Command Palette

Search for a command to run...

Fortolkning af støtteberettigede hektarer og permanente græsarealer under den fælles landbrugspolitik

Dato

8. juni 2016

Udsteder

Domstolen

Land

Spanien

Dommer

Europa-Kommissionen, Spanien

Dokument

Nøgleord

Fælles landbrugspolitik Enkeltbetalingsordning Arealbaserede betalingsrettigheder Støtteberettiget hektar Permanente græsarealer Foderareal Landbrugsaktivitet Miljøbeskyttelse Rådets forordning (EF) nr. 1782/2003 Comunidad Autónoma de Aragón

Sagen omhandler en tvist mellem María Pilar Planes Bresco og Comunidad Autónoma de Aragón vedrørende beregningen af arealer, der er berettiget til enkeltbetaling for arealstøtte i henhold til Rådets forordning (EF) nr. 1782/2003. Tvisten opstod, da den selvstyrende region Aragonien reducerede det areal, som landbrugeren havde angivet som støtteberettiget, med den begrundelse, at de permanente græsarealer oversteg foderarealerne. Landbrugeren anførte, at de nationale bestemmelser var i strid med EU-retten, da de fratog begrebet »støtteberettiget hektar« sit indhold.

Sagen blev forelagt for Tribunal Supremo, som stillede præjudicielle spørgsmål til EU-Domstolen om fortolkningen af artikel 43 og 44 i forordning nr. 1782/2003. Spørgsmålene drejede sig om, hvorvidt EU-retten er til hinder for en national ordning, hvorefter permanente græsarealer, der overstiger de arealer, der oprindeligt blev lagt til grund for fastsættelsen af betalingsrettighederne, udelukkes fra at have karakter af støtteberettiget hektar, medmindre de anvendes til husdyrbrug.

Domstolen fastslog, at forordning nr. 1782/2003 er til hinder for en sådan national ordning. Domstolen begrundede sin afgørelse med, at EU-retten ikke betinger arealstøtte af, at de permanente græsarealer svarer til de foderarealer, der oprindeligt blev taget hensyn til ved beregningen af betalingsrettighederne. Domstolen fremhævede desuden, at bevarelse af jorden i god landbrugs- og miljømæssig stand udgør en landbrugsaktivitet, og at miljøbeskyttelse er et grundlæggende mål for EU.

Afgørelse

Domstolen fastslår, at forordning nr. 1782/2003 er til hinder for en national ordning, der ved vurderingen af støtteberettigede hektarer ikke tager hensyn til permanente græsarealer, der overstiger de arealer, som oprindeligt lå til grund for fastsættelsen af betalingsrettighederne, medmindre landbrugeren beviser, at disse arealer rent faktisk anvendes til avlsbehov.

Begrundelse

  • Domstolen præciserer, at for at arealer kan være støtteberettigede, skal de udgøre landbrugsarealer, være en del af landbrugerens bedrift og ikke anvendes til permanente afgrøder, skov eller ikke-landbrugsaktiviteter.
  • Permanente græsarealer defineres som arealer, der anvendes til dyrkning af græs eller andet grøntfoder, og som har været holdt uden for bedriftens omdrift i mindst fem år.
  • Domstolen fremhæver, at forordning nr. 1782/2003 ikke betinger arealstøtte af, at de permanente græsarealer svarer til de foderarealer, der oprindeligt blev taget hensyn til ved beregningen af betalingsrettighederne.
  • Bevarelse af jorden i god landbrugs- og miljømæssig stand udgør en landbrugsaktivitet på lige fod med produktion, avl eller dyrkning af landbrugsprodukter.
  • Domstolen understreger, at miljøbeskyttelse er et grundlæggende mål for EU og en del af den fælles landbrugspolitik, herunder enkeltbetalingsordningen.
  • Domstolen bemærker, at forordning nr. 1782/2003 tilsigter at erstatte produktionsstøtte med direkte støtte til bedrifterne, afkoblet fra produktionen.
  • Domstolen konkluderer, at alle permanente græsarealer, der er en del af en bedrifts areal, er berettigede til arealstøtte, uden at dette kan betinges af, at arealerne svarer til de oprindelige foderarealer eller rent faktisk benyttes til avlsbehov.

Centrale EU-retlige principper

  • Støtteberettigelse: For at et areal kan være støtteberettiget under den fælles landbrugspolitik, skal det opfylde visse kriterier, herunder at være et landbrugsareal, være en del af en landbrugsbedrift og ikke anvendes til ikke-landbrugsmæssige formål.
  • Definition af landbrugsareal: Landbrugsarealer omfatter agerjord, permanente græsarealer og permanente afgrøder. Permanente græsarealer defineres som arealer, der anvendes til dyrkning af græs eller andet grøntfoder, og som har været holdt uden for bedriftens omdrift i mindst fem år.
  • Betingelser for arealstøtte: Arealstøtte må ikke betinges af, at de permanente græsarealer svarer til de foderarealer, der oprindeligt blev taget hensyn til ved beregningen af betalingsrettighederne.
  • Landbrugsaktivitet: Bevarelse af jorden i god landbrugs- og miljømæssig stand udgør en landbrugsaktivitet på lige fod med produktion, avl eller dyrkning af landbrugsprodukter.
  • Miljøbeskyttelse: Miljøbeskyttelse er et grundlæggende mål for EU og en integreret del af den fælles landbrugspolitik.
  • Afkoblet støtte: Den fælles landbrugspolitik tilsigter at erstatte produktionsstøtte med direkte støtte til bedrifterne, afkoblet fra produktionen.

Betydning for EU-retten

Dommen præciserer betingelserne for støtteberettigelse af permanente græsarealer under den fælles landbrugspolitik og understreger vigtigheden af miljøbeskyttelse og afkoblet støtte. Den fastslår, at medlemsstaterne ikke kan indføre nationale ordninger, der begrænser støtteberettigelsen af permanente græsarealer ud over de krav, der er fastsat i EU-retten.

Lignende afgørelser