Frist for meddelelse om overskudsafgift på sukker: Betydningen af god tro og nationale procedureregler
Dato
16. oktober 2019
Udsteder
Domstolen
Land
Tyskland
Dommer
Europa-Kommissionen, EU’s institutioner og organer
Dokument
Nøgleord
Sagen omhandler en tvist mellem Südzucker AG og Hauptzollamt Karlsruhe vedrørende fastsættelsen af overskudsafgift på sukker for produktionsåret 2007/2008.
Südzucker anfægtede en ændret afgiftsfastsættelse, der blev meddelt efter den frist, der er fastsat i forordning nr. 967/2006.
Finanzgericht Baden-Württemberg forelagde præjudicielle spørgsmål om fortolkningen af artikel 3, stk. 2, i forordning nr. 967/2006, særligt om fristen for meddelelse af overskudsafgift også gælder for ændringer af en rettidig meddelelse, og om betingelserne for at overskride denne frist.
Baggrund
- Südzucker producerede sukker over sin kvote i produktionsåret 2007/2008.
- Hovedtoldkontoret fastsatte oprindeligt en overskudsafgift, men ændrede den senere efter kontrol.
- Südzucker anfægtede ændringen, da den blev meddelt efter den fastsatte frist.
Centrale Spørgsmål
- Gælder fristen i artikel 3, stk. 2, i forordning nr. 967/2006 også for ændringer af en rettidig meddelelse om overskudsafgift?
- Hvis ja, under hvilke betingelser kan fristen overskrides?
- Hvis fristen ikke gælder, hvilken frist finder så anvendelse for ændringsmeddelelser?
Parternes Argumenter
- Südzucker argumenterede for, at den ændrede fastsættelse var forældet, da meddelelsen ikke var modtaget rettidigt.
- Hovedtoldkontoret argumenterede for, at ændringen var nødvendig på baggrund af kontrolresultater.
Domstolens Betragtninger
- Domstolen bekræfter, at fristen i artikel 3, stk. 2, som udgangspunkt skal overholdes.
- Domstolen henviser til sin tidligere praksis i British Sugar-sagen, hvor den fastslog, at en overskridelse af fristen kan accepteres under visse betingelser.
- Domstolen understreger, at det er den nationale rets opgave at vurdere, om betingelserne for at overskride fristen er opfyldt i den konkrete sag.
Afgørelse
Domstolen fastslår, at artikel 3, stk. 2, første punktum, i forordning nr. 967/2006 skal fortolkes således, at fristen for meddelelse om afgift på overskudssukker som udgangspunkt også gælder for ændringer af en sådan meddelelse baseret på kontrolresultater. Dog kan en overskridelse af fristen accepteres, hvis den nationale myndighed ikke har handlet forsømmeligt og var uvidende om detaljerne i virksomhedens sukkerproduktion, og denne uvidenhed med rimelighed kan tilskrives virksomheden selv, fordi den ikke har handlet i god tro og overholdt alle relevante bestemmelser. Det er den forelæggende rets opgave at afgøre, om dette er tilfældet i den konkrete sag.
Domstolen præciserer yderligere, at i mangel af EU-retlige bestemmelser om fristen for meddelelse af ændringer i afgiften på overskudssukker, er det op til national ret at fastlægge denne frist under overholdelse af ækvivalensprincippet, effektivitetsprincippet og retssikkerhedsprincippet.
Retlige Principper
- Overholdelse af Frister: Domstolen bekræfter vigtigheden af at overholde de frister, der er fastsat i EU-forordninger, men anerkender samtidig, at der kan være undtagelser.
- God Tro: Princippet om god tro er centralt, og virksomheder forventes at handle redeligt og overholde alle relevante bestemmelser.
- National Procesautonomi: I mangel af specifikke EU-regler har medlemsstaterne en vis frihed til at fastlægge procedurer, men de skal overholde EU-rettens generelle principper.
- Ækvivalensprincippet: Nationale regler må ikke være mindre gunstige end dem, der gælder for lignende nationale situationer.
- Effektivitetsprincippet: Nationale regler må ikke gøre det praktisk umuligt eller uforholdsmæssigt vanskeligt at udøve rettigheder, der er tillagt i henhold til EU-retten.
- Retssikkerhedsprincippet: Retsregler skal være klare og præcise, således at borgerne kan forudse deres rettigheder og forpligtelser.
Lignende afgørelser