Command Palette

Search for a command to run...

Klage over lang reparationstid på bærbar computer

Dato

9. maj 2011

Principiel sag

Nej

Forsikringstype

Totalforsikring

Afgørelse

Klager medhold

Firma navn

Assurant General Insurance v/If Skadeforsikring

Dokument

Sagen drejer sig om en klage fra en forsikringstager over reparationstiden for en bærbar computer, der var dækket af en totalforsikring (serviceaftale) hos Assurant General Insurance Limited v/Mondux Assurance Agentur A/S.

Sagens omstændigheder

  • Klageren indleverede computeren til reparation den 1. maj efter en skade.
  • Efter 25 dage modtog klageren et brev fra elektronikbutikken, der anmodede om oplysninger om klagerens private forsikring.
  • Efter en måned kontaktede klageren butikken for at få en status på reparationen, men fik ingen klar besked.
  • Klageren ventede yderligere en måned og fik derefter at vide, at butikken ikke kunne skaffe en reservedel til computeren.
  • Den 5. august købte klageren en ny computer, da hun havde opgivet den lange ventetid.
  • Den 23. august, da klagen blev indsendt, havde klageren stadig ikke modtaget sin computer retur.

Klagerens påstand

Klageren ønskede at få penge tilbage for computeren på grund af den lange ventetid, som hun anså for uacceptabel.

Selskabets argumenter

  • Selskabet anførte, at de havde godkendt skaden og det modtagne tilbud fra værkstedet i juni måned.
  • Selskabet mente, at ventetiden på reservedele var værkstedets ansvar og ikke selskabets.
  • Selskabet henviste til, at man ikke kan tegne forsikring på ventetider, og at dette ikke var forsikringens problem.

Klagerens bemærkninger

  • Klageren anførte, at selskabet havde anmeldt skaden forkert i datoen.
  • Klageren mente, at selskabet havde et ansvar, da de solgte forsikringen.
  • Klageren beskrev en samtale med en medarbejder fra forsikringen, som hun opfattede som uhøflig.

Forsikringsbetingelser

Af forsikringsbetingelserne fremgår bl.a.:

  • Skadet udstyr erstattes med reparationsomkostninger.
  • Udstyr kan erklæres totalskadet, hvis reparationsomkostningerne overstiger værdien af et teknisk tilsvarende apparat.
  • Ved totalskade erstattes med teknisk tilsvarende udstyr jf. Forsikringsaftaleloven § 37 og Forsikringsaftaleloven § 39 - og maksimalt det betalte købsbeløb.
  • Forsikringstageren er forpligtet til at anvende en af selskabet anvist reparatør.
  • Forsikringen udbetaler ikke kontanterstatning.
  • Forsikringen kompenserer ikke for eventuelle lange reparationstider, og en lang reparationstid medfører ikke, at varen totalskades.

Ankenævnet bestemte, at Assurant General Insurance Limited v/Mondux Assurance Agentur A/S skulle anerkende, at den forsikrede computer var totalskadet, og på den baggrund yde klageren den erstatning, som hun herefter har krav på i henhold til forsikringsbetingelserne.

Nævnet begrundede afgørelsen med, at selskabet ifølge forsikringsbetingelserne kan vælge at yde erstatning i form af reparation hos en navngiven forhandler. Dette medfører, at selskabet hæfter for eventuelle fejl hos reparatøren, herunder også lange reparationstider.

Selvom forsikringsbetingelserne ikke kompenserer for lange reparationstider, fandt nævnet, at reparationstiden i dette tilfælde var så lang, at det kunne sidestilles med totalskade, da computeren endnu ikke var repareret efter ca. 5 måneder.

Lignende afgørelser