Manglende depotoversigt til invalidepensionist – P+ mod medlem
Dato
18. maj 2022
Principiel sag
Nej
Forsikringstype
Individuel pension
Afgørelse
Selskab medhold
Firma navn
P+, Pensionskassen for Akademikere
Dokument
Sagen omhandler en klage fra en forsikringstager mod pensionskassen P+ vedrørende manglende fremsendelse af årlige depotoversigter.
Sagens baggrund
Klageren har været medlem af pensionskassen siden 1987 og har modtaget invalidepension siden 2011. Indtil 2017 modtog hun årlige depotoversigter, men P+ besluttede i 2017 at stoppe fremsendelsen af disse til medlemmer, der modtager invalidepension. Pensionskassen begrundede dette med, at beløbet i depotet for invalidepensionister udelukkende er en hensættelse til opfyldelse af aftalen og derfor ikke længere er retvisende i forhold til egne indbetalinger eller afkast.
Parternes påstande og argumenter
Klageren anfører, at den manglende depotoversigt er i strid med Lov om finansiel virksomhed § 5 samt bekendtgørelse om information om livsforsikringsaftaler. Hun ønsker at kunne følge sine hensættelser, renter, administrationsbidrag og pensionsafgiftsbeskatning. Hun udtrykker bekymring for, at hun aldrig vil kunne følge bevægelserne i sit depot, især med henblik på en fremtidig overgang til alderspension og muligheden for skattefritagelse ved emigration.
Pensionskassen fastholder, at de ikke er lovmæssigt forpligtet til at fremsende en årlig depotoversigt til medlemmer, hvis forsikring er under udbetaling. De henviser til Bekendtgørelse om information om livsforsikringsaftaler § 5, stk. 2, som angiver, at når en forsikring er under udbetaling, skal der kun gives oplysninger efter Bekendtgørelse om information om livsforsikringsaftaler § 5, stk. 1, nr. 1 (størrelsen af forsikringsydelserne og bonussituationen) og nr. 4 (mindre væsentlige ændringer i de i Bekendtgørelse om information om livsforsikringsaftaler § 3, stk. 1, nævnte forhold samt ændringer i de almindelige og særlige betingelser). Oplysninger om samlet forrentning (nr. 2) og tilbagekøbsværdi/fripoliceværdi (nr. 3) er ikke påkrævet i disse tilfælde. Pensionskassen oplyser, at de øvrige påkrævede informationer gives via pensionsoversigter eller breve.
Ankenævnet for Forsikring finder ikke grundlag for at kritisere pensionskassens afgørelse.
Nævnet har lagt vægt på, at det ikke er godtgjort, at pensionskassen har tilsidesat sine forpligtelser efter Bekendtgørelse om information om livsforsikringsaftaler § 5, stk. 2 eller andre offentligretlige regler til at give klageren løbende oplysninger om forsikringsaftalen. Ifølge denne bestemmelse skal forsikringsselskabet, når forsikringen er under udbetaling, kun give oplysninger efter stk. 1, nr. 1 og 4. Dette betyder, at oplysninger om forsikringstagerens samlede forrentning for året (§ 5, stk. 1, nr. 2) og tilbagekøbsværdi samt fripoliceværdi (§ 5, stk. 1, nr. 3) ikke er påkrævet i disse situationer. Da klagerens forsikring er under udbetaling i form af invalidepension, er pensionskassen ikke forpligtet til at fremsende en depotoversigt, der indeholder disse specifikke oplysninger.
Klageren får derfor ikke medhold.
Lignende afgørelser