Teknisk kontrol med køretøjer: Anvendelse af tjenesteydelsesdirektivet og etableringsfrihed
Dato
14. oktober 2015
Udsteder
Domstolen
Land
Spanien
Dommer
EU’s institutioner og organer, Europa-Kommissionen, Spanien, Sverige, EU-medlemsstater
Dokument
Nøgleord
Sagen omhandler en anmodning om præjudiciel afgørelse fra Tribunal Supremo (Højesteret, Spanien) vedrørende fortolkningen af artikel 49 og 51 TEUF, tjenesteydelsesdirektivet (2006/123/EF) og direktiv 2009/40/EF om teknisk kontrol med motorkøretøjer.
Sagen er anlagt af Grupo Itevelesa SL m.fl. mod Oca Inspección Técnica de Vehículos SA og Generalidad de Cataluña (Cataloniens regering) vedrørende lovligheden af nationale bestemmelser om teknisk kontrol med køretøjer.
De centrale spørgsmål er, om teknisk kontrol med køretøjer er omfattet af tjenesteydelsesdirektivet, om det udgør udøvelse af offentlig myndighed, og om nationale bestemmelser, der begrænser adgangen til markedet for teknisk kontrol, er forenelige med EU-retten.
Parternes argumenter
- Grupo Itevelesa m.fl.: Støtter lovligheden af de nationale bestemmelser.
- OCA Inspección Técnica de Vehículos SA: Mener, at de nationale bestemmelser er i strid med tjenesteydelsesdirektivet.
- Generalidad de Cataluña: Forsvarer lovligheden af de nationale bestemmelser med henvisning til trafiksikkerhed og forbrugerbeskyttelse.
Domstolens vurdering
- Domstolen fastslår, at teknisk kontrol med køretøjer er udelukket fra tjenesteydelsesdirektivets anvendelsesområde, da det betragtes som en tjenesteydelse på transportområdet.
- Domstolen finder, at teknisk kontrol ikke udgør udøvelse af offentlig myndighed, selvom private virksomheder har ret til at forbyde kørsel med farlige køretøjer.
- Domstolen konkluderer, at nationale bestemmelser, der begrænser adgangen til markedet, kan være i strid med etableringsfriheden, medmindre de er begrundet i tvingende almene hensyn og er proportionale.
Afgørelse
Domstolen fastslog:
- Teknisk kontrol med køretøjer er udelukket fra tjenesteydelsesdirektivets anvendelsesområde.
- Virksomhed, der består i teknisk kontrol med køretøjer, er ikke forbundet med udøvelse af offentlig myndighed.
- Artikel 49 TEUF er til hinder for national lovgivning, der betinger oprettelse af et anlæg til teknisk kontrol med køretøjer af:
- En mindsteafstand mellem anlægget og andre anlæg, som virksomheden allerede har tilladelse til.
- At virksomheden ikke har en markedsandel på mere end 50%.
- Medmindre det godtgøres, at betingelserne er egnede til at opnå målene om forbrugerbeskyttelse og trafiksikkerhed og ikke går ud over, hvad der er nødvendigt.
Retlige principper
- Etableringsfrihed (artikel 49 TEUF):
- Artikel 49 TEUF forbyder restriktioner for etableringsfriheden, der gør det vanskeligere eller mindre attraktivt for EU-borgere at udøve denne frihed.
- Restriktioner kan accepteres, hvis de er begrundet i tvingende almene hensyn, er egnede til at sikre det tilsigtede mål og ikke går ud over, hvad der er nødvendigt.
- Tjenesteydelsesdirektivet (2006/123/EF):
- Direktivet finder ikke anvendelse på tjenesteydelser på transportområdet.
- Teknisk kontrol med køretøjer anses for at være en tjenesteydelse på transportområdet og er derfor udelukket fra direktivets anvendelsesområde.
- Udøvelse af offentlig myndighed (artikel 51 TEUF):
- Virksomhed, der er forbundet med udøvelse af offentlig myndighed, er undtaget fra visse EU-retlige regler.
- Teknisk kontrol med køretøjer, hvor private virksomheder har ret til at forbyde kørsel med farlige køretøjer, anses ikke for at være udøvelse af offentlig myndighed, da denne ret er underlagt tilsyn og ikke omfatter tvangsbeføjelser.
- Proportionalitetsprincippet:
- Nationale foranstaltninger, der begrænser etableringsfriheden, skal være proportionale med det mål, der søges opnået.
- Det skal vurderes, om foranstaltningerne er egnede til at opnå målet og om de ikke går ud over, hvad der er nødvendigt.
Lignende afgørelser