Command Palette

Search for a command to run...

Afgørelse om afvist erstatning for forsinket fremmøde i lufthavn

Dato

22. september 2010

Principiel sag

Nej

Forsikringstype

Rejse

Afgørelse

Selskab medhold

Firma navn

AIG Europe

Dokument

Klageren, der har en rejseforsikring via sit American Express Card hos Chartis Europe S.A., klager over selskabets afvisning af at dække ekstraudgifter som følge af forsinket fremmøde til et fly.

Selskabet afviste dækning, da de mente, at klageren ikke havde sandsynliggjort, at der var indtrådt en forsikringsbegivenhed, jf. Forsikringsaftaleloven § 39, jf. § 22. Subsidiært gjorde selskabet gældende, at klageren ikke havde beregnet rimelig tid til at nå frem til gaten i lufthavnen.

Sagens omstændigheder

Klageren skulle rejse fra Stansted lufthavn den 29. november 2009 med afgang kl. 06.40. Klageren planlagde at tage toget fra hotellet til lufthavnen med afgang kl. 05.10 og en normal rejsetid på 35-45 minutter. Klageren ville således ankomme til Stansted lufthavn kl. 05.55, hvilket var 45 minutter før flyets afgang, men 15 minutter før gaten lukkede kl. 06.10.

Toget kørte imidlertid ikke, og klageren blev kørt i bus og ankom til gaten kl. 06.18. Her blev klageren afvist af Ryanair, da gaten var lukket 8 minutter forinden.

Klageren henvendte sig til SOS og indsendte en skadeanmeldelse den 1. december 2009, hvori der blev fremsat krav om dækning af nye billetter til indhentning af rejseruten.

SOS afviste dækning den 21. december 2009 med henvisning til, at den planlagte rejseplan ikke overholdt Stansted lufthavns minimum anbefalede tid til sikkerhedstjek, hvorfor klageren ikke uforskyldt og uforudset var kommet for sent til flyet.

Parternes argumenter

Chartis Europe S.A. anførte, at klageren ikke havde sandsynliggjort, at der var indtrådt en forsikringsbegivenhed. Selskabet bemærkede, at klageren ikke havde indsendt dokumentation for den benyttede tog/busbillet, og at klageren først havde købt mad og drikkevarer efter kl. 14.56, selvom klageren allerede var i lufthavnen kl. 06.18.

Subsidiært anførte selskabet, at klageren ikke var kommet uforskyldt og uforudsigeligt for sent til det offentlige transportmiddel, da klageren ikke havde planlagt sin rejserute under hensyntagen til anbefalede check-in og security-tider. Selskabet henviste til, at Stansted lufthavn anbefaler, at der afsættes 40 minutter til security-tjekket.

Klageren anførte, at toget kl. 05.10 var den første afgang fra London med offentligt transportmiddel den søndag morgen. Transporttiden var estimeret til 35-45 minutter. Klageren rejste kun med håndbagage og skulle derfor ikke lave bagage check-in. Klageren har rejst samme tur før og havde 100% viden om afstanden i Stansted lufthavn. Det var muligt at lave in-checking af bagage indtil 40 minutter før afgang, og stadig nå afgangen, så klageren vidste, at det var muligt at nå fra bagage check-in til gaten på max 10 minutter.

Klageren mente, at ændringen af transportformen fra tog til bus var den eneste grund til, at klageren ikke nåede frem til gaten inden for tidsfristen, og at dette var både uforskyldt og uforudsigeligt.

Ankenævnet fandt, at klageren ikke havde indlagt rimelig tid til at nå frem til gaten, og at klageren ved den mindste forsinkelse ville risikere ikke at nå rettidigt frem. Nævnet kunne derfor ikke kritisere selskabets vurdering, hvorefter klageren ikke uforskyldt og uforudsigeligt var mødt for sent frem i lufthavnen. Nævnets afgørelse ville være den samme, selvom de ældre forsikringsbetingelser fandt anvendelse.

Som følge heraf blev det bestemt, at klagen ikke kunne tages til følge.

Lignende afgørelser