Beskyttelse af arbejdstageres pensionsrettigheder ved arbejdsgiverinsolvens: Fortolkning af direktiv 2008/94/EF
Dato
24. april 2013
Udsteder
Domstolen
Land
Irland
Dommer
Europa-Kommissionen, Irland, EU’s institutioner og organer, EU-medlemsstater
Dokument
Nøgleord
Sagen omhandler fortolkningen af direktiv 2008/94/EF om beskyttelse af arbejdstagerne i tilfælde af arbejdsgiverens insolvens. Sagen er anlagt af Thomas Hogan m.fl., tidligere ansatte hos Waterford Crystal, mod Minister for Social and Family Affairs, Irland, og Attorney General.
Sagsøgerne anførte, at Irland ikke korrekt havde implementeret artikel 8 i direktivet, der omhandler beskyttelse af arbejdstagernes interesser vedrørende erhvervede pensionsrettigheder i supplerende faglige pensionsordninger.
Baggrund
- Sagsøgerne var medlemmer af supplerende ydelsesbaserede pensionsordninger hos Waterford Crystal.
- Waterford Crystal blev insolvent i 2009, hvilket resulterede i en betydelig underfinansiering af pensionsordningerne.
- Sagsøgerne ville kun modtage en brøkdel af de pensionsydelser, de var berettiget til.
Centrale Spørgsmål
- Finder direktiv 2008/94 anvendelse på sagsøgernes situation?
- Kan den nationale ret tage hensyn til den statsfinansierede pension ved vurderingen af, om staten har opfyldt sine forpligtelser?
- Er der en årsagsforbindelse mellem tabet af pensionsydelser og arbejdsgiverens insolvens?
- Opfylder de af Irland trufne foranstaltninger forpligtelserne i henhold til direktivet?
- Udgør den økonomiske situation en tilstrækkeligt usædvanlig omstændighed?
Parternes Argumenter
- Sagsøgerne: Irland har ikke korrekt implementeret direktivet, hvilket har resulteret i et betydeligt tab af pensionsrettigheder.
- Irland: Har truffet adskillige foranstaltninger for at beskytte modtagerne af supplerende faglige forsikringsordninger.
Domstolens vurdering
- Direktivet finder anvendelse på sagsøgernes situation.
- Ydelser fra den statsfinansierede pension kan ikke medregnes ved vurderingen af, om Irland har opfyldt sine forpligtelser.
- Det er tilstrækkeligt, at pensionsordningen er underfinansieret på tidspunktet for insolvensen.
- De irske foranstaltninger opfylder ikke direktivets krav, og den økonomiske situation begrunder ikke et lavere beskyttelsesniveau.
- Den manglende sikring af mindst 49% af de akkumulerede pensionsrettigheder udgør en grov tilsidesættelse af Irlands forpligtelser.
Afgørelse
- Direktiv 2008/94 finder anvendelse på tidligere ansattes ret til alderspension via en arbejdsgiveradministreret, supplerende pensionsordning.
- Statsfinansierede pensionsydelser kan ikke medregnes ved vurdering af, om en medlemsstat har opfyldt sine forpligtelser i henhold til direktivets artikel 8.
- Det er tilstrækkeligt for direktivets anvendelse, at den supplerende pensionsordning er underfinansieret ved arbejdsgiverens insolvens, og at arbejdsgiveren ikke kan bidrage tilstrækkeligt. Det kræves ikke, at arbejdstagerne beviser andre årsager til tabet af pensionsrettigheder.
- De foranstaltninger, Irland har truffet efter Robins-dommen, opfylder ikke direktivets forpligtelser, og den økonomiske situation begrunder ikke et lavere beskyttelsesniveau.
- At de irske foranstaltninger ikke sikrer, at sagsøgerne modtager over 49% af deres akkumulerede pensionsrettigheder, udgør i sig selv en grov tilsidesættelse af Irlands forpligtelser.
Retlige Principper
- Beskyttelse af arbejdstagere: Direktiv 2008/94 har til formål at beskytte arbejdstagere i tilfælde af arbejdsgiverens insolvens, særligt deres ret til alderspension.
- Supplerende pensionsordninger: Direktivet fokuserer på supplerende faglige pensionsordninger, der ikke er omfattet af de nationale lovbestemte sociale sikringsordninger.
- Medlemsstaternes skøn: Medlemsstaterne har et vist skøn ved fastlæggelsen af metoder og niveau for beskyttelse, men dette skøn er ikke ubegrænset.
- Mindstekrav til beskyttelse: Nationale regler, der garanterer mindre end halvdelen af de rettigheder, som en arbejdstager har krav på, opfylder ikke kravet om 'beskyttelse' i direktivet.
- Statsansvar: En medlemsstat kan være erstatningsansvarlig, hvis den ikke korrekt implementerer EU-retten, og dette fører til tab for borgerne. Dette kræver, at den tilsidesatte EU-regel tilsigter at give rettigheder til borgerne, at tilsidesættelsen er tilstrækkeligt kvalificeret, og at der er en direkte årsagsforbindelse mellem tilsidesættelsen og tabet.
Lignende afgørelser