Command Palette

Search for a command to run...

Fortolkning af moder-datterselskabsdirektivet: Retsmisbrug og kildeskat på udbytte

Dato

25. februar 2019

Udsteder

Domstolen

Land

Danmark

Dommer

Italien, Danmark, Tyskland, Europa-Kommissionen, Nederlandene, EU’s institutioner og organer, EU-medlemsstater, Sverige

Dokument

Nøgleord

Kildeskat Udbytte Moder-datterselskabsdirektivet Retsmisbrug Skattesvig Dobbeltbeskatningsoverenskomst Retmæssig ejer Gennemstrømningsselskab Etableringsfrihed Fri kapitalbevægelighed Skatteministeriet T Danmark Y Denmark Aps Østre Landsret EU-ret Selskabsskat Skattelovgivning EU-Domstolen

Sagerne C-116/16 og C-117/16 omhandler anmodninger om præjudiciel afgørelse fra Østre Landsret vedrørende fortolkningen af direktiv 90/435 om en fælles beskatningsordning for moder- og datterselskaber fra forskellige medlemsstater og artikel 49 TEUF, 54 TEUF og 63 TEUF.

Baggrund

  • Skatteministeriet har anfægtet afgørelser, hvorved Landsskatteretten fandt, at T Danmark og Y Denmark Aps skulle være omfattet af fritagelsen for kildeskat af udbytte, der udbetales til enheder, som er hjemmehørende i en anden medlemsstat.
  • Skatteministeriet mener, at de pågældende selskaber ikke er de retmæssige ejere af udbyttet og derfor ikke kan påberåbe sig fritagelsen for kildeskat.

Centrale spørgsmål

  • Forudsætter en medlemsstats påberåbelse af artikel 1, stk. 2, i direktiv 90/435 om anvendelsen af interne bestemmelser, som er nødvendige for at hindre svig og misbrug, at den pågældende medlemsstat har vedtaget en specifik national bestemmelse til gennemførelse af direktivets artikel 1, stk. 2, eller at der i national ret findes almindelige bestemmelser eller grundsætninger om svig og misbrug, der kan fortolkes i overensstemmelse med artikel 1, stk. 2?
  • Er en bestemmelse i en mellem to medlemsstater indgået dobbeltbeskatningsoverenskomst, der er udfærdiget i overensstemmelse med OECD’s modelbeskatningsoverenskomst, hvorefter beskatningen af udloddet udbytte afhænger af, om udbyttemodtageren anses for den retmæssige ejer af udbyttet, en sådan overenskomstmæssig anti-misbrugsbestemmelse, som er omfattet af direktivets artikel 1, stk. 2?
  • Foreligger der et misbrug efter direktivet, der bevirker, at et selskab ikke er beskyttet heraf, såfremt et udbytte er udloddet fra et selskab i en medlemsstat til et moderselskab i en anden medlemsstat og derfra er viderebetalt til dettes moderselskab, der er hjemmehørende uden for EU/EØS?

Hovedargumenter

  • Skatteministeriet: De pågældende selskaber er ikke de retmæssige ejere af udbyttet, og der foreligger retsmisbrug.
  • T Danmark og Y Denmark Aps: De opfylder betingelserne for fritagelse for kildeskat i henhold til direktiv 90/435.

Væsentlige forhold

  • Sagerne omhandler komplekse finansielle konstruktioner, hvor udbytte er blevet overført gennem flere selskaber i forskellige medlemsstater og tredjelande.
  • Der er uenighed om, hvorvidt de pågældende selskaber kan anses for de retmæssige ejere af udbyttet, og om der foreligger retsmisbrug.

Afgørelse

  • Det generelle EU-retlige princip om forbud mod retsmisbrug skal fortolkes således, at nationale myndigheder og domstole i tilfælde af svig eller misbrug skal nægte en skattepligtig person fritagelse for kildeskat af udbytte, som et datterselskab udlodder til sit moderselskab, fastsat i direktiv 90/435, selvom der ikke findes nationale eller overenskomstmæssige bestemmelser, der foreskriver en sådan nægtelse.
  • For at bevise retsmisbrug kræves et sammenfald af objektive omstændigheder, der viser, at formålet med EU-lovgivningen ikke er opnået, selvom betingelserne formelt er overholdt, samt et subjektivt element bestående af en hensigt om at drage fordel af EU-lovgivningen ved kunstigt at skabe de nødvendige betingelser. Holdepunkter kan omfatte gennemstrømningsselskaber uden økonomisk begrundelse og den rent formelle karakter af en koncerns struktur, finansielle konstruktion og lån.
  • En national myndighed er ikke forpligtet til at fastlægge, hvilken enhed der anses for retmæssig ejer af udbytte for at nægte at anerkende et selskab som retmæssig ejer eller fastslå retsmisbrug.
  • I en situation, hvor ordningen for fritagelse for kildeskat af udbytte i direktiv 90/435 ikke finder anvendelse på grund af konstateret svig eller misbrug, kan anvendelsen af de friheder, der er sikret ved EUF-traktaten, ikke gøres gældende for at anfægte lovgivningen i den medlemsstat, der regulerer beskatningen af dette udbytte.

Centrale EU-retlige principper

  • Princippet om forbud mod retsmisbrug: Borgerne må ikke kunne påberåbe sig EU-retlige bestemmelser med henblik på at muliggøre svig eller misbrug. Dette princip er et generelt EU-retligt princip, der finder anvendelse uafhængigt af, om de rettigheder og fordele, der er blevet misbrugt, har hjemmel i traktaterne, i en forordning eller i et direktiv.
  • Direktiv 90/435 om moder- og datterselskaber: Formålet er at lette sammenslutningen af selskaber på EU-plan ved at fastsætte konkurrenceneutrale beskatningsregler for disse sammenslutninger af selskaber fra forskellige medlemsstater, så virksomhederne får mulighed for at tilpasse sig det indre markeds krav, øge deres produktivitet og styrke deres konkurrencemæssige position på internationalt plan.
  • EUF-traktatens friheder: Etableringsfriheden (artikel 49 TEUF) og de frie kapitalbevægelser (artikel 63 TEUF) kan ikke påberåbes i tilfælde af svig eller misbrug for at anfægte national lovgivning om beskatning af udbytte.

Anvendelse og betydning

  • Domstolen fastslår, at medlemsstaterne skal nægte at indrømme fordelene i direktiv 90/435, såfremt påberåbelsen heraf sker for at muliggøre svig eller misbrug. Dette gælder, selvom der ikke findes specifikke nationale eller overenskomstmæssige anti-misbrugsbestemmelser.
  • Domstolen præciserer, hvilke elementer der udgør retsmisbrug, og hvordan det kan påvises. Det kræver både objektive omstændigheder, der viser, at formålet med EU-lovgivningen ikke er opnået, og et subjektivt element, der består i en hensigt om at drage fordel af EU-lovgivningen ved kunstigt at skabe de betingelser, der kræves for at opnå denne fordel.
  • Afgørelsen understreger, at bekæmpelse af skattesvig og misbrug er et legitimt mål, og at medlemsstaterne har ret til at træffe foranstaltninger for at sikre, at EU-retten ikke anvendes til at opnå uretmæssige skattefordele.

Lignende afgørelser