Danica Pension: Afvisning af erstatning for tabt erhvervsevne grundet for sen anmeldelse
Dato
15. marts 2010
Principiel sag
Nej
Forsikringstype
Individuel pension
Afgørelse
Selskab medhold
Firma navn
Danica Pension, Livsforsikringsaktieselskab
Dokument
Sagen drejer sig om en forsikringstager, der klager over, at Danica Pension alene vil udbetale ydelser som følge af tabt erhvervsevne fra den dag, klageren anmeldte sin sygdom. Selskabet begrunder dette med, at kravet blev fremsat mere end et år efter, at klageren fik kendskab til det.
Sagens omstændigheder:
- Klageren blev sygemeldt den 1. februar 2006 og anmeldte dette til selskabet den 21. august 2007.
- Klagerens socialrådgiver kontaktede Danica i januar 2007 for at forhøre sig om dækning ved kritisk sygdom, men blev ikke oplyst om forsikring vedrørende tab af erhvervsevne.
- Selskabet anerkendte præmiefritagelse og udbetaling ved tab af erhvervsevne fra den 5. juli 2007, men fastholdt, at kravet var anmeldt for sent.
Parternes argumenter:
- Klageren gør gældende, at Danica var bekendt med sygdommen fra januar 2007, og at selskabet burde have vejledt om muligheden for dækning ved tab af erhvervsevne. Klageren mener derfor, at anmeldelsen bør gælde fra 1. maj 2006.
- Selskabet fastholder, at anmeldelsen først er modtaget i juli 2007, og at forespørgslen i januar 2007 alene vedrørte kritisk sygdom. Selskabet mener ikke, at de havde pligt til at vejlede om erhvervsevnetabsdækning i den forbindelse.
Nævnet kom frem til, at klagen ikke kunne tages til følge.
Begrundelse for afgørelsen:
- Nævnet fandt, at socialrådgiverens henvendelse i januar 2007 ikke kunne sidestilles med en formel fremsættelse af krav om udbetaling af ydelser ved tab af erhvervsevne, da henvendelsen ubestridt alene omhandlede kritisk sygdom.
- Flertallet i nævnet fandt med henvisning til forsikringsbetingelserne ikke grundlag for at kritisere selskabets afgørelse, da kravet var fremsat mere end et år efter, at klageren fik kendskab til de omstændigheder, der begrundede kravet.
- Et mindretal i nævnet mente, at selskabet burde have orienteret om muligheden for erhvervsevnetabsdækning, hvis klageren var sygemeldt, og da socialrådgiveren sandsynligvis ville have foranlediget en anmeldelse, hvis denne oplysning var givet, burde selskabet udbetale ydelser fra 1/2 2006.
Lignende afgørelser