Command Palette

Search for a command to run...

Afgørelse om afvisning af tilbagebetaling af for meget erlagt bilforsikringspræmie

Dato

3. november 2010

Principiel sag

Nej

Forsikringstype

Auto

Afgørelse

Selskab medhold

Firma navn

Codan

Dokument

Sagen drejer sig om en forsikringstagers klage over Codan Forsikring A/S' afvisning af at tilbagebetale for meget erlagt præmie gennem en årrække. Klageren opdagede ved et banktjek, at hun betalte for meget i bilforsikring og kontaktede Codan, som nedsatte præmien med 5.000 kr. Klageren ønskede yderligere tilbagebetaling for tidligere år, men dette blev afvist af selskabet.

Klagerens påstande

  • Klageren føler sig snydt af Codan, da hun i flere år har betalt en urimelig høj præmie.
  • Hun stolede på Codan og forventede, at de ville informere hende om mulige præmiebesparelser.

Selskabets argumenter

  • Codan har ikke pligt til at orientere kunder individuelt om nye forsikringsprodukter.
  • Det nye produkt fra 2007 medførte ikke præmiebesparelse for alle kunder.
  • Kunder er velkomne til at kontakte Codan for en gennemgang af deres forsikringer.

Nævnet fandt, at et forsikringsselskab ikke har en almindelig pligt til at orientere den enkelte forsikringstager om selskabets nye produkter. Nævnet vurderede, at en sådan pligt heller ikke kan udledes af reglerne om god skik, herunder bekendtgørelse nr. 965 af 30/9 2009 om god skik i finansielle virksomheder. På baggrund af dette kunne nævnet ikke pålægge selskabet at tilbagebetale præmie til klageren, og klagen blev derfor ikke taget til følge.

Lignende afgørelser