Command Palette

Search for a command to run...

National begrænsning på 30% for underentreprise er i strid med EU-retten

Dato

25. september 2019

Udsteder

Domstolen

Land

Italien

Dommer

EU-medlemsstater, Italien, EU’s institutioner og organer, Norge, Europa-Kommissionen

Dokument

Nøgleord

Præjudiciel forelæggelse Offentlige udbud Underentreprise Etableringsfrihed Fri udveksling af tjenesteydelser Proportionalitetsprincippet Direktiv 2014/24/EU Artikel 49 TEUF Artikel 56 TEUF Organiseret kriminalitet SMV'er Ligebehandling Gennemsigtighed

Sagen omhandler en anmodning om præjudiciel afgørelse fra Tribunale Amministrativo Regionale per la Lombardia (den regionale forvaltningsdomstol for Lombardiet, Italien) vedrørende fortolkningen af artikel 49 TEUF og 56 TEUF, artikel 71 i direktiv 2014/24/EU om offentlige udbud, samt proportionalitetsprincippet.

Vitali SpA blev udelukket fra en offentlig udbudsprocedure af Autostrade per l’Italia SpA, fordi Vitali overskred den maksimale grænse på 30% for underentreprise, som er fastsat i italiensk lovgivning (artikel 105, stk. 2, i lovdekret nr. 50/2016).

Den forelæggende ret stillede spørgsmål om, hvorvidt denne kvantitative begrænsning er forenelig med EU-retten, da den potentielt kan hindre adgangen til offentlige udbud for virksomheder, især SMV'er, og dermed begrænse etableringsfriheden og den frie udveksling af tjenesteydelser.

Italien argumenterede for, at begrænsningen er nødvendig for at bekæmpe infiltration af organiseret kriminalitet i offentlige indkøb, hvilket er et legitimt mål.

Europa-Kommissionen anførte, at målet kunne nås med mindre restriktive foranstaltninger, som dem der er fastsat i direktiv 2014/24.

Afgørelse

Domstolen fastslog, at direktiv 2014/24 skal fortolkes således, at det er til hinder for national lovgivning, der fastsætter en generel begrænsning på 30% for underentreprise af en kontrakts samlede værdi. Domstolen begrundede dette med, at en sådan generel begrænsning går ud over, hvad der er nødvendigt for at opnå målet om at bekæmpe infiltration af organiseret kriminalitet, og at mindre restriktive foranstaltninger kunne anvendes.

Domstolen fremhævede, at selvom medlemsstaterne har en vis skønsbeføjelse til at vedtage foranstaltninger for at sikre overholdelse af gennemsigtighedskravet, skal disse foranstaltninger være proportionale og ikke hindre adgangen til offentlige udbud for virksomheder, især SMV'er. Den italienske regerings argument om ineffektiv kontrol blev afvist, da det ikke ændrede på, at den nationale foranstaltning var restriktiv, og at der ikke var tilstrækkelig dokumentation for, at de eksisterende EU-retlige regler ikke kunne opfylde formålet.

Retlige Principper

  • Etableringsfrihed og fri udveksling af tjenesteydelser: Artikel 49 og 56 TEUF sikrer etableringsfrihed og fri udveksling af tjenesteydelser inden for EU.
  • Direktiv 2014/24/EU: Dette direktiv regulerer offentlige udbud og har til formål at sikre ligebehandling, ikke-diskrimination, proportionalitet og gennemsigtighed.
  • Proportionalitetsprincippet: Enhver begrænsning af de grundlæggende friheder skal være egnet og nødvendig for at opnå et legitimt mål.
  • Gennemsigtighedsprincippet: Ordregivende myndigheder skal handle på en gennemsigtig måde i alle faser af udbudsproceduren.
  • Underentreprise: Direktivet tillader underentreprise, men medlemsstaterne kan fastsætte visse betingelser og kontrolforanstaltninger.
  • Bekæmpelse af organiseret kriminalitet: Et legitimt mål, der kan begrunde visse restriktioner, men disse skal være proportionale.

Lignende afgørelser