Ret til aktindsigt i sygedagpengesag - spørgsmål om strafferetlig forfølgning
Dato
10. juli 2013
Eksterne links
Læs hele sagenJuridisk område
Sygedagpengeloven, Forvaltningloven
Emner
Aktindsigt, Undtagelse af oplysninger, Strafferetlig forfølgning
NN anmodede om aktindsigt i sin sygedagpengesag hos kommunen. Kommunen afslog aktindsigten med henvisning til, at sagen var omfattet af undtagelsesbestemmelsen for strafferetlig forfølgning i Forvaltningsloven § 9, stk. 3. Kommunen havde politianmeldt NN for bedrageri efter afslag på aktindsigt, men før Beskæftigelsesankenævnets afgørelse. Kommunen fastholdt, at den var omfattet af bestemmelsen, da den forfulgte lovligheden af retten til en offentlig ydelse, og at alle sagens dokumenter var fremsendt til politiet.
Beskæftigelsesankenævnet fandt, at NN havde ret til aktindsigt, da kommunens behandling af en sygedagpengesag ikke kunne anses for strafferetlig forfølgning. Nævnet vurderede desuden, at der ikke var grundlag for at begrænse aktindsigten efter Forvaltningsloven § 15. Kommunen klagede herefter til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg.
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg tiltrådte Beskæftigelsesankenævnets afgørelse og fastslog, at NN havde ret til aktindsigt i sin sygedagpengesag.
Ankestyrelsens principielle vurdering
Ankestyrelsen fandt, at kommunens behandling af en sygedagpengesag ikke kan anses for en sag om strafferetlig forfølgning af lovovertrædelser efter Forvaltningsloven § 9, stk. 3. Begrundelsen herfor var, at kommunens primære opgave i sygedagpengesager er at tage stilling til retten til sygedagpenge, ikke til strafferetlige følger af borgerens adfærd.
- Forvaltningslovens § 9, stk. 3 er rettet mod forvaltningsmyndigheder, der i medfør af lov har selvstændig kompetence til at undersøge og efterforske mulige straffelovsovertrædelser. Kommuner er ikke omfattet af denne type myndighed i sygedagpengesager.
- En eventuel begrænsning af aktindsigten skulle ske efter Forvaltningsloven § 15 på baggrund af en konkret vurdering af det enkelte dokument eller dele heraf. Nævnet havde vurderet, at der ikke var grundlag for en sådan begrænsning, hvilket Ankestyrelsen ikke fandt grundlag for at tilsidesætte.
- Ankestyrelsen bemærkede dog, at den politianmeldelse, der blev indgivet efter kommunens afslag på aktindsigt, men før nævnets afgørelse, fra anmeldelsestidspunktet var omfattet af undtagelsesbestemmelsen i Forvaltningsloven § 9, stk. 3.
- Forvaltningsloven § 18 kunne ikke anvendes til at afslå aktindsigt, da denne bestemmelse omhandler aktindsigt i straffesager, og den konkrete sag i kommunen var en sygedagpengesag, ikke en straffesag.
Lignende afgørelser