Command Palette

Search for a command to run...

Tarifering af post mastektomi-brystholdere: Gyldigheden af Kommissionens gennemførelsesforordning 2017/1167

Dato

18. december 2019

Udsteder

Domstolen

Land

Det Forenede Kongerige

Dommer

EU-medlemsstater, Det Forenede Kongerige, Europa-Kommissionen, EU’s institutioner og organer

Dokument

Nøgleord

Toldtarifering Kombinerede Nomenklatur (KN) Post Mastektomi-brystholdere Gennemførelsesforordning 2017/1167 Tariferingsforordning Loyalt Samarbejde Objektive Karakteristika Toldkodeksudvalget Præjudiciel Afgørelse EU-Domstolen Brystproteser Tilbehør Toldpositioner Skønsmæssig Beføjelse

Amoena Ltd indførte post mastektomi-brystholdere, som Commissioners for Her Majesty's Revenue and Customs tariferede under KN-kode 6212 10 90 som almindelige brystholdere, hvilket medførte en toldsats på 6,5 %. Amoena anfægtede denne tarifering og argumenterede for, at brystholderne skulle tariferes under KN-kode 9021 som tilbehør til brystproteser, hvilket ville være toldfrit.

First-tier Tribunal (Tax Chamber) forelagde sagen for EU-Domstolen og spurgte om gyldigheden af Kommissionens gennemførelsesforordning 2017/1167, der fastsatte, at brystholdere som de omhandlede skulle tariferes som almindelige brystholdere.

Parternes Argumenter

  • Amoena argumenterede for, at gennemførelsesforordningen var ugyldig, da den byggede på en åbenbar fejl, tilsidesatte Kommissionens beføjelser og var i strid med princippet om loyalt samarbejde. Amoena fremhævede, at brystholderne var specielt designet til at holde brystproteser og derfor skulle betragtes som tilbehør hertil.
  • Commissioners og Kommissionen argumenterede for, at gennemførelsesforordningen var gyldig, da den var baseret på en korrekt fortolkning af KN. De fremhævede, at brystholderne havde de samme objektive karakteristika som almindelige brystholdere, og at deres anvendelse ikke var begrænset til kvinder, der havde fået foretaget en mastektomi.

Domstolens Betragtninger

Domstolen bemærkede, at tariferingen af varer skal ske på baggrund af deres objektive karakteristika og egenskaber. Domstolen fandt, at de omhandlede brystholdere havde de samme objektive kendetegn som almindelige brystholdere, og at deres anvendelse ikke var uløseligt forbundet med brystproteser. Domstolen fastslog derfor, at Kommissionen ikke havde overskredet sine beføjelser ved at tarifere brystholderne som almindelige brystholdere.

Domstolen fandt endvidere, at Kommissionen ikke havde tilsidesat princippet om loyalt samarbejde, da den havde undersøgt Det Forenede Kongeriges argumenter og taget dem i betragtning.

Afgørelse

Domstolen fastslog, at gennemgangen af de præjudicielle spørgsmål ikke havde frembragt noget, der kunne rejse tvivl om gyldigheden af Kommissionens gennemførelsesforordning 2017/1167.

Domstolen begrundede afgørelsen med:

  • Kommissionen har en vid skønsmæssig beføjelse til at præcisere indholdet af toldpositioner.
  • Kommissionen har ikke ændret indholdet eller rækkevidden af KN-positionerne 6212 og 9021.
  • De omhandlede brystholdere har de samme objektive kendetegn som almindelige brystholdere.
  • Brystholderne kan ikke anses for tilbehør til brystproteser, da de ikke øger protesernes anvendelsesmuligheder eller forbedrer deres funktion.
  • Kommissionen har ikke tilsidesat princippet om loyalt samarbejde, da den har undersøgt Det Forenede Kongeriges argumenter.
  • Kommissionen er ikke bundet af en national domstols afgørelse ved vedtagelsen af en tariferingsforordning.

Retlige Principper

Domstolen fremhævede følgende EU-retlige principper:

  • Den Fælles Toldtarif: Tariferingen af varer skal ske på baggrund af objektive karakteristika og egenskaber.
  • Kommissionens Skønsmæssige Beføjelse: Kommissionen har en vid skønsmæssig beføjelse til at præcisere indholdet af toldpositioner, men må ikke ændre deres indhold eller rækkevidde.
  • Princippet om Loyalt Samarbejde (Artikel 4, stk. 3, TEU): Både medlemsstaterne og EU-institutionerne har en forpligtelse til loyalt samarbejde.
  • Retssikkerhed og Kontrolmuligheder: Det afgørende kriterium for varernes tarifering skal søges i deres objektive karakteristika og egenskaber, som kan kontrolleres på tidspunktet for fortoldningen.
  • Begrebet »Tilbehør«: For at en vare kan anses for »tilbehør« i KN's forstand, skal den øge et apparats anvendelsesmuligheder eller forbedre dets funktion.

Disse principper er afgørende for at sikre en ensartet anvendelse af EU's toldregler og for at opretholde et velfungerende indre marked.

Lignende afgørelser