Fortolkning af forordning 1370/2007 om offentlig personbefordring: Anvendelse af artikel 5 og overgangsbestemmelser
Dato
20. marts 2019
Udsteder
Domstolen
Land
Italien
Dommer
EU-medlemsstater, Portugal, Frankrig, Europa-Kommissionen, EU’s institutioner og organer
Dokument
Nøgleord
Sagen omhandler en tvist mellem Mobit Soc. cons. arl og Regione Toscana samt Autolinee Toscane SpA vedrørende tildeling af en koncessionskontrakt om lokal offentlig trafikbetjening.
Mobit anfægtede tildelingen til Autolinee Toscane med henvisning til, at Autolinee Toscane er kontrolleret af RATP, som er en "intern operatør" i henhold til forordning nr. 1370/2007 og derfor ikke burde kunne deltage i udbudsprocedurer uden for sit geografiske område.
Consiglio di Stato forelagde præjudicielle spørgsmål for EU-Domstolen om fortolkningen af artikel 5 og artikel 8 i forordning nr. 1370/2007, herunder:
- Om forbuddet mod, at en intern operatør deltager i udbud uden for sit område, også gælder for kontrakter tildelt før forordningens ikrafttræden.
- Om en offentligretlig juridisk person, der er tildelt en kontrakt uden udbud, kan anses for en "intern operatør".
- Om tildeling af en kontrakt uden udbud falder uden for ordningen i artikel 5, stk. 2, hvis den statslige myndighed efter tildelingen opretter et organ, der ikke udøver "tilsvarende kontrol".
- Om en kontrakt, der udløber efter den 30-årige frist, er i overensstemmelse med forordningen.
Domstolen skulle tage stilling til, om artikel 5 i forordning nr. 1370/2007 fandt anvendelse på en tildelingsprocedure iværksat før den 3. december 2019.
Afgørelse
Domstolen fastslog, at artikel 5 og artikel 8, stk. 2, i forordning nr. 1370/2007 skal fortolkes således, at artikel 5 ikke finder anvendelse på en tildelingsprocedure, der er gennemført før den 3. december 2019. En kompetent myndighed, der inden denne dato ved en afgørelse om tildeling afslutter en udbudsprocedure og indgår en koncessionskontrakt om offentlig lokal personbefordring ad vej, er derfor ikke forpligtet til at efterkomme artikel 5.
Domstolen begrundede afgørelsen med:
- Overgangsbestemmelserne i artikel 8, stk. 2, der indfører en tiårig overgangsperiode, hvor medlemsstaternes kompetente myndigheder ikke er forpligtet til at efterkomme artikel 5 ved indgåelse af kontrakter om offentlig trafikbetjening ad vej.
- At formålet med overgangsordningen er at give de kompetente myndigheder og operatører tid til at omstille sig til bestemmelserne i forordningen.
- At EU-lovgiver bevidst har valgt at give medlemsstaterne et vist råderum i overgangsperioden vedrørende gennemførelsen af artikel 5.
- At en medlemsstat kan vælge at gennemføre artikel 5 tidligere, men dette ikke synes at være sket i den konkrete sag.
Retlige Principper
- Overgangsbestemmelser: Domstolen fremhævede vigtigheden af overgangsbestemmelser i EU-retten, der giver medlemsstaterne tid til at tilpasse sig nye regler.
- Forordningens fortolkning: Domstolen understregede, at fortolkningen af en EU-forordning skal ske i lyset af dens ordlyd, formål og historiske baggrund.
- Kompetencefordeling: Domstolen bekræftede princippet om, at det tilkommer den nationale ret at træffe afgørelse om sagsomkostninger i sager, der verserer for den nationale ret.
- Artikel 4 i forordning 1370/2007: Kontrakter om offentlig personbefordring med bus har en maksimal løbetid på ti år, medmindre særlige forlængelsesmuligheder i artikel 4, stk. 4, finder anvendelse.
Lignende afgørelser