Command Palette

Search for a command to run...

Afgørelse om lønsikring: Udbetaling trods fejlagtige oplysninger om A-kasse medlemskab

Dato

26. september 2018

Principiel sag

Nej

Forsikringstype

Arbejdsløshedsf

Afgørelse

Klager medhold

Firma navn

BNP Paribas Cardif Livsforsikring

Dokument

En forsikringstager klagede over, at BNP Paribas Cardif Livsforsikring afviste at udbetale ydelser fra hendes lønsikring og at tilbagebetale præmie. Klageren havde tegnet lønsikringen via sin fagforenings og en A-kasses hjemmeside og modtog policen den 31. august 2016.

Da klageren blev arbejdsløs den 31. august 2017, anmeldte hun dette til selskabet den 10. september 2017. Selskabet bekræftede den 19. september 2017, at hun var berettiget til ydelser, og udbetalte ydelser for september måned den 4. oktober 2017.

I november 2017 oplyste selskabet pludselig, at klageren ikke opfyldte kravene for at tegne lønsikringen, da hun ikke var medlem af den A-kasse, der var en betingelse for forsikringen. Selskabet stoppede herefter udbetalingerne.

Klageren fastholdt, at hun havde handlet i god tro og mente, at selskabet burde have oplyst hende om medlemskabskravet tidligere eller afvist at tegne forsikringen. Hun påpegede, at hun allerede ved anmeldelsen af arbejdsløshed og i efterfølgende dagpengespecifikationer havde fremsendt dokumentation, der tydeligt viste, at hun var medlem af en anden A-kasse end den krævede. Hun krævede enten den lovede erstatning eller tilbagebetaling af indbetalte præmier.

Selskabet fastholdt, at klageren selv havde bekræftet medlemskab af den krævede A-kasse ved tegning af forsikringen online. De anførte, at det først var ved modtagelse af dagpengespecifikationer i oktober 2017, at det fremgik, at hun var medlem af en anden A-kasse. Selskabet henviste til forsikringsbetingelserne, der klart angiver medlemskab af den specifikke A-kasse som et tegnings- og dækningskriterium.

Afgørelse

Ankenævnet for Forsikring fastslår, at selskabet BNP Paribas Cardif Livsforsikring skal udbetale ydelser til klageren som følge af hendes ufrivillige arbejdsløshed. Allerede forfaldne ydelser skal tillægges renter efter Forsikringsaftaleloven § 24. Klagegebyret tilbagebetales.

Nævnet begrunder sin afgørelse med følgende:

  • Klageren afgav uagtsomt urigtige oplysninger ved tegning af forsikringen ved at bekræfte medlemskab af en specifik A-kasse, selvom hun var medlem af en anden. Dette ville som udgangspunkt give selskabet ret til at påberåbe sig Forsikringsaftaleloven § 6.
  • Det følger dog af Forsikringsaftaleloven § 8, at selskabet skal meddele forsikringstageren uden unødigt ophold, i hvilket omfang det vil påberåbe sig rettighederne i Forsikringsaftaleloven §§ 5-7, efter at have fået kundskab om oplysningens urigtighed.
  • Nævnet finder det godtgjort, at selskabet allerede den 10. september 2017 modtog dokumentation, der viste klagerens faktiske A-kassemedlemskab. På trods heraf bekræftede selskabet den 19. september 2017 klagerens berettigelse til ydelser og udbetalte ydelser den 4. oktober 2017 baseret på yderligere dokumentation, der også angav den korrekte A-kasse.
  • Selskabet meddelte først klageren, at ydelserne ville ophøre, mellem den 23. november og 20. december 2017. Denne forsinkelse, kombineret med at selskabet ikke opsagde forsikringen med tilbagevirkende kraft og fortsat modtog præmier, medfører, at selskabet har fortabt sin ret til at påberåbe sig de urigtige oplysninger i henhold til Forsikringsaftaleloven § 8.
  • Nævnet vurderer, at klageren på baggrund af selskabets handlinger – herunder den initiale godkendelse og udbetaling efter at have modtaget korrekt information – har fået en berettiget forventning om, at hendes faktiske A-kassemedlemskab ikke havde afgørende betydning for dækningen. Selskabet er derfor bundet af sit tilsagn om forsikringsdækning fra 19. september 2017.

Lignende afgørelser