Gyldighed af valg af sikkerhedsrepræsentanter i ISS Facility Services A/S: Krav om forbundenes godkendelse?
Sagsnr
Sag nr. FV2010.0217 Jytte Scharling
Dato
12. september 2011
Dokument
Beskrivelse
Serviceforbundet og 3F, Privat Service, Hotel og Restauration, mod DI Overenskomst II ved DI for ISS Facility Services A/S
Resume
Fortolkning af arbejdsmiljølovgivningen og parternes overenskomst (om det er en gyldighedsbetingelse for valg af uorganiserede til sikkerhedsrepræsentanter, at valget er godkendt af forbundene)
Sagen omhandler en tvist mellem Serviceforbundet og 3F på den ene side, og ISS Facility Services A/S på den anden side, vedrørende gyldigheden af valg af sikkerhedsrepræsentanter (nu arbejdsmiljørepræsentanter) i virksomheden. Det centrale spørgsmål var, om det er en gyldighedsbetingelse for et sådant valg, især for uorganiserede medarbejdere, at valget er godkendt af de relevante forbund.
ISS Facility Services A/S havde registreret 360 sikkerhedsrepræsentanter, hvoraf 290 var uorganiserede. Forbundene hævdede, at de ikke var blevet orienteret om valgene af disse uorganiserede repræsentanter, og at valgene derfor var ugyldige i henhold til Serviceoverenskomstens § 25, stk. 4, som fastslår, at et valg ikke er gyldigt, før det er godkendt af begge forbund. Forbundene argumenterede for, at denne bestemmelse er en konkret og specifik aftale, der supplerer arbejdsmiljøloven, og at forbundene har en legitim interesse i at sikre, at valgene er foregået korrekt, også for uorganiserede arbejdstagere. De mente, at orientering om valget var en forudsætning for godkendelsen.
ISS Facility Services A/S påstod frifindelse og anførte, at overenskomstens § 25, stk. 4, alene pålægger forbundet at meddele valget til arbejdsgiverorganisationen og virksomheden, ikke omvendt. Virksomheden fremhævede, at indledningen til overenskomstens kapitel G om tillidsrepræsentanter angiver, at reglerne gælder for sikkerhedsrepræsentanter "i henhold til arbejdsmiljøloven", hvilket de fortolkede som en begrænsning til lovens krav. ISS argumenterede desuden for, at forbundene, gennem deres repræsentanter i virksomhedens Samarbejdssekretariat, havde adgang til virksomhedens IPL-register, hvor alle valgte sikkerhedsrepræsentanter var registreret, og dermed havde mulighed for at orientere sig om valgene.
Under forhandlingen blev der afgivet forklaringer fra flere vidner, herunder næstformand i Serviceforbundet Villy Nielsen, som understregede vigtigheden af forbundenes orientering for at varetage sikkerhedsrepræsentanternes interesser. Tillidssekretær i ISS Gorm S. Jensen bekræftede adgangen til IPL-registeret, men påpegede, at systemet ikke viste, om en repræsentant var nyvalgt. Tidligere arbejdsmiljøchef Bolette Daugaard forklarede, at virksomheden aktivt opfordrede til valg af sikkerhedsrepræsentanter efter påbud fra Arbejdstilsynet og ikke spurgte til medarbejdernes organisering, men opfordrede organiserede repræsentanter til at informere deres organisation.
Afgørelse
Efter bevisførelse og procedure kunne der ikke opnås flertal blandt de af parterne udpegede medlemmer af voldgiftsretten. Afgørelsen blev derfor truffet af opmanden, der udtalte følgende:
Opmanden henviste til § 23, stk. 3, i bekendtgørelse nr. 575 af 21. juni 2001 (nu § 25, stk. 7, i bekendtgørelse nr. 1181 af 15. oktober 2010), som fastslår, at reglerne for valg af tillidsrepræsentanter normalt gælder for gyldigheden af valg af sikkerhedsrepræsentanter. Opmanden fremhævede dog, at disse regler skal anvendes med modifikationer, idet:
- Etablering af en sikkerhedsorganisation er en pligt for virksomheder med 10 eller flere ansatte.
- Sikkerhedsrepræsentanten ikke skal varetage bestemte faglige interesser, men generelt medvirke til at sikre et sikkert og sundt arbejdsmiljø.
- Samtlige ansatte uden ledelsesbeføjelser har valgret.
På baggrund heraf er udgangspunktet, at valget af en uorganiseret sikkerhedsrepræsentant ikke skal godkendes af den overenskomstbærende organisation for at være gyldigt. Overenskomstens indledning til kapitel G henviser til, at reglerne om valg af tillidsrepræsentanter i § 25 gælder for sikkerhedsrepræsentanter "i henhold til arbejdsmiljøloven", hvilket opmanden fortolkede som en henvisning til den generelle regel i bekendtgørelsen.
Bestemmelsen i overenskomstens § 25, stk. 4, om forbundenes godkendelse af valget, og forbundenes pligt til at fremsende meddelelse om valget til arbejdsgiverorganisationen og virksomheden, antages at være begrundet i, at tillidsrepræsentanter er omfattet af overenskomsten. Det blev ikke anset for godtgjort med den fornødne sikkerhed, at overenskomsten fraviger udgangspunktet om, at valg af en uorganiseret medarbejder til sikkerhedsrepræsentant ikke kræver forbundenes godkendelse for at være gyldigt.
Afgørelse
- ISS Facility Services A/S frifindes for klagernes påstande.
- Hver part bærer egne omkostninger ved sagens behandling og halvdelen af udgiften til opmanden.
Lignende afgørelser