Command Palette

Search for a command to run...

Momsfritagelse for offentligretlige organer: Fortolkning af begrebet i momsdirektivet

Dato

28. oktober 2015

Udsteder

Domstolen

Land

Portugal

Dommer

Europa-Kommissionen, Det Forenede Kongerige, Portugal

Dokument

Nøgleord

Merværdiafgift Offentligretligt organ Økonomisk virksomhed Momsfritagelse Konkurrencefordrejning Sundhedsydelser Programaftaler Myndighedsbeføjelser Afgiftspligtig person EU-retlig fortolkning

Sagen omhandler Saudaçor, et aktieselskab ejet af den selvstyrende region Azorerne, og dets momspligt i forbindelse med planlægning og administration af sundhedsordningen. Saudaçor leverer disse tjenester i henhold til programaftaler med regionen og modtager "medfinansiering" herfor.

Sagen opstod, da de portugisiske skattemyndigheder anså Saudaçor for momspligtig af disse aktiviteter, hvilket Saudaçor bestred.

De centrale spørgsmål er:

  • Skal begrebet "offentligretligt organ" i momsdirektivet fortolkes i overensstemmelse med definitionen i direktivet om offentlige kontrakter?
  • Kan et selskab som Saudaçor, der er stiftet som et aktieselskab med offentlig kapital, anses for et offentligretligt organ, der udøver virksomhed i sin egenskab af offentlig myndighed?
  • Udgør den modydelse, Saudaçor modtager, et vederlag for tjenesteydelser, der kan føre til momspligt?
  • Opfylder Saudaçor betingelserne for at påberåbe sig momsfritagelsen i momsdirektivet?

Domstolen skulle tage stilling til, om Saudaçor kunne betragtes som et offentligretligt organ, og om selskabets aktiviteter var momspligtige. Domstolen understregede, at begrebet "offentligretligt organ" skulle fortolkes restriktivt i momsmæssig sammenhæng.

Afgørelse

Domstolen fastslog, at artikel 9, stk. 1, i momsdirektivet (2006/112/EF) skal fortolkes således, at et selskabs levering af tjenesteydelser inden for planlægning og administration af en regional sundhedsordning, i henhold til programaftaler, udgør økonomisk virksomhed.

Artikel 13, stk. 1, i samme direktiv skal fortolkes således, at en sådan aktivitet kan være omfattet af momsfritagelsen, hvis selskabet kan kvalificeres som et offentligretligt organ, og det udøver virksomheden som offentlig myndighed, forudsat at momsfritagelsen ikke fører til konkurrencefordrejning af betydning. Begrebet "andre offentligretlige organer" i artikel 13, stk. 1, skal ikke fortolkes som en henvisning til definitionen i direktiv 2004/18/EF (offentlige kontrakter).

Retlige Principper

  • Begrebet økonomisk virksomhed: Domstolen bekræfter, at enhver form for økonomisk aktivitet som udgangspunkt er momspligtig.
  • Momsfritagelse for offentligretlige organer:
    • Artikel 13, stk. 1, i momsdirektivet fastlægger en undtagelse fra den generelle momspligt, men denne undtagelse skal fortolkes restriktivt.
    • For at momsfritagelsen kan finde anvendelse, skal to betingelser være opfyldt kumulativt:
      • Der skal være tale om et offentligretligt organ.
      • Organet skal udøve virksomheden i egenskab af offentlig myndighed.
  • Selvstændig fortolkning af EU-retlige begreber: Begrebet "offentligretligt organ" i momsdirektivet skal fortolkes selvstændigt og ensartet i hele EU, uden direkte henvisning til medlemsstaternes nationale ret.
  • Konkurrencefordrejning: Selv hvis et organ opfylder betingelserne for at være et offentligretligt organ og udøver virksomhed som offentlig myndighed, kan momsfritagelse nægtes, hvis den fører til konkurrencefordrejning af en vis betydning.

Lignende afgørelser