Command Palette

Search for a command to run...

Betingelser for arealfastlæggelse ved direkte støtte under den fælles landbrugspolitik

Dato

9. april 2014

Udsteder

Domstolen

Land

Nederlandene

Dommer

Grækenland, EU-medlemsstater, Europa-Kommissionen, Tyskland, Polen, Nederlandene, EU’s institutioner og organer, Spanien

Dokument

Nøgleord

Landbrugspolitik Direkte Støtte Integreret System Landbrugsparceller Støtteberettigelse Administrativ Kontrol Kontrol på Stedet Telemåling Fysisk Kontrol Arealfastlæggelse Krydsoverensstemmelse Enkeltbetalingsordning Luftfotos Geografisk Informationssystem Referenceparcel

Sagen omhandler en anmodning om præjudiciel afgørelse fra College van Beroep voor het bedrijfsleven (Nederlandene) vedrørende fortolkningen af artikel 32, stk. 1, litra b), i Kommissionens forordning (EF) nr. 796/2004 om gennemførelsesbestemmelser for krydsoverensstemmelse, graduering og det integrerede forvaltnings- og kontrolsystem inden for rammerne af den fælles landbrugspolitik.

Maatschap T. van Oosterom en A. van Oosterom-Boelhouwer anfægtede en afgørelse fra Staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie vedrørende fastlæggelsen af det areal, der berettiger til støtte under enkeltbetalingsordningen for 2009.

Det centrale spørgsmål er, om en fysisk kontrol på stedet altid er nødvendig, før det på grundlag af luftfotografier kan fastslås, at en landbrugers anmeldelse er unøjagtig.

Maatschap argumenterede for, at det anmeldte areal var blevet fastlagt forkert, og krævede en fysisk måling på stedet.

Staatssecretaris sammenlignede de anmeldte parceller med en ajourført version af identifikationssystemet for landbrugsparceller, baseret på luftfotos taget efter indgivelsen af ansøgningen.

Den nederlandske regering anførte, at anmodningen om præjudiciel afgørelse ikke kan antages til realitetsbehandling, da den ikke er relevant for afgørelsen af tvisten i hovedsagen, og idet den er af hypotetisk karakter.

Afgørelse

Domstolen fastslår, at forordning nr. 796/2004 skal fortolkes således, at når en automatiseret krydskontrol, der har til formål at efterprøve, om de arealer, der er anmeldt i en landbrugers ansøgning om enkeltbetaling, berettiger til støtte, suppleres af en kontrol baseret på nyere luftfotos som følge af en ajourføring af systemet til identifikation af landbrugsparceller, og dette fører til konstatering af unøjagtigheder i landbrugerens anmeldelse, er den kompetente myndighed ikke forpligtet til at foretage en kontrol på stedet. Myndigheden har en skønsbeføjelse i henhold til artikel 24, stk. 2, vedrørende de foranstaltninger, der skal træffes. Navnlig er myndigheden ikke forpligtet til at foretage en fysisk opmåling af de pågældende parceller, hvis den ikke har tvivl om de måleoplysninger, den har udledt af de tilgængelige luftfotos.

Retlige Principper

  • Integreret Forvaltnings- og Kontrolsystem: Medlemsstaterne skal etablere et integreret system til forvaltning og kontrol af visse støtteordninger.
  • Administrativ Kontrol og Kontrol på Stedet: Den administrative kontrol af støtteansøgninger skal suppleres med et system for kontrol på stedet for at efterprøve støtteberettigelsen.
  • Skønsbeføjelse ved Uregelmæssigheder: Den kompetente myndighed har en skønsbeføjelse til at vurdere, hvilke foranstaltninger der skal træffes, hvis der konstateres uregelmæssigheder.
  • Betydningen af Effektive Kontrolmetoder: Kontrolmetoderne skal sikre en effektiv efterprøvelse af, om betingelserne for at opnå støtte er opfyldt.

Lignende afgørelser