Command Palette

Search for a command to run...

Manglende underretning ved organisationsændring i Århus Kommune

Sagsnr

Sag nr. FV2008.0175 Poul Sørensen

Dato

27. maj 2011

Dokument

Beskrivelse

FTF for BUPL mod Kommunernes Landsforening for Århus Kommune

Resume

Afgørelse i henhold til parternes overenskomst (om meddelte og accepterede stillingsforandringer var så væsentlige, at de kunne sidestilles med opsigelser, således af forbundet skulle have været forhåndsunderrettet).

Sagen omhandlede en uoverensstemmelse mellem FTF for BUPL – Forbundet for pædagoger og klubfolk (klager) og Kommunernes Landsforening for Århus Kommune (indklagede). Kernespørgsmålet var, hvorvidt en ændring af ledelsesstrukturen på kommunens daginstitutioner udløste pligt til at underrette forbundet i henhold til § 17, stk. 4, 1. led, i overenskomsten for pædagogisk uddannet personale. Bestemmelsen kræver skriftlig underretning om påtænkt uanmodet afskedigelse med tilstrækkelige oplysninger til vurdering af afskedigelsen.

Baggrund for Sagen

Århus Kommune vedtog i september/oktober 2006 strukturændringer for daginstitutionsområdet, der trådte i kraft den 1. januar 2007. Ændringerne indebar, at daginstitutioner og dagplejeafdelinger skulle samdrives under ledelse af en fælles dagtilbudsleder. De hidtidige institutionsledere kunne overgå til at være pædagogiske ledere af de respektive institutioner. Dagtilbudslederne fik det overordnede strategiske, faglige/pædagogiske, personalemæssige, administrative og budgetmæssige ledelsesansvar, mens de pædagogiske ledere skulle være ansvarlige for den daglige personaleledelse og pædagogiske planlægning i afdelingerne.

I løbet af 2006 blev der afholdt en række informationsmøder med institutionslederne om den kommende struktur. Lokalafdelingen af BUPL anbefalede generelt institutionslederne at overgå til at blive pædagogiske ledere. En aftale om ledelsesstruktur og aflønning blev indgået mellem kommunen og BUPL i Århus Kommune den 9. januar 2007. Aftalen fastslog, at både dagtilbudsledere og pædagogiske ledere var institutionsledere i henhold til overenskomstens § 5, stk. 1, og sikrede lederne deres aktuelle løn via personlige tillæg. To ældre institutionsledere indgik fratrædelsesordninger, mens de øvrige accepterede at blive pædagogiske ledere.

Parternes Påstande

Klager nedlagde påstand om:

  • At Århus Kommune skulle anerkende, at gennemførelse af aftalen af 9. januar 2007 indebar en væsentlig stillingsforandring for en række institutionsledere, og at der i konsekvens heraf skulle have været sket underretning i henhold til overenskomstens § 17, stk. 4.
  • At Århus Kommune som følge af overenskomstbruddet skulle betale en efter voldgiftsrettens skøn fastsat bod til klager.

Indklagede påstod frifindelse.

Sagen blev mundtligt forhandlet den 18. maj 2011 med fhv. højesteretsdommer Poul Sørensen som opmand. Der blev afgivet forklaringer af repræsentanter fra BUPL (lokalt og centralt), pædagogiske ledere, KL, Århus Kommune og Sorø Kommune.

Opmandens Begrundelse og Afgørelse

Opmanden fandt, at de meddelte og accepterede ændringer af ansættelsesvilkårene fra institutionsleder til pædagogisk leder ikke kunne sidestilles med opsigelser i overenskomstens § 17, stk. 4's forstand. Århus Kommune havde derfor ikke pligt til at underrette forbundet i henhold til denne bestemmelse.

Begrundelsen herfor var todelt:

  • Frivillig accept af stillingsændring: Institutionslederne var løbende blevet informeret af både kommunen og det lokale forbund om de politisk besluttede strukturændringer. Bortset fra to institutionsledere, for hvem der blev indgået en fratrædelsesordning, valgte de øvrige institutionsledere – med lokalafdelingens anbefaling – at acceptere overgangen til stillingerne som pædagogiske ledere, i det omfang de ikke blev ansat som dagtilbudsledere. Da ændringerne blev accepteret, kunne de ikke sidestilles med opsigelser.

  • Forbundets kendskab og accept: BUPL's politisk valgte rejsekonsulent deltog i lokalafdelingens forhandlinger med magistratsafdelingen om aftalen, der blev indgået op til julen 2006. Forbundet var således bekendt med, at institutionslederne ikke skulle meddeles et varsel svarende til deres opsigelsesvarsel, når de skulle tage stilling til at overgå til stillingen som pædagogisk leder. Forbundet forhandlede desuden centralt med HK om godkendelse af, at de nye stillinger som dagtilbudsledere skulle henføres under BUPL-overenskomsten, hvilket yderligere indikerer aktivt kendskab til tidsplanen. På denne baggrund fandtes forbundet at have afskåret sig fra efterfølgende at påberåbe sig kommunens underretningsforpligtelse i henhold til overenskomstens § 17, stk. 4.

Det blev ikke fundet nødvendigt at tage stilling til, om overgangen til pædagogisk leder indebar så væsentlige stillingsforandringer, at overenskomstens § 17, stk. 4, i givet fald kunne være bragt i anvendelse.

Afgørelse: Århus Kommune blev frifundet for klagers påstande. Hver part skulle bære egne omkostninger og betale halvdelen af opmandens honorar.

Lignende afgørelser