PensionDanmark: Beregning af opsparingssikring ved førtidspension
Dato
30. september 2020
Principiel sag
Nej
Forsikringstype
Individuel pension
Afgørelse
Selskab medhold
Firma navn
Pension Danmark
Dokument
Sagen omhandler en klage fra en forsikringstager med en pensionsordning med opsparingssikring, der er utilfreds med størrelsen af den tilkendte opsparingssikring efter sin førtidspensionering.
Sagens faktiske omstændigheder
Klageren blev sygemeldt i juli 2011 og tilkendt offentlig førtidspension med virkning fra 1. november 2018. Selskabet tilkendte klageren et engangsbeløb, månedlig supplerende førtidspension og opsparingssikring, sidstnævnte beregnet til 23.182,13 kr. årligt. Klagerens utilfredshed vedrører primært denne beregning.
Klagerens seneste arbejdsgiver indbetalte månedlige pensionsbidrag fra 2011, og fra 2014 til 2018 blev der indbetalt større beløb, som oprindeligt blev indberettet som obligatoriske pensionsbidrag. I maj 2018 meddelte SKAT dog selskabet, at disse beløb for perioden 2014-2017 blev underkendt som arbejdsgiverbetalte pensionsbidrag og skulle ændres til skattemæssigt private bidrag. Det blev oplyst, at indbetalingerne stammede fra erstatning fra en arbejdsskadesag og var private midler.
Som følge heraf omberegnede selskabet klagerens opsparingssikring ud fra de overenskomstaftalte obligatoriske pensionsbidrag, baseret på de seneste 12 måneders obligatoriske bidrag, og tilbageførte for meget fratrukne forsikringspræmier og arbejdsmarkedsbidrag til klagerens pensionsopsparing.
Parternes hovedpåstande og centrale argumenter
Klagerens påstande:
- Klageren er forundret over, at selskabet ikke vil udlevere beregninger for indbetalingsperioden 1. november 2018 til 8. november 2019.
- Klageren mener, at indbetalingerne fra fagforeningen (erstatning for tabt løn) er blevet fjernet uden hans accept eller godkendelse.
- Klageren anfører, at selskabet burde have gjort opmærksom på problemet med indbetalingerne tidligere (i 2014) og ikke 13 måneder efter tilkendelsen af førtidspension.
- Klageren mener, det er ulovligt, at selskabet har fjernet indbetalingerne.
- Klageren ønsker, at selskabet opfylder forsikringsdelen til sikringsdækningen og indsætter det, der er taget fra hans pensionsindbetaling.
Selskabets argumenter:
- Selskabet fastholder afslaget, da opsparingssikringen er beregnet i overensstemmelse med forsikringsbetingelserne Forsikringsbetingelserne § 16, stk. 9.
- Selskabet oplyser, at det ikke fører kontrol med virksomhedernes indberetninger, så længe de indberetter med gældende overenskomstaftalte bidragsprocent og koder.
- De omhandlede beløb blev indberettet med koder, der indikerede obligatoriske pensionsbidrag, men efter SKAT's meddelelse og oplysning om private midler, blev indbetalingerne anvendt til forøgelse af pensionsopsparingen.
- Ifølge forsikringsbetingelsernes Bilag til afsnit B, Regulativ for valgfri indbetaling, Forsikringsbetingelserne § 1, stk. 5 forhøjer frivillige bidrag og ekstra indskud pensionsopsparingen, men ikke forsikringerne, herunder opsparingssikringen.
- Opsparingssikringen beregnes ud fra gennemsnittet af obligatoriske pensionsbidrag modtaget i de seneste 12 måneder før tilkendelse af offentlig førtidspension. Klageren er ikke berettiget til en større opsparingssikring baseret på forventede fremtidige bidragsindbetalinger, hvis klager havde været i beskæftigelse.
Relevante forhold og dokumentation
- Brev fra SKAT af 1. maj 2018, der underkendte de arbejdsgiverbetalte pensionsbidrag for perioden 2014-2017 og meddelte, at de skulle ændres til skattemæssigt private bidrag.
- Selskabets forsikringsbetingelser, herunder § 16, stk. 9, om beregning af opsparingssikring, og Bilag til afsnit B, Regulativ for valgfri indbetaling, § 1, stk. 5, om frivillige bidrag.
- Oversigter over indbetalinger i perioden 2014-2018 og de seneste 12 måneders obligatoriske bidrag (oktober 2010 - september 2011).
Oversigt 1: Indbetalinger i perioden 2014-2018
Indbetalingsmåned/år | Beløb |
---|---|
2014 marts | 50.000 kr. |
2014 august | 6.030 kr. |
2015 maj | 30.000 kr. |
2015 oktober | 30.000 kr. |
2016 maj | 30.000 kr. |
2016 - august | 10.000 kr. |
2016 september | 10.000 kr. |
2016 december | 10.000 kr. |
2017 marts | 10.000 kr. |
2017 marts | 10.000 kr. |
2017 - juni | 10.000 kr. |
2017 september | 10.000 kr. |
2017 december | 10.000 kr. |
2018 februar | 10.000 kr. |
2018 - april | 10.000 kr. |
2018 november | 10.000 kr. |
Oversigt 2: De seneste 12 måneders obligatoriske bidrag (oktober 2010 - september 2011)
Bidrag pr. måned | Beløb |
---|---|
2010 oktober | 3.665,84 kr. |
2010 november | 3.594,07 kr. |
2010 december | 0 kr. |
2011 januar | 0 kr. |
2011 februar | 0 kr. |
2011 marts | 1.502,90 kr. |
2011 april | 2.893,34 kr. |
2011 maj | 1.816,38 kr. |
2011 juni | 4.706,75 kr. |
2011 juli | 3.100,23 kr. |
2011 august | 4.476,35 kr. |
2011 september | 3.702,21 kr. |
I alt | 29.658,07 kr. |
Oversigt 3: Beregning af opsparingssikringen
Opsparingssikring | Beløb |
---|---|
Bidragsgrundlag | 38.053,99 kr. |
Arbejdsmarkedsbidrag, 8 pct. | -3.044,32 kr. |
Skat af aldersopsparingen | -3.400 kr. |
Den Supplerende Arbejdsmarkedspension ekskl. arbejdsmarkedsbidrag | -5.762,88 kr. |
Bidrag til forsikringen ved førtidspension | -2.664,66 kr. |
Årlig opsparingssikring | 23.182,13 kr. |
Nævnet finder, at selskabets afgørelse ikke kan kritiseres. Klageren får ikke medhold. Begrundelsen herfor er, at satsen for opsparingssikringen i henhold til forsikringsbetingelserne skal udregnes på baggrund af de seneste 12 måneders obligatoriske bidrag. De seneste 12 måneders obligatoriske bidrag lå i perioden oktober 2010 til september 2011. De efterfølgende bidrag, der blev indbetalt fra 2014 og frem, kom fra private midler, hvilket også blev bekræftet af SKAT. Ifølge forsikringsbetingelsernes Bilag til afsnit B, Regulativ for valgfri indbetaling, Forsikringsbetingelserne § 1, stk. 5 forhøjer frivillige bidrag og ekstra indskud pensionsopsparingen, men ikke forsikringerne, herunder opsparingssikringen. Opsparingssikringen er beregnet i overensstemmelse med forsikringsbetingelsernes Forsikringsbetingelserne § 16, stk. 9, som fastslår, at den beregnes på baggrund af gennemsnittet af de obligatoriske pensionsbidrag modtaget i de seneste 12 måneder forud for tilkendelsen af den offentlige førtidspension.
Lignende afgørelser