Command Palette

Search for a command to run...

Tvisten om selvrisiko vedrørende reparation af bilskade

Dato

13. maj 2020

Principiel sag

Nej

Forsikringstype

Auto

Afgørelse

Delvis medhold

Firma navn

Gjensidige Forsikring

Dokument

Denne sag omhandler en tvist mellem en forsikringstager og Gjensidige Forsikring vedrørende opkrævning af selvrisiko for bilskader og muligheden for en afdragsordning.

Sagens baggrund

Klageren, der har en bilforsikring med kaskodækning hos Gjensidige Forsikring, var den 28. september 2018 involveret i et færdselsuheld, hvor bilens front og venstre side blev beskadiget. Klageren anmeldte skaden til selskabet og fik tilladelse til at bringe bilen til et autoriseret værksted for reparation af de skader, der var opstået som følge af uheldet. Værkstedet valgte imidlertid også at udbedre skader på bilens bagparti, som klageren hævder ikke var beskadiget i uheldet, men kun havde mindre ridser fra parkering, og som klageren ikke havde bedt om at få repareret.

Klagerens påstande og argumenter

Klageren ønsker, at selskabet trækker regningerne fra inkassofirmaet tilbage, da selskabet har været langsomme til at svare, og regningerne er vokset. Klageren anmoder om en månedlig afdragsordning for den halve selvrisiko på 3.750 kr. for frontskaden, som hun accepterer at betale, da ansvaret for uheldet blev delt 50/50. Endvidere kræver klageren, at regningen på 7.500 kr. for reparation af bilens bagparti annulleres, da hun hverken har anmodet værkstedet eller selskabet om at udbedre denne skade, og den ikke var en konsekvens af det anmeldte uheld. Klageren fastholder, at værkstedet kun burde have repareret de skader, der var aftalt med forsikringsselskabet, og at det er en misforståelse mellem værkstedet og selskabet, som hun ikke skal bære omkostningerne for. Klageren har anmodet selskabet om at indhente videoovervågning og telefonhistorik fra værkstedet som bevis for hendes påstande.

Selskabets påstande og argumenter

Gjensidige Forsikring fastholder, at værkstedet har bekræftet, at klageren selv har bedt om at få udbedret skaden på bilens bagparti. Selskabet oplyser, at deres taksator modtog to uafhængige tilbud fra værkstedet – ét for frontskaden og ét for bagpartiskaden – og at det er kutyme i branchen, at selskabet kan formode, at værkstedet og kunden har aftalt, hvad der skal repareres, når tilbud sendes uden anmærkninger. Selskabet har opkrævet en selvrisiko på 7.500 kr. for bagpartiskaden, da den betragtes som en separat forsikringsbegivenhed. Selskabet afviser at tilbyde en afdragsordning for selvrisikoen, da deres forsikringsbetingelser ikke indeholder en bestemmelse herom, og de generelt ikke tilbyder afdragsordninger til deres kunder. Selskabet anfører desuden, at det er klagerens bevisbyrde at indhente dokumentation som videoovervågning og telehistoriske data, da dette er en sag mellem klageren og værkstedet.

Ankenævnet har behandlet sagen vedrørende selvrisiko for bilskader og afdragsordning. Nævnet lægger til grund, at klageren har accepteret at betale den halve selvrisiko på 3.750 kr. for skaden på bilens front og venstre side, men ønsker en afdragsordning. Ankenævnet kan ikke kritisere, at selskabet har fastholdt opkrævningen af hele beløbet og tillagt rykkergebyrer samt renter, da selskabet ikke er forpligtet til at tilbyde afdragsordninger.

Vedrørende selvrisikoen på 7.500 kr. for skaden på bilens bagparti, lægger nævnet til grund, at klageren alene har anmeldt skaden på bilens front til selskabet og indleverede bilen til reparation i forlængelse heraf. Bilen havde på indleveringstidspunktet tre uafhængige skader, og værkstedet udbedrede også skaden på bilens bagparti, hvilket selskabets taksator godkendte som straksafregninger.

Efter en samlet vurdering finder nævnet, at selskabet ikke har bevist, at klageren med værkstedet eller selskabet har indgået aftale om, at skaden på bilens bagparti skulle udbedres. Nævnet har lagt vægt på, at klageren ikke har anmeldt skaden på bilens bagparti til selskabet, og at anmeldelsen af 28. september 2018 kun omhandlede skader på bilens front og venstre forside som følge af færdselsuheldet.

Værkførerens udsagn om en aftale med klageren om udbedring af skaden er ikke tilstrækkeligt bevis mod klagerens bestridelse. Fremlæggelsen af arbejdskortet af 29. oktober 2018, som ikke er underskrevet eller på anden måde godkendt af klageren, kan ikke føre til et andet resultat.

Som følge heraf bestemmes:

Selskabet, Gjensidige Forsikring, skal anerkende, at selskabet ikke har været berettiget til at opkræve selvrisikoen på 7.500 kr. vedrørende reparationen af skaden på bilens bagparti. Klageren får i øvrigt ikke medhold, og klagegebyret tilbagebetales.

Lignende afgørelser