Afgørelse om afvisning af udbetaling af kritisk sygdoms forsikringsgodtgørelse grundet manglende anmeldelse før dødsfald
Dato
27. juni 2011
Principiel sag
Nej
Forsikringstype
Kritisk sygdom
Afgørelse
Selskab medhold
Firma navn
Pension Danmark
Dokument
Lovreferencer
Boet efter en afdød forsikringstager klager over, at PensionDanmark har afvist at udbetale et engangsbeløb ved kritisk sygdom, da afdøde havde en dækning for kritisk sygdom i selskabet.
Sagens omstændigheder
- Afdøde fik konstateret kræft den 15. januar 2010 og døde den 16. februar 2010.
- Den 8. februar 2010 underskrev afdøde en ansøgning om udbetaling af engangsbeløb ved kritisk sygdom, men boet fremsendte først skemaet efter afdødes død.
- Selskabet afviste dækning, da kravet ifølge forsikringsbetingelserne skulle være anmeldt inden forsikredes død.
Boets påstand og argumenter
Boets advokat påstår, at selskabet skal udbetale engangsbeløbet, idet:
- Afdøde telefonisk anmodede PensionDanmark om udbetaling, hvilket bør betragtes som anmeldelse.
- Subsidiært, at anmeldelse skal anses for at have fundet sted, da det alene skyldes selskabets forretningsgange, at skriftlig ansøgning ikke blev modtaget før dødsfaldet.
- Advokaten fremhæver, at PensionDanmark ikke på ansøgningsskemaet har angivet, at det skal være modtaget inden dødsfald, og at lægen ikke er gjort opmærksom på vigtigheden af hurtig ekspedition.
Selskabets påstand og argumenter
Selskabet fastholder afgørelsen og anfører:
- Ansøgningen blev først modtaget den 15. marts 2010, efter afdødes død den 16. februar 2010.
- Forsikringsaftalelovens § 15, stk. 13 fastslår, at engangsbeløbet ikke udbetales, hvis ansøgningen modtages efter dødsfaldet.
- Selskabet har ikke noteret nogen telefonsamtale fra afdøde eller lægen, og det er usandsynligt, at sådanne samtaler ikke ville være blevet noteret.
- Det er muligt for medlemmet at indsende side 1 af ansøgningen og lægen side 2, men ansøgningen blev stadig ikke modtaget rettidigt.
Boets advokat bemærker, at PensionDanmark generelt anser telefonisk henvendelse som anmeldelse og tager notater af samtaler, men at der i dette tilfælde ikke foreligger notater fra hverken den oprindelige telefoniske henvendelse eller lægens samtale med PensionDanmark.
Nævnet har gennemgået sagen og finder, at selskabet ikke har modtaget skriftlig ansøgning om udbetaling af engangsbeløbet inden forsikredes død.
Endvidere finder nævnet det efter det foreliggende ikke tilstrækkelig godtgjort, at forsikrede forud for sin død ved telefonisk henvendelse har indgivet ansøgning til selskabet. Nævnet kan derfor ikke pålægge selskabet at udbetale engangsbeløb ved kritisk sygdom.
Som følge heraf bestemmes:
Klageren får ikke medhold.
Lignende afgørelser