Retten i Hjørring udsætter sag om dyretransportegnethed på grund af nyt lovforslag om dyrevelfærd
Sagstype
Bødesag
Status
Appelleret
Dato
9. april 2019
Sted
Retten i Hjørring
Sagsemner
Efterforskning og straffeproces
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Lovreferencer
Sagen omhandlede en anmodning om udsættelse af en hovedforhandling vedrørende dyretransport, med henvisning til et verserende lovforslag og ændringer i sanktionspraksis.
Sagens Baggrund
Anklage og Tiltalte
Anklagemyndigheden havde rejst tiltale mod Tiltalte 1, Tiltalte 2, Tiltalte 3, Tiltalte 4 ApS og Person 1. Sagen vedrørte angiveligt transport af en gris med en stor, blodig rektalprolaps, hvilket faldt ind under kategorien transportegnethedssager.
Forsvarerens Anmodning om Udsættelse
Forsvarer advokat Jacob Forman anmodede om, at der – før hovedforhandlingen indledtes – blev taget stilling til, om sagen skulle udsættes eller sættes i bero. Baggrunden var et lovforslag (nr. 192, fremsat den 28. februar 2009) til en ny Dyrevelfærdslov, som forventedes at lempe sanktionerne i sager af denne karakter. Forsvareren advokat Gert Lund tilsluttede sig anmodningen og anførte, at hvis sagen blev udsat for vognmanden og chaufførerne, burde den også udsættes for Tiltalte 1, da bevisførelsen var den samme for alle tiltalte.
Parternes Argumenter
Forsvarerens Argumentation
Forsvareren Jacob Forman nedlagde påstand om, at sagerne skulle udsættes og afvente gennemførelsen af den nye dyrevelfærdslov. Han fremhævede, at lovforslaget afskaffer klippekortsordningen og ændrer grundlaget for at straffe chauffører i transportegnethedssager. Han henviste til en pressemeddelelse af 18. december 2018 om en politisk aftale om styrket kontrol med dyretransporter, som ville ophæve den nationale klippekortsordning for at undgå forskelsbehandling af danske og udenlandske transportører. Ifølge aftalen ville sanktioneringspraksis primært rette sig mod transportvirksomheden og/eller landmanden, mens chaufføren kun ville ifalde ansvar ved personligt ansvar for skader på dyrene. En meddelelse fra Fødevarestyrelsen af 18. februar 2019 bekræftede, at chauffører fremover kun skulle sanktioneres ved grove overtrædelser, hvor de kunne gøres personligt ansvarlige. Dette indebar, at chauffører som udgangspunkt ikke sanktioneres i typiske sager om ikke-transportegnede dyr. Forsvareren nævnte, at Retten i Sønderborg allerede havde udsat lignende sager.
Anklagerens Argumentation
Anklageren havde ingen bemærkninger til, at det processuelle spørgsmål blev behandlet først, men meddelte, at en udsættelse ville blive påkæret til landsretten. Anklageren påstod sagen fremmet og gjorde gældende, at den politiske aftale havde til formål at styrke dyrevelfærden gennem øget kontrol, og at ændringer i klippekortsordningen ikke i sig selv begrundede en udsættelse, da dette kunne rettes administrativt. Det blev fremhævet, at lovforslaget ikke ændrede selve sanktioneringen eller ansvaret. Anklageren anførte, at Transportforordningen ligger til grund for de danske regler, og at den fortsat forbyder transport af dyr med prolaps. Disse regler var uændrede, og det var op til domstolene at afgøre, om chauffører fortsat skulle sanktioneres som hidtil, da lovforslaget ikke ændrede ved uagtsomhedsbegrebet.
Lovgrundlag og Praksisændringer
Politisk Aftale og Fødevarestyrelsens Meddelelse
En politisk aftale fra december 2018 og en meddelelse fra Fødevarestyrelsen fra februar 2019 indikerede en ændring i sanktionspraksis for dyretransporter. Den nationale klippekortsordning forventedes ophævet, og ansvaret for overtrædelser ville i højere grad ligge hos transportvirksomheden eller landmanden, medmindre chaufføren havde personligt ansvar for skader på dyrene.
Relevante Lovbestemmelser
Det blev fremhævet, at spørgsmålet om strafbarhed og straf afgøres efter den senere lov, hvis der er sket en ændring af lovgivningen fra handlingens foretagelse til sagens afgørelse, dog således at afgørelsen ikke må blive strengere end efter den ældre lov, jf. Straffeloven § 3.
Rettens Afgørelse
Retten fandt det mest hensigtsmæssigt at udsætte den samlede sag på færdigbehandling af det fremsatte lovforslag. Dette skyldtes de forventede ændringer i forhold til chaufførernes strafansvar og sanktionsspørgsmålet i transportegnethedssagerne, samt at bevisførelsen var den samme for alle de fire tiltalte.
Konsekvenser
- Hovedforhandlingen, der var berammet til den 9. april 2019 kl. 11.00, blev udsat.
- Anklageren påkærede kendelsen til retsbogen og tog forbehold for at fremkomme med et skriftligt indlæg.
- Forsvareren advokat Jacob Forman tog ligeledes forbehold for at fremkomme med et skriftligt indlæg.
- Sagen blev udsat, og retten hævet kl. 11.45.
Lignende afgørelser