Command Palette

Search for a command to run...

Fortolkning af direktiv 2009/72/EF om det indre marked for elektricitet og lukkede distributionssystemer

Dato

27. november 2018

Udsteder

Domstolen

Land

Italien

Dommer

Grækenland, EU-medlemsstater, Italien, EU’s institutioner og organer, Nederlandene, Europa-Kommissionen

Dokument

Nøgleord

EU-ret Energi Elektricitet Indre marked Distributionssystem Lukket distributionssystem Tredjepartsadgang Lastfordeling Ligebehandling Direktiv 2009/72/EF

Sagen omhandler fortolkningen af direktiv 2009/72/EF om det indre marked for elektricitet, særligt vedrørende lukkede distributionssystemer. Sagen er rejst af Solvay Chimica Italia SpA m.fl. mod Autorità per l'energia elettrica, il gas e il sistema idrico (AEEGSI) vedrørende AEEGSIs beslutning om at pålægge virksomhederne en række forpligtelser vedrørende tredjeparters adgang og lastfordelingstjenester.

Baggrund

Sagsøgerne i hovedsagerne ejer eller driver private elektricitetsdistributionsnet, der er klassificeret som lukkede distributionssystemer. De anfægter AEEGSIs afgørelse om at anvende de samme regler for lukkede distributionssystemer som for offentlige distributionssystemer.

Centrale spørgsmål

  1. Udøver private systemer, der er tilkoblet det offentlige net, og som er beregnet til egenproduktion, nødvendigvis et distributionssystem?
  2. Kan nationale lovgivere fastsætte andre kategorier af distributionssystemer med forenklet regulering udover lukkede distributionssystemer?
  3. Er lukkede distributionssystemer forpligtet til at tillade tilkobling af tredjeparter?
  4. Kan nationale lovgivere fastsætte yderligere undtagelser fra de almindelige bestemmelser om distributionssystemer for lukkede distributionssystemer?
  5. Er nationale bestemmelser om lastfordeling og adskillelse, der er identiske med reguleringen af offentlige net, forenelige med direktiv 2009/72/EF?

Hovedargumenter

Sagsøgerne argumenterer for, at AEEGSIs afgørelse er i strid med direktiv 2009/72/EF, da den ikke tager hensyn til de særlige karakteristika ved lukkede distributionssystemer. De anfægter forpligtelsen til at tillade tilkobling af tredjeparter, opkrævning af lastfordelingsafgifter og opkrævning af generelle omkostninger forbundet med elektricitetsforbrug.

Domstolens vurdering

Domstolen fastslår, at systemer, der distribuerer elektricitet via høj-, mellem- og lavspændingsdistributionssystemer, udgør distributionssystemer omfattet af direktivet. Medlemsstaterne kan klassificere sådanne systemer som lukkede distributionssystemer og fritage dem fra visse forpligtelser, men kun inden for de rammer, som direktivet fastsætter. Lukkede distributionssystemer er som udgangspunkt forpligtet til at give tredjeparter adgang, og nationale bestemmelser om lastfordelingsafgifter skal være objektive, gennemsigtige og ikke-diskriminerende.

Afgørelse

Domstolen fastslår:

  1. Artikel 2, nr. 5, og artikel 28, stk. 1, i direktiv 2009/72/EF skal fortolkes således, at systemer, der er indført med henblik på egetforbrug før direktivets ikrafttræden, og som drives af en privat aktør, hvor et begrænset antal produktions- og forbrugsenheder er tilkoblet, og som selv er tilkoblet det offentlige net, udgør distributionssystemer, der falder ind under direktivets anvendelsesområde.
  2. Artikel 28 i direktiv 2009/72/EF skal fortolkes således, at systemer, der af en medlemsstat er klassificeret som lukkede distributionssystemer, udelukkende kan fritages fra de forpligtelser, der er fastsat i artikel 28, stk. 2, uanset at disse systemer i øvrigt kan indrømmes andre undtagelser i direktivet, særligt undtagelsen i artikel 26, stk. 4, hvis de opfylder betingelserne heri. Medlemsstaten kan ikke fastsætte en særlig kategori af distributionssystemer for at indrømme fritagelser, der ikke er fastsat i direktivet.
  3. Artikel 32, stk. 1, i direktiv 2009/72/EF skal fortolkes således, at den er til hinder for national lovgivning, der bestemmer, at lukkede distributionssystemer ikke er forpligtet til at give tredjeparter adgang, men udelukkende skal give adgang til tredjeparter, der henhører under kategorien af brugere, der kan tilkobles disse systemer, og som har adgang til det offentlige net.
  4. Artikel 15, stk. 7, og artikel 37, stk. 6, litra b, i direktiv 2009/72/EF skal fortolkes således, at de, uden en objektiv begrundelse, er til hinder for national lovgivning, der fastsætter, at lastfordelingsafgifter, der skal betales af brugere af et lukket distributionssystem, beregnes på grundlag af den elektricitet, som hver systembruger udveksler med systemet gennem deres tilkobling, hvis det viser sig, at brugerne af et lukket distributionssystem ikke er i samme situation som de øvrige brugere af det offentlige net, og at den, der leverer lastfordelingstjenesten i det offentlige net, skal bære begrænsede omkostninger i forhold til brugerne af det lukkede distributionssystem.

Centrale EU-retlige principper

  • Det indre marked for elektricitet: Direktiv 2009/72/EF har til formål at etablere et velfungerende indre marked for elektricitet, hvor alle forbrugere frit kan vælge leverandør, og alle leverandører frit kan levere til deres kunder.
  • Tredjepartsadgang: Fri adgang til transmissions- og distributionssystemer er en essentiel foranstaltning for at realisere det indre marked for elektricitet. Medlemsstaterne skal sikre, at tarifferne er objektive og ikke-diskriminerende.
  • Ligebehandlingsprincippet: Ensartede situationer må ikke behandles forskelligt, og forskellige situationer må ikke behandles ens, medmindre en sådan behandling er objektivt begrundet.
  • Lastfordeling og balancering: Regler for balancering af elektricitetssystemet skal være objektive, gennemsigtige og ikke-diskriminerende og skal afspejle omkostningerne. Der skal gives incitamenter til netværksbrugere for at balancere deres input og output.
  • Lukkede distributionssystemer: Medlemsstaterne kan tillade klassificering af visse systemer som lukkede distributionssystemer og fritage dem fra visse forpligtelser for at undgå unødvendige administrative byrder, men dette skal ske inden for de rammer, som direktivet fastsætter.

Lignende afgørelser