Command Palette

Search for a command to run...

Aftaler om rabat på lægemidler indgået med alle leverandører er ikke en offentlig kontrakt

Dato

1. juni 2016

Udsteder

Domstolen

Land

Tyskland

Dommer

Tyskland, Europa-Kommissionen, EU’s institutioner og organer, EU-medlemsstater, Grækenland, Sverige

Dokument

Nøgleord

Offentlige kontrakter Direktiv 2004/18/EF Ordregivende myndighed Økonomisk aktør Rammeaftale Ligebehandling Ikke-diskrimination Gennemsigtighed Lægemidler Social sikring Rabataftaler Autorisationsprocedure Udvælgelse EUF-traktaten Grænseoverskridende interesse

Dr. Falk Pharma GmbH anlagde sag mod DAK-Gesundheit vedrørende DAK's rabataftaler med virksomheder, der markedsfører lægemidler med indholdsstoffet mesalazin. Sagen omhandlede, hvorvidt en sådan aftaleordning, hvor alle interesserede virksomheder, der opfylder adgangskriterierne, godkendes og indgår identiske kontrakter, udgør en offentlig kontrakt i henhold til EU-retten.

Falk argumenterede for, at reglerne om offentlige kontrakter finder anvendelse, når en ordregivende myndighed erhverver varer på markedet, og at disse regler pålægger udbud til konkurrence, hvilket indebærer indgåelse af eksklusivkontrakter.

DAK hævdede, at en ordregivende myndighed frit kan indgå kontrakter med alle interesserede virksomheder uden at foretage en udvælgelse, og at eksistensen af en udvælgelsesbeslutning er en grundlæggende bestanddel af begrebet »offentlig kontrakt«.

Kohlpharma anførte, at en ordregivende myndigheds valgfrihed med hensyn til arten af de kontrakter, der er nødvendige for at opfylde en public service-forpligtelse, er knæsat i Domstolens praksis om koncessionskontrakter om tjenesteydelser.

Den forelæggende ret ønskede afklaret, om en kontrakt om tiltrædelse af en rabataftaleordning, der er indgået som led i en autoriseringsprocedure med alle interesserede økonomiske aktører uden udvælgelse, udgør en offentlig kontrakt.

Afgørelse

Domstolen fastslog, at en aftaleordning, hvor en offentlig enhed ønsker at anskaffe varer ved at indgå kontrakter med enhver økonomisk aktør, der leverer varerne på forhåndsfastsatte vilkår, uden udvælgelse og med mulighed for tiltrædelse under hele ordningens varighed, ikke udgør en offentlig kontrakt i direktivets forstand.

Domstolen præciserede, at hvis en autoriseringsprocedure for aftaleordninger har klar grænseoverskridende interesse, skal den tilrettelægges og afholdes i overensstemmelse med EUF-traktatens grundlæggende regler, herunder principperne om forbud mod forskelsbehandling, ligebehandling af erhvervsdrivende og gennemsigtighed.

Retlige Principper

  • Princippet om ligebehandling og ikke-forskelsbehandling: Ordregivende myndigheder skal behandle alle økonomiske aktører lige og uden forskelsbehandling.
  • Gennemsigtighedsprincippet: Procedurer for offentlige kontrakter skal være gennemsigtige, så potentielle tilbudsgivere har adgang til relevant information.
  • Fri bevægelighed for varer, etableringsret og tjenesteydelser: EUF-traktatens grundlæggende principper skal overholdes ved indgåelse af offentlige kontrakter.
  • Proportionalitetsprincippet: Foranstaltninger skal være proportionale med det mål, der søges opnået.
  • Begrebet offentlig kontrakt: En offentlig kontrakt forudsætter en gensidigt bebyrdende aftale indgået skriftligt mellem en eller flere økonomiske aktører og en eller flere ordregivende myndigheder, som vedrører udførelsen af arbejde, levering af varer eller tjenesteydelser.

Lignende afgørelser