Betingelser for offentliggørelse af prospekt og investorbeskyttelse ved udbud af værdipapirer
Dato
14. maj 2014
Udsteder
Domstolen
Land
Østrig
Dommer
Tjekkiet, Europa-Kommissionen, EU’s institutioner og organer, Nederlandene, Portugal, EU-medlemsstater, Belgien
Dokument
Nøgleord
Sagen omhandler fortolkningen af prospektdirektivet (2003/71/EF) og prospektforordningen (809/2004/EF) i forbindelse med et udbud af værdipapirer. Michael Timmel anlagde sag mod Aviso Zeta AG vedrørende opsigelse af en kontrakt om køb af værdipapirer, idet han hævdede, at de relevante oplysninger ikke var blevet offentliggjort forskriftsmæssigt.
Baggrund
Timmel tegnede værdipapirer udbudt af Aviso Zeta. Han ønskede at træde tilbage fra aftalen, da han mente, at der var mangler i offentliggørelsen af prospektet, herunder manglende oplysninger om ISIN, valuta, tidligere og fremtidig værdiudvikling samt beregningsmetode for afkast.
Centrale spørgsmål
De præjudicielle spørgsmål omhandlede:
- Fortolkningen af artikel 22, stk. 2, i prospektforordningen vedrørende oplysninger, der skal medtages i et prospekttillæg.
- Hvorvidt en offentliggørelse kan anses for forskriftsmæssig, hvis et basisprospekt mangler obligatoriske oplysninger, og de endelige vilkår ikke er offentliggjort.
- Betingelserne for let tilgængelighed af et prospekt på et websted, jf. artikel 29, stk. 1, nr. 1), i prospektforordningen.
- Fortolkningen af artikel 14, stk. 2, litra b), i prospektdirektivet om, hvor prospektet skal stilles til rådighed.
Parternes argumenter
Timmel argumenterede for, at prospektet ikke var offentliggjort forskriftsmæssigt, da det manglede væsentlige oplysninger og ikke var let tilgængeligt. Aviso Zeta anførte, at de havde opfyldt kravene til offentliggørelse.
Domstolens vurdering
Domstolen fastslog, at et prospekt skal indeholde alle væsentlige oplysninger, og at eventuelle manglende oplysninger skal offentliggøres i et tillæg eller i de endelige vilkår. Domstolen præciserede også, at et prospekt skal være let og vederlagsfrit tilgængeligt, og at det skal stilles til rådighed på både udstederens og den finansielle formidlers hjemsted.
Afgørelse
Domstolen fastslog:
- Artikel 22, stk. 2, i forordning nr. 809/2004 skal fortolkes således, at oplysninger, der er påkrævet ifølge artikel 22, stk. 1, skal offentliggøres i et tillæg til prospektet, selvom de ikke var kendt ved basisprospektets offentliggørelse, men først ved tillæggets offentliggørelse, hvis oplysningerne udgør en væsentlig ny omstændighed, materiel fejl eller ukorrekthed, der kan påvirke vurderingen af værdipapirerne, jf. artikel 16, stk. 1, i direktiv 2003/71.
- Det er ikke i overensstemmelse med artikel 22 i forordning nr. 809/2004, hvis et basisprospekt offentliggøres uden de krævede oplysninger ifølge artikel 22, stk. 1, herunder bilag V, og offentliggørelsen ikke suppleres med de endelige vilkår. For at oplysninger, der skal medtages i basisprospektet ifølge artikel 22, stk. 1, kan indgå i de endelige vilkår, skal basisprospektet angive, hvilke oplysninger der vil indgå i de endelige vilkår, og disse oplysninger skal opfylde kravene i artikel 22, stk. 4.
- Artikel 29, stk. 1, nr. 1), i forordning nr. 809/2004 skal fortolkes således, at kravet om let tilgængelighed af et basisprospekt på et websted ikke er opfyldt, hvis der kræves registrering med accept af ansvarsfraskrivelse og e-mailadresse, betaling eller begrænset gratis adgang til prospektdele.
- Artikel 14, stk. 2, litra b), i direktiv 2003/71 skal fortolkes således, at basisprospektet skal være tilgængeligt på både udstederens og den finansielle formidlers hjemsted.
Retlige principper
Domstolen fremhævede følgende principper:
- Investorbeskyttelse: Prospektdirektivet og prospektforordningen har til formål at sikre investorbeskyttelse og markedseffektivitet.
- Tilgængelighed af oplysninger: Investorer skal have let og vederlagsfri adgang til prospekter, enten i elektronisk eller papirform.
- Krav om fuldstændighed: Et prospekt skal indeholde alle væsentlige oplysninger, der kan påvirke vurderingen af værdipapirerne. Hvis visse oplysninger ikke er kendt på tidspunktet for basisprospektets offentliggørelse, skal de offentliggøres i et tillæg eller i de endelige vilkår.
- Harmoniseret fortolkning: EU-retsakter skal fortolkes ensartet på tværs af alle sprogversioner, under hensyntagen til formålet med retsakten.
- Elektronisk offentliggørelse: Elektronisk offentliggørelse af prospekter skal fremmes, men må ikke føre til en mindre omfattende beskyttelse af investorerne.
Lignende afgørelser