Command Palette

Search for a command to run...

Forflyttelse af piloter ved udfasning af flytype: Fortolkning af senioritetsprincippet i Air Greenland

Sagsnr

Sag nr. FV2010.0112 Lene Pagter Kristensen

Dato

12. juli 2010

Dokument

Beskrivelse

Air Greenland A/S mod Serviceforbundet herunder FFG

Resume

Fortolkning af parternes overenskomst med tilhørende aftaler og praksis (kriterierne for forflyttelse af piloter skift af flytype).

Sagen omhandler en faglig voldgift mellem Air Greenland A/S og Serviceforbundet, herunder Flyvebesætningsforeningen for Grønland (FFG), vedrørende fortolkningen af parternes overenskomst i forbindelse med forflyttelse af piloter. Tvisten opstod, da Air Greenland udfasede sin Boeing 757 pr. 1. maj 2010, hvilket nødvendiggjorde forflyttelse af 6 af selskabets 14 piloter med hjemmebase i København til en base i Grønland, da ingen meldte sig frivilligt.

Baggrund og Parternes Stillingtagen

Air Greenland havde 110 piloter ansat, opdelt i Rotor Wing (helikopterpiloter, base i Grønland) og Fixed Wing (øvrige piloter). Før 1. maj 2010 fløj 14 Fixed Wing-piloter enten Boeing 757 eller Airbus 330 med hjemmebase i København. I 1998 anskaffede selskabet en Boeing 757, og i 2002 en Airbus 330. Oprindeligt var det planen, at A-330 skulle erstatte B-757, og en aftale i 2002 sikrede B-757 piloterne fortrinsret til A-330 stillinger, og piloterne blev krydstjekket på begge maskiner. I 2003 besluttede Air Greenland dog at beholde begge flytyper, og piloterne blev herefter fast fordelt på B-757 og A-330. I efteråret 2009 besluttede Air Greenlands bestyrelse at udfase B-757 for at reducere udgifter, hvilket førte til behov for pilotforflyttelser.

Air Greenland gjorde gældende, at overenskomsten og den etablerede praksis betød, at tilknytning til flytype gik forud for senioritetsprincippet i en sådan situation. Dette ville betyde, at kun piloterne på B-757 blev berørt af ændringen og skulle omskoleres og overflyttes til Grønland. Selskabet argumenterede for, at en generel senioritetsliste for Fixed Wing-piloter ville medføre unødvendige rokeringer, øgede omkostninger til omskoling og en uhensigtsmæssig fordeling af piloter, herunder kaptajner. De fastholdt, at 2002-aftalen om ligestilling af flytyper bortfaldt i 2003, og at B-757 og A-330 var separate flytyper.

Serviceforbundet påstod frifindelse og argumenterede for, at overenskomsten var gennemsyret af senioritetsprincippet, og at der skulle tages udgangspunkt i den generelle tvangsliste for Fixed Wing. Dette ville indebære, at både A-330 og B-757 piloter skulle tages i betragtning, og de 6 piloter med lavest senioritet i København skulle tvangsforflyttes. Serviceforbundet mente, at 2002-aftalen om typemæssig ligestilling af A-330 og B-757 for piloterne i København fortsat var gældende, og at 2008-overenskomsten med dens præciseringer af senioritetsprincippet og udtømmende undtagelser understøttede deres synspunkt. De fremhævede, at piloter på UF-arbejdsordning (som i København) var beskyttet af senioritetsprincippet, i modsætning til VF-piloter.

Vidneudsagn og Beviser

Under sagen blev der afgivet forklaringer af flere nøglepersoner:

  • Flyvechef Wilhelm von Platen bekræftede Air Greenlands praksis med at prioritere flytype frem for senioritet ved omplaceringer og forklarede, at 2002-aftalen bortfaldt i 2003, da B-757 blev beholdt, og piloterne blev fast fordelt på de to flytyper.
  • Formand for FFG Ove Grødem fastholdt, at 2002-aftalen om ligestilling af flytyper i København fortsat var gældende, og at 2008-overenskomsten ændrede den tidligere praksis til fordel for et mere udtømmende senioritetsprincip.
  • Kaptajn Lars Ingwersen bekræftede, at piloterne i 2003 blev fast fordelt på de to flytyper efter senioritet og kvalifikationer, og at B-757 og A-330 er teknisk forskellige.
  • Tidligere formand for FFG Ole Rasmussen mente, at senioritetsprincippet ikke var underordnet flytypen, og at 2002-aftalen om ligestilling af flytyper i København fortsat var gældende.
  • Kaptajn Sten Andersen bekræftede opfattelsen af piloterne i København som én gruppe.

Der blev fremlagt referater fra FFG-møder og Befordringsrådsmøder samt interne mails fra 2002-2003, der belyste aftalegrundlaget og den efterfølgende praksis. Overenskomstteksten fra 2008, især bestemmelserne om senioritet (§ 2.4, § 2.5) og arbejdsforhold (§ 4.1, § 4.2), var centrale i fortolkningen.

Rettens Begrundelse og Konklusion

Det er rettens opfattelse, baseret på flyvechef Wilhelm von Platens forklaring og forløbet omkring den påtænkte tvangsforflyttelse af Niels Peter Lukassen i 2006, at der i Air Greenland har eksisteret en fast praksis. Denne praksis indebærer, at ved omplaceringer går tilknytning til flytype forud for senioritet, og senioritetsprincippet anvendes derfor kun på de piloter, der er tilknyttet den flytype, som er berørt af behovet for omplacering.

Retten finder ikke, at det er godtgjort, at de præciseringer og ændringer, der blev indført i overenskomsten pr. 1. januar 2008, har ændret denne hidtidige praksis. Serviceforbundet har ikke fremlagt bevis for, at en sådan ændring var en del af overenskomstresultatet. Air Greenland har en væsentlig interesse i at opretholde denne praksis for at undgå unødvendige forflyttelser, øgede omkostninger til omskoling og en uhensigtsmæssig fordeling af pilotstaben.

Ved udfasning af en flytype er det udelukkende piloterne på denne flytype, der er overkapacitet af. Selskabet er forpligtet til at sørge for omskoling eller omplacering af de berørte piloter i henhold til § 2.5.2.7, men overenskomstens senioritetsprincip giver ikke disse piloter krav på at overtage stillinger på andre flytyper uden overkapacitet, som indehaves af piloter med lavere senioritet.

Den aftale fra 2002, der sidestillede A-330 og B-757 for piloterne i København, bortfaldt i 2003, da Air Greenlands bestyrelse besluttede at beholde B-757. Herefter blev piloterne fast fordelt på de to flytyper, og ordningen med "krydstjek" på begge maskiner ophørte. Det er ikke bevist, at senioritetsprincippet blev tilsidesat ved denne fordeling, og flyvechefens mail af 11. august 2003 bekræfter, at særaftalen bortfaldt. Efter 2003 har biddings desuden kun vedrørt enten B-757 eller A-330, hvilket understøtter, at flytyperne ikke længere blev sidestillet.

Overenskomstens § 4.2.8, der nævner A-330/B-757 i forbindelse med UF-arbejdsvilkår, giver ikke grundlag for generelt at sidestille disse flytyper i overenskomstens forstand. Endelig er det ikke godtgjort, at der skulle være aftalt eller praktiseret en særlig ordning for piloterne i København, hvor tilknytning til basen går forud for tilknytning til flytype.

Afgørelse

Serviceforbundet skal anerkende:

  • At parternes overenskomst skal fortolkes således, at ved den gennemførte udfasning af B-757 vil det alene være piloterne, der er beskæftiget på denne flytype, der vil blive berørt.
  • Air Greenland A/S er forpligtet til at sørge for omskoling af de berørte piloter på B-757 med henblik på omplacering til andre flytyper, hvor der kapacitetsmæssigt er behov for piloter.
  • Air Greenland A/S er ved den gennemførte udfasning af B-757 ikke forpligtet til at tage udgangspunkt i den generelle senioritetsliste for Fixed Wing.
  • Air Greenland A/S er således ikke forpligtet til tillige at inddrage piloterne på A-330 i forbindelse med omskoling og omplacering af piloter i forbindelse med udfasningen af B-757.

Hver part skal betale egne sagsomkostninger og halvdelen af opmandens honorar.

Lignende afgørelser