Klage over Frederikshavn Kommunes byggetilladelser afvist pga. overskredet klagefrist
Dato
20. februar 2015
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
AFGØRELSE i sag om Frederikshavn Kommunes tilladelse til opførelse af enfamiliehuse
Sagen omhandler en klage fra omboende over Frederikshavn Kommunes afgørelser om byggetilladelser til opførelse af enfamiliehuse med tilhørende carport/redskabsrum på ejendommene [adresse1] og [adresse 2] i Frederikshavn. Klagen blev indgivet til Natur- og Miljøklagenævnet den 9. november 2014.
Klagerens anbringender
Klageren anførte, at de meddelte byggetilladelser var i strid med kommuneplanen, og at kommunen burde have vedtaget en lokalplan for området. Desuden blev det anført, at byggeriet havde medført udsyns- og indbliksgener, og at klageren ikke var blevet hørt i sagen.
Sagens forløb og kommunens oplysninger
Ejerne af ejendommene ansøgte om byggetilladelse den 13. januar 2014. Frederikshavn Kommune meddelte byggetilladelserne den 3. og 4. marts 2014. Klageren oplyste at have modtaget kopi af byggetilladelserne den 15. august 2014 og yderligere dokumenter den 19. august 2014.
Kommunen videresendte klagen den 9. december 2014 og oplyste, at der ikke var en lokalplan for området, og at ejendommene var omfattet af kommuneplan 2009-2020, rammeområde FRE.B.12.02. Kommunen fastholdt, at byggeriet var i overensstemmelse med kommuneplanen og ikke var lokalplanpligtigt.
Natur- og Miljøklagenævnet anmodede den 30. december 2014 kommunen om oplysninger om byggestart. Kommunen oplyste i samarbejde med bygherre følgende tidslinje for byggeriet:
Dato | Begivenhed |
---|---|
5. juni 2014 | Spærene blev rejst |
9. juni 2014 | Opstartsmøde vedrørende byggeriet |
24. juni 2014 | Bagmur på [adresse1] blev rejst |
1. juli 2014 | Bygningens stål blev rejst (facadehøjde synlig) |
17. juli 2014 | Bagmur på [adresse2] blev rejst |
Nævnet meddelte den 22. januar 2015 parterne, at klagen sandsynligvis ville blive afvist på grund af for sen indgivelse. Klageren fastholdt den 26. januar 2015 sin klage og anførte, at byggeriet var i strid med kommuneplanen, og at klageren aldrig havde modtaget klagevejledning, hvorfor klagen ikke kunne være for sent indgivet. Sagen blev behandlet efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 4.
Natur- og Miljøklagenævnet afviste at realitetsbehandle klagen over Frederikshavn Kommunes byggetilladelser. Afvisningen skyldtes, at klagen var indgivet efter udløbet af klagefristen.
Beregning af klagefrist
Klagefristen er fastsat i Planloven § 60, stk. 1, som angiver en frist på 4 uger fra meddelelse af afgørelsen. Da klageren ikke modtog direkte meddelelse om byggetilladelserne, skulle fristen beregnes fra det tidspunkt, hvor klageren havde eller burde have fået kendskab til afgørelsen. Nævnet vurderede, at klageren burde have fået kendskab til byggetilladelserne senest den 5. juni 2014, da spærene til byggeriet blev rejst på denne dato, hvilket gjorde byggeriets omfang synligt. Klagefristen udløb derfor den 3. juli 2014.
Klagefristens overskridelse
Klagen blev indgivet til Frederikshavn Kommune den 9. november 2014, hvilket var væsentligt efter fristens udløb den 3. juli 2014. Natur- og Miljøklagenævnets praksis vedrørende klagefrister er restriktiv, især i sager med modstående interesser. Nævnet fandt ikke, at der forelå særlige omstændigheder, der kunne begrunde at se bort fra overskridelsen af klagefristen. Klagerens anbringende om manglende klagevejledning kunne ikke føre til et andet resultat.
Endelighed af afgørelsen
Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal anlægges inden 6 måneder, jf. Planloven § 62, stk. 1. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 9.
Lignende afgørelser