Command Palette

Search for a command to run...

Socialt solidaritetsbidrag og frie varebevægelser: Beregning af afgift ved overførsel af varer til anden EU-medlemsstat

Dato

13. juni 2018

Udsteder

Domstolen

Land

Frankrig

Dommer

Nederlandene, EU’s institutioner og organer, Europa-Kommissionen, Frankrig, EU-medlemsstater

Dokument

Nøgleord

Frie varebevægelser afgifter med tilsvarende virkning interne afgifter socialt solidaritetsbidrag omsætning artikel 28 TEUF artikel 30 TEUF artikel 110 TEUF beskatningstidspunkt EU-Domstolen præjudiciel forelæggelse

Sagen omhandler en anmodning om præjudiciel afgørelse fra Cour de cassation i Frankrig vedrørende fortolkningen af artikel 28 og 30 TEUF om frie varebevægelser. Lubrizol France SAS anfægtede opkrævningen af et socialt solidaritetsbidrag (C3S) og et tillægsbidrag hertil, som blev beregnet på baggrund af selskabets samlede årlige omsætning. Tvisten opstod, fordi Caisse nationale du Régime social des indépendants (RSI) inkluderede værdien af varer, som Lubrizol havde overført til andre EU-medlemsstater, i beregningsgrundlaget for bidragene.

Lubrizol argumenterede for, at disse bidrag udgjorde afgifter med tilsvarende virkning, da overførsler af varer til andre EU-lande blev behandlet anderledes end overførsler inden for Frankrig eller til tredjelande. Cour de cassation forelagde spørgsmålet for EU-Domstolen for at afklare, om artikel 28 og 30 TEUF var til hinder for en sådan beregningsmetode.

Domstolen skulle vurdere, om de omtvistede bidrag udgjorde afgifter med tilsvarende virkning som eksporttold, eller om de var en del af en almindelig intern afgiftsordning. Domstolen bemærkede, at bidragene ramte både varer, der blev overført til andre medlemsstater, og varer, der blev solgt nationalt, men at beskatningstidspunktet var forskelligt. Domstolen fandt, at artikel 28 og 30 TEUF ikke var til hinder for den franske lovgivning, forudsat visse betingelser er opfyldt vedrørende beregningsgrundlaget og fordelene ved bidragene.

Afgørelse

Domstolen fastslog, at artikel 28 og 30 TEUF ikke er til hinder for en medlemsstats lovgivning, der beregner bidrag baseret på selskabers årlige omsætning, inklusive værdien af varer overført til andre EU-lande, forudsat at:

  • Værdien af varerne ikke medregnes igen ved efterfølgende salg i den anden medlemsstat.
  • Værdien fratrækkes, hvis varerne ikke sælges i den anden medlemsstat eller returneres uden salg.
  • Fordelene ved bidragene fuldt ud opvejer afgiftsbyrden på indenlandske varer, hvilket den forelæggende ret skal efterprøve.

Retlige Principper

  • Afgifter med tilsvarende virkning: Enhver økonomisk byrde, der ensidigt pålægges varer ved grænsepassage, udgør en afgift med tilsvarende virkning som told.
  • Interne afgifter: Økonomiske byrder, der følger af en almindelig intern afgiftsordning, som anvendes systematisk og efter objektive kriterier på varekategorier uafhængigt af oprindelse og bestemmelse, falder ind under artikel 110 TEUF.
  • Kumulativ anvendelse: Bestemmelserne om afgifter med tilsvarende virkning og diskriminerende interne afgifter kan ikke anvendes kumulativt.
  • Beskatningstidspunkt: For at en afgift kan anses for en del af en generel intern afgiftsordning, skal den pålægges en indenlandsk vare og en tilsvarende eksporteret vare med samme sats på samme stadium i omsætningen, og afgiftspligtens indtræden skal være den samme for begge varer.
  • Fordele ved afgiftsprovenu: Hvis fordelene ved anvendelsen af provenuet af en afgift fuldt ud udligner den byrde, som det indenlandske produkt bærer, udgør afgiften en afgift med tilsvarende virkning som told.

Lignende afgørelser