Afgørelse vedrørende afvist lønsikringsdækning på grund af opsigelse inden for kvalifikationsperiode
Dato
2. september 2020
Principiel sag
Nej
Forsikringstype
Arbejdsløshedsf
Afgørelse
Selskab medhold
Firma navn
Lloyd's v/Indigo Underwriters
Dokument
Denne sag omhandler en tvist mellem en forsikringstager og Lloyd's v/Indigo Underwriters vedrørende dækning under en lønsikring og overholdelse af forsikringens kvalifikationsperiode i forbindelse med en opsigelse.
Sagens baggrund og forløb
Klageren tegnede en lønsikring med ikrafttrædelse den 1. november 2018. Forsikringen havde en kvalifikationsperiode på 6 måneder, hvilket betød, at perioden løb til og med den 30. april 2019.
Klagerens påstande og argumenter
Klageren blev opsagt den 30. april 2019 med sidste arbejdsdag den 31. juli 2019. Klageren anfører, at hun samme dag, den 30. april 2019, kontaktede selskabet og blev oplyst, at kvalifikationsperioden var overholdt. Efter en kort periode med raskmelding blev klageren sygemeldt igen den 14. november, hvorefter hun igen kontaktede selskabet og indsendte dokumenter.
Den 19. november modtog klageren et afslag på dækning, hvor selskabet pludselig anførte, at kvalifikationsperioden ikke var opfyldt. Klageren finder dette urimeligt, da hun havde betalt præmie hver måned siden 1. november 2018 og mener at have ret til udbetaling. Klageren fastholder, at det er selskabets ansvar at dokumentere den påståede telefonsamtale den 30. april 2019, og at selskabet burde have informeret hende tidligere, hvis der var en fejl i kvalifikationsperioden.
Selskabets påstande og argumenter
Selskabet har redegjort for, at klageren fik kendskab til sin opsigelse den 30. april 2019, hvilket var inden for den løbende kvalifikationsperiode. Selskabet henviser til forsikringsvilkårenes punkt 7.2, som angiver, at lønsikringen ikke dækker ufrivillig arbejdsløshed, som forsikringstageren får kendskab til i kvalifikationsperioden. Desuden fremgår det af vilkårenes punkt 13, at forsikringen ophører, hvis forsikringstageren bliver opsagt eller får kendskab til kommende arbejdsløshed i kvalifikationsperioden.
Selskabet afviser at have oplyst klageren, at kvalifikationsperioden var udløbet den 30. april 2019, og anfører, at klageren ikke har dokumenteret en sådan samtale. Selskabet påpeger, at det er umuligt at dokumentere en samtale, der ikke har fundet sted. Selskabet har fremsendt mails til klageren om anmeldelsesproceduren, men ingen af disse bekræfter oplysninger om kvalifikationsperioden.
Selskabet forklarer den lange sagsbehandlingstid med klagerens manglende indsendelse af relevante oplysninger. Selskabet har tilbagebetalt præmier indbetalt efter den 30. april 2019.
Ankenævnet for Forsikring har behandlet sagen og truffet følgende afgørelse:
Klageren får ikke medhold i sin klage.
Begrundelse for afgørelsen
Nævnet har lagt vægt på, at klageren tegnede lønsikring med ikrafttrædelse den 1. november 2018. Forsikringen havde en kvalifikationsperiode på 6 måneder, regnet fra ikrafttrædelsesdatoen. Klageren modtog en opsigelse fra sin arbejdsgiver den 30. april 2019.
Det fremgår af forsikringsbetingelsernes punkt 7.2, at forsikringen ikke dækker ufrivillig arbejdsløshed, som forsikringstageren får kendskab til i kvalifikationsperioden, uanset om sådan arbejdsløshed vedvarer ud over kvalifikationsperioden. Endvidere fremgår det af forsikringsbetingelsernes punkt 13, at forsikringen ophører, hvis forsikringstageren bliver opsagt eller får kendskab til kommende arbejdsløshed i kvalifikationsperioden.
Nævnet finder, at klageren ikke har bevist, at selskabet har oplyst, at kvalifikationsperioden var udløbet på tidspunktet for opsigelsen. Selskabets afvisning af at yde dækning og beslutning om at lade forsikringen ophøre fra den 30. april 2019 er i overensstemmelse med de aftalte forsikringsbetingelser.
Nævnet har noteret sig, at selskabet har tilbagebetalt de indbetalte præmier for perioden efter den 30. april 2019 til klageren.
Lignende afgørelser