Command Palette

Search for a command to run...

Fortolkning af tavshedspligt for finanstilsynsmyndigheder og retten til forsvar i sager om administrative sanktioner

Dato

12. september 2018

Udsteder

Domstolen

Land

Luxembourg

Dommer

Italien, Grækenland, Estland, Polen, Tyskland, Europa-Kommissionen, EU’s institutioner og organer, EU-medlemsstater

Dokument

Nøgleord

Præjudiciel forelæggelse Finanstilsyn Tavshedspligt Godt fagligt omdømme Ret til forsvar Aktindsigt Direktiv 2004/39/EF MiFID Charter om grundlæggende rettigheder Artikel 47 Artikel 48 Effektive retsmidler Retfærdig rettergang Administrativ sanktion Straffelovgivning

Sagen omhandler en anmodning om præjudiciel afgørelse fra Cour administrative (Luxembourg) vedrørende fortolkningen af artikel 54, stk. 1 og 3, i direktiv 2004/39/EF om markeder for finansielle instrumenter (MiFID), sammenholdt med artikel 41, 47 og 48 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder.

Sagen udspringer af en tvist mellem UBS Europe SE og Alain Hondequin m.fl. på den ene side og DV m.fl. på den anden side, vedrørende adgangen til dokumenter i forbindelse med en administrativ sanktion pålagt DV af Commission de surveillance du secteur financier (CSSF), Luxembourgs finanstilsyn.

CSSF havde truffet afgørelse om at inddrage DV’s gode faglige omdømme og pålagde ham at træde tilbage fra sine hverv. DV anmodede om aktindsigt i visse dokumenter, som CSSF afslog at fremsende med henvisning til tavshedspligten.

Cour administrative forelagde herefter to spørgsmål for EU-Domstolen:

  • Dækker undtagelsen for "tilfælde, der er omfattet af straffelovgivningen" i artikel 54 i MiFID en situation, hvor en administrativ sanktion i henhold til national lovgivning anses for at henhøre under straffelovgivningen i henhold til EMRK?
  • I hvilket omfang er forpligtelsen til at opretholde tavshedspligt betinget af kravene om retfærdig rettergang, herunder adgang til effektive retsmidler og aktindsigt, jf. artikel 47 og 48 i EU-chartret og artikel 6 og 13 i EMRK?

Domstolen fastslår, at undtagelsen for "tilfælde, der er omfattet af straffelovgivningen" ikke omfatter den omhandlede administrative sanktion. Domstolen præciserer endvidere, at tavshedspligten skal sikres og gennemføres på en måde, der er forenelig med retten til forsvar. Den nationale ret skal afveje interessen i at beskytte fortrolige oplysninger mod interessen i at sikre den pågældendes ret til forsvar.

Afgørelse

Domstolen fastslår, at artikel 54 i direktiv 2004/39 skal fortolkes således:

  • Begrebet "tilfælde, der er omfattet af straffelovgivningen" i direktivets stk. 1 og 3 omfatter ikke situationer, hvor kompetente myndigheder træffer foranstaltninger som i hovedsagen, dvs. forbud mod at en person i et tilsynsbelagt selskab udøver ledelseshverv eller andre hverv, der kræver tilladelse, med krav om fratræden, fordi personen ikke længere opfylder betingelserne for godt omdømme ifølge direktivets artikel 9.
  • Tavshedspligten i artikel 54, stk. 1, sammenholdt med artikel 47 og 48 i EU-chartret om grundlæggende rettigheder, skal sikres og gennemføres på en måde, der er forenelig med retten til forsvar. Hvis en kompetent myndighed påberåber sig tavshedspligt for at afvise at fremlægge oplysninger, den besidder, som ikke fremgår af sagsakterne vedrørende den person, der er genstand for en bebyrdende retsakt, skal den nationale ret efterprøve, om disse oplysninger har en objektiv forbindelse til de klagepunkter, der er fremsat. I bekræftende fald skal retten afveje den pågældendes interesse i at have adgang til nødvendige oplysninger for at udøve sin ret til forsvar fuldt ud, mod de interesser, der er knyttet til at opretholde fortroligheden af de oplysninger, der er omfattet af tavshedspligten, før den beslutter, om de ønskede oplysninger skal fremlægges.

Retlige principper

  • Tavshedspligtens rækkevidde: Domstolen præciserer, at tavshedspligten for kompetente myndigheder ikke er absolut og skal afvejes mod retten til forsvar.
  • Retten til forsvar: Retten til forsvar er en grundlæggende rettighed, der skal sikres i alle procedurer, der kan føre til en bebyrdende retsakt.
  • Aktindsigt: Retten til aktindsigt er en logisk konsekvens af retten til forsvar, men kan begrænses for at beskytte fortrolige oplysninger og forretningshemmeligheder.
  • Afvejning af interesser: I tilfælde af konflikt mellem retten til forsvar og tavshedspligten skal de kompetente myndigheder eller retter foretage en afvejning af de modstridende interesser.
  • EU-rettens fortolkning: EU-retten skal fortolkes i overensstemmelse med chartret om grundlæggende rettigheder og EMRK.

Lignende afgørelser