Sag om skybrudsskade: Utilfredshed med erstatningsopgørelse og sagsbehandling
Dato
18. januar 2010
Principiel sag
Nej
Forsikringstype
Familie
Afgørelse
Selskab medhold
Firma navn
Danske Forsikring (ved Topdanmark)
Dokument
Klageren er forsikringstager hos Danske Forsikring og klager over selskabets erstatningsopgørelse i forbindelse med et skybrud i kælderen, samt selskabets håndtering af sagen.
Selskabets argumentation
Danske Forsikring opgjorde erstatningen skønsmæssigt, da de ikke modtog dokumentation fra klageren, selvom taksator havde opfordret hertil. Selskabet anførte, at klageren blev oplyst om, at erstatningen ville blive opgjort skønsmæssigt ved manglende dokumentation. Selskabet henviste til, at klageren har en pligt til at begrænse sit tab, jf. Forsikringsaftaleloven § 52, hvilket selskabet mente ikke var overholdt.
Klagerens argumentation
Klageren anførte, at Skadeservice Danmark ikke havde kapacitet til at flytte møbler og vandskadede ejendele umiddelbart efter skaden, og at hun selv rekvirerede et transportfirma efter aftale med Danske Forsikring. Klageren bestred, at madrasser og en symaskine ikke havde været i kontakt med vand, og at Skadeservice Danmark ikke ville komme ud efter den anden oversvømmelse for at hjælpe.
Nævnet fandt, at klageren ikke havde dokumenteret at have et krav på yderligere erstatning. På det foreliggende grundlag kunne nævnet derfor ikke kritisere selskabets afgørelse. En nærmere bevisførelse vedrørende skaderne kunne dog føre til et andet resultat.
Med dette forbehold blev det bestemt, at klagen ikke kunne tages til følge.
Lignende afgørelser