Command Palette

Search for a command to run...

Manglende gennemførelse af Vandrammedirektivet i Spanien: Regionsinterne vandløbsoplande

Dato

23. oktober 2013

Udsteder

Domstolen

Land

Spanien

Dommer

Spanien

Dokument

Nøgleord

Vandrammedirektivet Traktatbrudssøgsmål Miljøret Vandløbsopland Regionsinternt vandløb Gennemførelsesforpligtelse Retssikkerhed Loyalt samarbejde Forfatningsret Catalonien Spanien EU-direktiv Miljømål Vandkvalitet Overvågning af vand Emissionskontrol

Europa-Kommissionen anlagde sag mod Kongeriget Spanien for manglende overholdelse af direktiv 2000/60/EF om fastlæggelse af en ramme for Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger. Kommissionen mente, at Spanien ikke korrekt havde implementeret visse bestemmelser i direktivet vedrørende regionsinterne vandløbsoplande.

Kommissionen argumenterede for, at Spanien ikke havde truffet de nødvendige foranstaltninger for at gennemføre artikel 4, stk. 8, artikel 7, stk. 2, artikel 10, stk. 1 og 2, samt afsnit 1.3 og 1.4 i bilag V til direktivet. Dette vedrørte både regionsinterne vandløbsoplande generelt og specifikt i Catalonien.

Spanien anførte, at gennemførelsen var sikret gennem den spanske forfatnings artikel 149, stk. 3, og gennem bekendtgørelser fra 2008 og 2011. De hævdede, at de statslige bestemmelser supplerede de selvstyrende regioners lovgivning, og at Kommissionen forsøgte at gennemtvinge en bestemt metode for gennemførelse.

Domstolen fandt, at Spanien havde misligholdt sine forpligtelser ved ikke at have implementeret de pågældende bestemmelser korrekt i regionsinterne vandløbsoplande uden for Catalonien og visse bestemmelser i Catalonien. Domstolen afviste Spaniens argument om, at den forfatningsretlige bestemmelse sikrede tilstrækkelig gennemførelse, da de nationale bestemmelser ikke var tilstrækkeligt klare og præcise.

Afgørelse

Domstolen fastslog, at Kongeriget Spanien ikke havde truffet alle nødvendige foranstaltninger for at gennemføre visse artikler og bilag i direktiv 2000/60/EF om fastlæggelse af en ramme for Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger. Dette omfatter manglende implementering i regionsinterne vandløbsoplande uden for Catalonien vedrørende artikel 4, stk. 8, artikel 7, stk. 2, artikel 10, stk. 1 og 2, samt afsnit 1.3 og underafsnit 1.4.1, punkt i)-iii), i bilag V. Derudover fandtes manglende implementering af artikel 7, stk. 2, og artikel 10, stk. 1 og 2, i regionsinterne vandløbsoplande i Catalonien.

Domstolen frifandt Kongeriget Spanien for anklager om manglende implementering af artikel 4, stk. 8, afsnit 1.3 og underafsnit 1.4.1, punkt i)-iii), i bilag V til direktivet i regionsinterne vandløbsoplande i Catalonien.

Kongeriget Spanien blev pålagt at betale sagens omkostninger, da de i det væsentlige tabte sagen og undlod at fremlægge alle relevante oplysninger om national ret under den administrative procedure.

Retlige Principper

  • Gennemførelsesforpligtelse: Medlemsstaterne er forpligtet til at gennemføre EU-direktiver korrekt og inden for de fastsatte tidsfrister.
  • Retssikkerhed: Nationale gennemførelsesforanstaltninger skal være tilstrækkeligt klare, præcise og bindende for at sikre retssikkerhed.
  • Loyalt Samarbejde: Medlemsstaterne har en forpligtelse til loyalt samarbejde med EU-Kommissionen, herunder at fremlægge relevante oplysninger om gennemførelsesforanstaltninger.
  • Subsidiaritetsprincippet: EU-retten respekterer medlemsstaternes valg af metoder til gennemførelse af direktiver, men dette fritager ikke medlemsstaterne fra at sikre, at direktivets mål opnås.
  • Forfatningsretlige rammer: Nationale forfatningsretlige bestemmelser kan ikke anvendes til at undergrave eller undskylde manglende overholdelse af EU-retten.
  • Frist for traktatbrud: Vurderingen af, om der foreligger et traktatbrud, foretages på baggrund af forholdene i medlemsstaten ved udløbet af fristen i den begrundede udtalelse.

Lignende afgørelser