Klage over opkrævningsgebyr for betaling via Betalingsservice og girokort
Dato
5. august 2020
Principiel sag
Nej
Forsikringstype
Familie
Afgørelse
Selskab medhold
Firma navn
Alka Forsikring
Dokument
Sagen omhandler en klage fra en forsikringstager mod Forsikrings-Aktieselskabet Alka vedrørende indførelse af betalingsgebyrer og krav om brug af MobilePay for gebyrfri betaling af indbo- og ulykkesforsikringer.
Klageren, der er på overførselsindkomst og betaler månedligt, modtog i april 2019 en varsling fra Alka om, at der fra 1. maj 2020 ville blive indført gebyrer for betaling via Betalingsservice og girokort. Selskabet oplyste, at betaling via MobilePay ville være gebyrfri. Klageren har en ældre mobiltelefon, der ikke understøtter MobilePay, og finder det urimeligt at skulle anskaffe en ny telefon eller skifte forsikringsselskab på grund af selskabets ændrede betalingsbetingelser. Klageren påpeger desuden, at forsikringen allerede var tilmeldt Betalingsservice, og undrer sig over, at en ny police af 14. december 2019 angiver, at månedlig betaling forudsætter tilmelding til Betalingsservice eller MobilePay.
Gebyroversigt
Betalingsform | Gebyr pr. opkrævning |
---|---|
Girokort | 35 kr. |
Betalingsservice | 6,50 kr. pr. forsikring |
MobilePay | 0 kr. |
Selskabet har redegjort for, at de varslede gebyrer dækker de reelle omkostninger forbundet med de forskellige opkrævningsformer. De fremhæver, at varslingen skete mere end et år før forsikringernes hovedforfaldsdag, hvilket gav klageren rigelig tid til at overveje sine muligheder, herunder at finde et andet forsikringsselskab. Selskabet anfører, at de har overholdt gældende regler i forsikringsbetingelserne samt i Bekendtgørelse om god skik for forsikringsdistributører.
Selskabet henviser til forsikringsbetingelserne for indboforsikringen (afsnit 19.2.2) og ulykkesforsikringen (afsnit 16.2.2), som giver selskabet ret til at opkræve gebyrer for udsendelse af opkrævninger. Desuden henvises til afsnit 20.5 (indboforsikring) og 17.1.5 (ulykkesforsikring), der omhandler varsling af væsentlige ændringer i pris eller betingelser med mindst 1 måneds varsel til forfaldsdagen, hvor forsikringstageren kan vælge at lade forsikringen udgå.
Klageren får ikke medhold i sin klage.
Ankenævnet finder, med henvisning til forsikringsbetingelsernes punkt 19.2.2 for indboforsikringen og punkt 16.2.2 for ulykkesforsikringen, at selskabet var berettiget til at opkræve det omtvistede gebyr. Disse punkter giver selskabet ret til at opkræve gebyr for udsendelse af opkrævninger.
Nævnet bemærker endvidere, at selskabets varsling af gebyropkrævningen opfylder kravene i forsikringsbetingelsernes punkt 20.5 for indboforsikringen og punkt 17.1.5 for ulykkesforsikringen. Disse punkter fastslår, at væsentlige ændringer i pris eller betingelser skal varsles med mindst 1 måneds varsel til forsikringens forfaldsdag, hvorefter forsikringstageren kan vælge at lade forsikringen udgå.
Varslingen er tillige i overensstemmelse med Bekendtgørelse om god skik for forsikringsdistributører § 19. Denne paragraf fastsætter regler for varsling af væsentlige ændringer til ugunst for forbrugeren, herunder krav til varslets indhold og form.
Lignende afgørelser