Command Palette

Search for a command to run...

Fortolkning af direktiv 2000/78 – Forskelsbehandling på grund af alder i pensionsordning for tjenestemænd

Dato

20. januar 2015

Udsteder

Domstolen

Land

Østrig

Dommer

Østrig, Europa-Kommissionen

Dokument

Nøgleord

Forskelsbehandling på grund af alder Pensionsrettigheder Tjenestemænd Direktiv 2000/78/EF Ligebehandling Beskæftigelsespolitik Arbejdsmarkedspolitik Uddannelsesperioder Pensionsberegning Østrigsk ret

Sagen omhandler Georg Felber mod Bundesministerin für Unterricht, Kunst und Kultur vedrørende beregning af pensionsrettigheder for østrigske tjenestemænd.

Georg Felber anfægtede, at hans uddannelsesperioder før det fyldte 18. år ikke blev medregnet ved beregningen af hans pensionsrettigheder. Han henviste til EU-rettens forbud mod forskelsbehandling på grund af alder.

Den nationale lovgivning (§ 54, stk. 2, litra a), i Pensionsgesetz 1965) udelukker hensyntagen til uddannelsesperioder tilbagelagt før det 18. år ved beregning af pensionsrettigheder for tjenestemænd.

Verwaltungsgerichtshof forelagde sagen for EU-Domstolen for at få afklaret, om denne nationale lovgivning er i strid med EU-rettens forbud mod forskelsbehandling på grund af alder, jf. artikel 21 i EU-Charteret om Grundlæggende Rettigheder og direktiv 2000/78/EF.

Centrale spørgsmål

  • Udgør udelukkelsen af uddannelsesperioder før det 18. år direkte forskelsbehandling på grund af alder?
  • Kan en sådan forskelsbehandling begrundes i legitime beskæftigelsespolitiske mål?
  • Er midlerne til at opfylde disse mål hensigtsmæssige og nødvendige?

Afgørelse

Domstolen fastslog, at artikel 2, stk. 1 og 2, litra a), samt artikel 6, stk. 1, i direktiv 2000/78, ikke er til hinder for en national lovgivning, der udelukker hensyntagen til uddannelsesperioder gennemført før en tjenestemands 18. år ved beregning af pensionsrettigheder, såfremt denne udelukkelse er objektivt og rimeligt begrundet i et legitimt beskæftigelses- og arbejdsmarkedspolitisk mål, og udgør et hensigtsmæssigt og nødvendigt middel til at opfylde dette mål.

Domstolen begrundede afgørelsen med, at den nationale lovgivning tilsigter at ensrette starttidspunktet for bidragsindbetaling til pensionsordningen og dermed bibeholde pensionsalderen. Udelukkelsen af uddannelsesperioder før det 18. år er begrundet i, at der i disse perioder principielt ikke udøves lønnet beskæftigelse, der giver anledning til pensionsbidrag.

Domstolen fremhævede, at medlemsstaterne har en vid skønsmargen ved valget af social- og beskæftigelsespolitiske mål og midlerne til at opfylde dem. Den manglende hensyntagen til uddannelsesperioder før det 18. år er egnet til at sikre, at alle, der er tilsluttet pensionsordningen, påbegynder bidragsbetalingen på samme alderstrin, hvilket sikrer ligebehandling.

Retlige Principper

  • Forbud mod forskelsbehandling på grund af alder:
    • Artikel 2, stk. 1, i direktiv 2000/78 fastslår, at der ikke må finde direkte eller indirekte forskelsbehandling sted på grund af alder.
    • Artikel 2, stk. 2, litra a), definerer direkte forskelsbehandling som en situation, hvor en person behandles ringere end en anden i en tilsvarende situation på grund af alder.
  • Undtagelse fra forbuddet mod forskelsbehandling:
    • Artikel 6, stk. 1, i direktiv 2000/78 tillader ulige behandling på grund af alder, hvis den er objektivt og rimeligt begrundet i et legitimt formål inden for rammerne af national ret, herunder legitime beskæftigelses-, arbejdsmarkeds- og erhvervsuddannelsespolitiske mål, og hvis midlerne er hensigtsmæssige og nødvendige.
  • Medlemsstaternes skønsmargen:
    • Medlemsstaterne har en vid skønsmargen ved valget af social- og beskæftigelsespolitiske mål og midlerne til at opfylde dem.
  • Lønvilkår:
    • Direktiv 2000/78 finder anvendelse på lønvilkår, herunder pensionsrettigheder, der er direkte knyttet til ansættelsesforholdet.

Domstolen understregede, at selvom en national lovgivning indebærer direkte forskelsbehandling på grund af alder, kan den være berettiget, hvis den forfølger et legitimt mål og midlerne er proportionale. I denne sag fandt Domstolen, at målet om at ensrette starttidspunktet for bidragsindbetaling til pensionsordningen var legitimt, og at udelukkelsen af uddannelsesperioder før det 18. år var et hensigtsmæssigt og nødvendigt middel til at opnå dette mål.

Lignende afgørelser