Command Palette

Search for a command to run...

Toldværdiansættelse ved risiko for defekt og gyldigheden af 12-måneders frist for prisændring

Dato

11. oktober 2017

Udsteder

Domstolen

Land

Nederlandene

Dommer

Europa-Kommissionen, Nederlandene

Dokument

Nøgleord

Toldværdi EF-toldkodeks Godtgørelse af importafgifter Defekte varer Prisændring Frist Gennemførelsesforordning Fabrikationsfejl Transaktionsværdi Toldskyld

Sagen omhandler fortolkningen af EF-toldkodeksen og gennemførelsesbestemmelserne vedrørende toldværdiansættelse af importerede køretøjer. X BV importerede motorkøretøjer fra Japan og solgte dem videre til forhandlere. Efterfølgende blev der konstateret defekter ved visse køretøjer, og producenten ydede X BV godtgørelse for reparationsomkostningerne.

Tvisten opstod, da X BV søgte om godtgørelse af toldafgifter med henvisning til, at toldværdien af bilerne efterfølgende havde vist sig at være lavere end den oprindelige toldværdi. De nederlandske toldmyndigheder afviste anmodningen delvist, hvilket førte til en retssag.

Centrale Spørgsmål

  • Skal en risiko for en defekt på importtidspunktet betragtes som en "defekt" i henhold til EU-retten?
  • Er fristen på 12 måneder for prisændringer i gennemførelsesforordningen gyldig i forhold til toldkodeksens bestemmelser om godtgørelse af afgifter?

Parternes Argumenter

X BV argumenterede for, at risikoen for en defekt burde sidestilles med en faktisk defekt, og at fristen på 12 måneder var urimelig restriktiv. Toldmyndighederne fastholdt, at der skulle være en konstateret defekt på importtidspunktet, og at fristen var nødvendig for at sikre retssikkerhed og forhindre misbrug.

Domstolens Betragtninger

Domstolen fastslog, at en risiko for en fabrikationsfejl, der kan føre til en defekt, skal betragtes som en defekt i henhold til artikel 145, stk. 2, i gennemførelsesforordningen. Domstolen fandt desuden, at fristen på 12 måneder i artikel 145, stk. 3, er ugyldig, da den er i strid med toldkodeksens artikel 29, 78 og 236, stk. 2.

Afgørelse

Domstolen fastslog:

  1. Artikel 145, stk. 2, i Kommissionens forordning (EØF) nr. 2454/93, sammenholdt med artikel 29, stk. 1 og 3, i Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92, skal fortolkes således, at den omfatter en situation, hvor der på datoen for angivelsen om en vares overgang til fri omsætning foreligger en med fabrikationen sammenhængende risiko for, at varen vil blive defekt ved brug, og hvor sælger af denne grund giver køber en prisnedsættelse i form af en godtgørelse.
  2. Artikel 145, stk. 3, i forordning nr. 2454/93 er ugyldig, for så vidt som den fastsætter en frist på 12 måneder for ændring af den faktiske pris.

Retlige Principper

  • Toldværdiansættelse: Toldværdien skal afspejle den reelle økonomiske værdi af en importeret vare.
  • Defekte varer: En vare anses for defekt, hvis den ikke har de egenskaber, som med rette kan forventes, under hensyntagen til varens art og relevante forhold.
  • Gennemførelsesforordningens gyldighed: En gennemførelsesbestemmelse må ikke stride mod grundforordningen (toldkodeksen).
  • Retssikkerhed: Fristen for anmodning om godtgørelse af importafgifter er tre år, jf. toldkodeksens artikel 236, stk. 2.
  • Ændring af pris: En ændring af prisen efter import skal tages i betragtning ved toldværdiansættelsen, hvis den skyldes en defekt, der forelå på importtidspunktet.

Lignende afgørelser