniveau for passagerer.
- Ret til kompensation ved forsinkelse: Passagerer har ret til kompensation, hvis de ankommer til deres endelige destination mere end tre timer efter den planlagte ankomsttid.
- Usædvanlige omstændigheder: Luftfartsselskaber kan undgå at betale kompensation, hvis forsinkelsen skyldes usædvanlige omstændigheder, som ikke kunne være undgået, selvom alle rimelige forholdsregler var truffet. Dog skal tekniske fejl normalt anses for at være en del af luftfartsselskabets normale drift.
- "On condition"-komponenter: Defekter på disse komponenter fritager som udgangspunkt ikke luftfartsselskabet for kompensationspligten, medmindre der er tale om en ekstraordinær og uforudsigelig hændelse.
Lignende afgørelser