Artikel 13 i associeringsaftalen mellem EU og Tyrkiet: Betydningen af standstill-klausulen og proportionalitetsprincippet i familiesammenføringssager
Dato
28. marts 2017
Udsteder
Domstolen
Land
Tyskland
Dommer
Østrig, Tyskland, Europa-Kommissionen
Dokument
Nøgleord
Sagen omhandler Furkan Tekdemir, en tyrkisk statsborger født i Tyskland, og Kreis Bergstraße (udlændingemyndigheden), vedrørende sidstnævntes afslag på Furkan Tekdemirs ansøgning om opholdstilladelse.
Sagen drejer sig om fortolkningen af artikel 13 i Associeringsrådets afgørelse nr. 1/80, der indeholder en standstill-klausul, som forbyder indførelse af nye restriktioner for tyrkiske arbejdstageres adgang til beskæftigelse og ophold i EU-medlemsstater.
Furkan Tekdemirs forældre er tyrkiske statsborgere. Hans far har haft lovlig beskæftigelse i Tyskland siden 2009, mens hans mor indrejste i Tyskland i 2013 og søgte asyl. Furkan blev født i Tyskland i 2014.
Kreis Bergstraße afslog Furkans ansøgning om opholdstilladelse, hvilket førte til en retssag. Verwaltungsgericht Darmstadt forelagde sagen for EU-Domstolen og spurgte, om kravet om opholdstilladelse for børn under 16 år er en ny restriktion i strid med standstill-klausulen, og om en effektiv styring af migrationsstrømme kan begrunde en sådan restriktion.
Domstolens vurdering
Domstolen fandt, at kravet om opholdstilladelse for børn under 16 år udgør en ny restriktion. Domstolen anerkendte, at en effektiv styring af migrationsstrømme kan være et tvingende alment hensyn, der kan begrunde en restriktion. Dog skal restriktionen være proportional. Domstolen fandt, at i Furkans tilfælde var kravet om, at han skulle rejse tilbage til Tyrkiet for at ansøge om visum, uforholdsmæssigt, da myndighederne allerede havde de nødvendige oplysninger til at vurdere hans opholdsret.
Afgørelse
Domstolen fastslog, at artikel 13 i Associeringsrådets afgørelse nr. 1/80 skal fortolkes således, at målet om en effektiv styring af migrationsstrømme kan udgøre et tvingende alment hensyn, der kan begrunde en national foranstaltning, som er indført efter denne afgørelses ikrafttræden i den pågældende medlemsstat, og som pålægger tredjelandsstatsborgere under 16 år en pligt til at have en opholdstilladelse for at indrejse og opholde sig i denne medlemsstat.
Domstolen præciserede dog, at en sådan foranstaltning ikke er forholdsmæssig, hvis reglerne for dens gennemførelse over for børn, der er tredjelandsstatsborgere og født i den pågældende medlemsstat, og hvis ene forælder er en tyrkisk arbejdstager med lovligt ophold i denne medlemsstat, går ud over, hvad der er nødvendigt for at nå dette mål.
Retlige Principper
- Standstill-klausulen: Artikel 13 i afgørelse nr. 1/80 forbyder generelt indførelse af nye nationale foranstaltninger, der gør det vanskeligere for tyrkiske statsborgere at udøve arbejdskraftens frie bevægelighed.
- Tvingende almene hensyn: En ny begrænsning kan dog være tilladt, hvis den er begrundet i et tvingende alment hensyn og er proportional med det forfulgte mål.
- Effektiv styring af migrationsstrømme: Domstolen anerkendte, at målet om en effektiv styring af migrationsstrømme kan udgøre et tvingende alment hensyn.
- Proportionalitetsprincippet: Selv hvis et tvingende alment hensyn er til stede, skal de nationale foranstaltninger være egnede og nødvendige for at nå det tilsigtede mål. De må ikke gå ud over, hvad der er nødvendigt.
- Familiesammenføring: Nationale regler, der skærper betingelserne for familiesammenføring for tyrkiske arbejdstagere, kan udgøre en ny begrænsning i henhold til artikel 13.
Lignende afgørelser