Command Palette

Search for a command to run...

Direkte virkning og affaldshåndtering: Fortolkning af direktiv 2008/98/EF i SETAR-sagen

Dato

17. december 2014

Udsteder

Domstolen

Land

Italien

Dommer

EU’s institutioner og organer, Polen, Europa-Kommissionen, EU-medlemsstater, Italien

Dokument

Nøgleord

Affald direktiv 2008/98/EF affaldshåndtering affaldsproducent kommunal affaldsafgift direkte virkning gennemførelsesfrist proportionalitetsprincip forurener betaler præjudiciel afgørelse

Sagen omhandler en anmodning om præjudiciel afgørelse fra Commissione tributaria provinciale di Cagliari (Italien) vedrørende fortolkningen af direktiv 2008/98/EF om affald, særligt artikel 15 om affaldsproducentens mulighed for selv at udføre affaldsbehandlingen.

Società Edilizia Turistica Alberghiera Residenziale (SETAR) SpA, ejeren af et hotelkompleks, nægtede at betale den kommunale affaldsafgift (TARSU) til Comune di Quartu S. Elena, da SETAR selv håndterede affaldet via en specialiseret virksomhed.

Den forelæggende ret ønskede afklaret, om artikel 15 i direktivet har direkte virkning, og om national lovgivning, der udskyder ikrafttrædelsen af implementeringsbestemmelser, er i overensstemmelse med EU-retten. Desuden ønskede retten at vide, om en affaldsproducent har ret til at blive fritaget for affaldsafgift, hvis denne selv bortskaffer sit affald.

Domstolen fastslog, at EU-retten er til hinder for national lovgivning, der udskyder ikrafttrædelsen af implementeringsbestemmelser efter direktivets implementeringsfrist. Domstolen præciserede også, at artikel 15 ikke forpligter medlemsstaterne til at give affaldsproducenter ret til selv at håndtere affald og fritages for affaldsafgift, forudsat at den nationale lovgivning overholder proportionalitetsprincippet.

Afgørelse

Domstolen fastslog:

  • EU-retten og direktiv 2008/98 skal fortolkes således, at de er til hinder for national lovgivning, der implementerer direktivet, men hvor ikrafttrædelsen er betinget af en senere national retsakt, hvis ikrafttrædelsen ligger efter direktivets implementeringsfrist.
  • Artikel 15, stk. 1, i direktiv 2008/98, sammenholdt med artikel 4 og 13, skal fortolkes således, at den ikke er til hinder for national lovgivning, der ikke giver affaldsproducenter mulighed for selv at håndtere affald og fritages for kommunal affaldsafgift, forudsat at lovgivningen overholder proportionalitetsprincippet.

Retlige Principper

  • Direktivets gennemførelsesfrist: Medlemsstaterne er forpligtet til at implementere EU-direktiver inden for den fastsatte frist. Manglende overholdelse kan medføre traktatbrud.
  • Direkte virkning: Hvis en medlemsstat ikke implementerer et direktiv korrekt eller rettidigt, kan visse bestemmelser have direkte virkning og give borgerne rettigheder, de kan påberåbe sig over for staten.
  • Affaldshierarki: Affaldshierarkiet i artikel 4 i direktiv 2008/98 prioriterer forebyggelse, genbrug, genanvendelse, anden nyttiggørelse og til sidst bortskaffelse. Dette hierarki skal afspejles i national lovgivning og politik.
  • Proportionalitetsprincippet: Nationale foranstaltninger skal være proportionale med det mål, der søges opnået. Byrderne for borgerne må ikke være uforholdsmæssigt store i forhold til målet.
  • Forurener betaler-princippet: Omkostningerne ved affaldshåndtering skal bæres af den oprindelige affaldsproducent eller tidligere affaldsindehavere, jf. artikel 14 i direktiv 2008/98.

Lignende afgørelser