Afgørelse om afvisning af tilbagebetaling af for meget erlagt bilforsikringspræmie
Dato
3. november 2010
Principiel sag
Nej
Forsikringstype
Auto
Afgørelse
Selskab medhold
Firma navn
Codan
Dokument
Sagen drejer sig om en forsikringstagers klage over Codan Forsikring A/S' afvisning af at tilbagebetale for meget erlagt præmie gennem en årrække. Klageren opdagede ved et banktjek, at hun betalte for meget i bilforsikring og kontaktede Codan, som nedsatte præmien med 5.000 kr. Klageren ønskede yderligere tilbagebetaling for tidligere år, men dette blev afvist af selskabet.
Klagerens påstande
- Klageren føler sig snydt af Codan, da hun i flere år har betalt en urimelig høj præmie.
- Hun stolede på Codan og forventede, at de ville informere hende om mulige præmiebesparelser.
Selskabets argumenter
- Codan har ikke pligt til at orientere kunder individuelt om nye forsikringsprodukter.
- Det nye produkt fra 2007 medførte ikke præmiebesparelse for alle kunder.
- Kunder er velkomne til at kontakte Codan for en gennemgang af deres forsikringer.
Nævnet fandt, at et forsikringsselskab ikke har en almindelig pligt til at orientere den enkelte forsikringstager om selskabets nye produkter. Nævnet vurderede, at en sådan pligt heller ikke kan udledes af reglerne om god skik, herunder bekendtgørelse nr. 965 af 30/9 2009 om god skik i finansielle virksomheder. På baggrund af dette kunne nævnet ikke pålægge selskabet at tilbagebetale præmie til klageren, og klagen blev derfor ikke taget til følge.
Lignende afgørelser