Command Palette

Search for a command to run...

Frie varebevægelser: Spanske krav til kvalitetsmærker for armeret stål udgør en hindring

Dato

29. februar 2012

Udsteder

Domstolen

Land

Spanien

Dommer

Europa-Kommissionen, EU’s institutioner og organer, Nederlandene, Spanien, EU-medlemsstater

Dokument

Nøgleord

Frie varebevægelser Kvantitative restriktioner Foranstaltninger med tilsvarende virkning Byggevarer Tekniske specifikationer Kvalitetsmærker Certificeringsorganer Artikel 34 TEUF Artikel 36 TEUF Direktiv 89/106/EØF Konstruktionsbeton Armeret stål Gensidig anerkendelse Beskyttelse af sundhed

Sagen omhandler en anmodning om præjudiciel afgørelse fra Tribunal Supremo (Spanien) vedrørende fortolkningen af artikel 34 og 36 TEUF om frie varebevægelser.

Asociación para la Calidad de los Forjados (Ascafor) og Asociación de Importadores y Distribuidores de Acero para la Construcción (Asidac) anlagde sag mod Administración del Estado m.fl. vedrørende annullation af kongeligt dekret nr. 1247/08 om godkendelse af lov om konstruktionsbeton (EHE-08).

Baggrund

Ascafor og Asidac anførte, at betonloven, særligt artikel 81 og bilag 19, begrænser deres mulighed for at importere armeret stål fra andre medlemsstater. Spansk lovgivning tillader to måder at dokumentere overensstemmelse med tekniske specifikationer: enten ved afprøvning og kontrol af hver sending eller ved at fremvise et officielt anerkendt kvalitetsmærke.

Centrale spørgsmål

Den forelæggende ret var i tvivl om, hvorvidt betingelserne for anerkendelse af kvalitetsmærker fra andre medlemsstater er forenelige med artikel 34 og 36 TEUF.

Parternes argumenter

  • Ascafor og Asidac argumenterede for, at betonloven begrænser importen af armeret stål fra andre medlemsstater.
  • Den spanske regering anførte, at lovgivningen er begrundet i hensynet til beskyttelse af menneskers liv og sundhed.

Domstolens vurdering

Domstolen bemærkede, at de spanske krav til certificeringsorganer går ud over minimumskravene i direktiv 89/106/EØF. Domstolen fastslog, at den udtømmende anvendelse af disse krav udgør en hindring for de frie varebevægelser, men at en sådan hindring kan være begrundet i hensynet til beskyttelse af menneskers liv og sundhed, forudsat at kravene ikke er mere restriktive end nødvendigt.

Afgørelse

Domstolen fastslog, at de krav, der er fastsat i artikel 81 i lov om konstruktionsbeton (EHE-08) sammenholdt med bilag 19, udgør en hindring for de frie varebevægelser. En sådan hindring kan være begrundet i hensynet til beskyttelse af menneskers liv og sundhed, forudsat at kravene ikke overstiger de mindstestandarder, der kræves for anvendelsen af armeret stål til beton i Spanien.

Domstolen præciserede, at hvis enheden, der udsteder certifikatet, er et autoriseret organ i henhold til direktiv 89/106/EØF, skal den forelæggende ret efterprøve, hvilke af kravene der går ud over, hvad der er nødvendigt for at virkeliggøre formålet om beskyttelse af menneskers liv og sundhed.

Retlige principper

  • Frie varebevægelser: Artikel 34 TEUF forbyder kvantitative restriktioner og alle foranstaltninger med tilsvarende virkning, der direkte eller indirekte kan hindre samhandelen mellem medlemsstaterne.
  • Gensidig anerkendelse: Princippet om gensidig anerkendelse indebærer, at varer, der lovligt er fremstillet og markedsført i en medlemsstat, som udgangspunkt skal have fri adgang til de andre medlemsstaters markeder.
  • Begrundelse for restriktioner: En hindring for de frie varebevægelser kan være begrundet i hensynet til almen interesse, som f.eks. beskyttelse af menneskers liv og sundhed, jf. artikel 36 TEUF, forudsat at foranstaltningen er egnet og proportional.
  • Harmonisering: Hvis der ikke findes harmoniserede EU-regler, kan medlemsstaterne fastsætte nationale bestemmelser, der er i overensstemmelse med traktaten.
  • Direktiv 89/106/EØF: Dette direktiv omhandler byggevarer og har til formål at fjerne hindringer for samhandelen ved at skabe vilkår for fri markedsføring af byggevarer inden for EU.

Lignende afgørelser