Command Palette

Search for a command to run...

Sagen omhandler en udenlandsk luftfartsvirksomhed (Tiltalte), der af Anklagemyndigheden var tiltalt for 23 forhold vedrørende overtrædelse af dagældende bekendtgørelser om forbud mod at lande med passagerer uden negativ COVID-19-test i Københavns Lufthavn. Overtrædelserne fandt sted i perioden marts til maj 2021. Anklagemyndigheden nedlagde påstand om bødestraf, mens Tiltalte påstod frifindelse.

Sagens Baggrund og Anklagepunkter

Anklageskriftet blev modtaget den 23. juni 2022. Tiltalte var tiltalt for 23 forhold vedrørende overtrædelse af dagældende bekendtgørelser om forbud mod at lande med passagerer uden negativ COVID-19-test. Disse bekendtgørelser omfattede Bekendtgørelse nr. 264 af 24. februar 2021, Bekendtgørelse nr. 542 af 26. marts 2021, Bekendtgørelse nr. 678 af 19. april 2021 og Bekendtgørelse nr. 756 af 28. april 2021. Forholdene vedrørte passagerer over 12 år, der ved landing i Københavns Lufthavn ikke kunne fremvise en gyldig negativ COVID-19-test. Anklagemyndigheden påstod bødestraf, men frifindelse i forhold 10. Tiltalte påstod frifindelse i alle forhold.

Vidneforklaringer

Flere paskontrollører og politibetjente afgav forklaringer om lufthavnens procedurer for kontrol af COVID-19-tests. Det fremgik, at passagerer skulle fremvise pas, boardingpas og en negativ COVID-19-test, der ikke måtte være ældre end 24 timer ved landing. Ved ugyldig test blev sagsleder tilkaldt, og en "secondliner" (politibetjent) overtog sagen. Der var udfordringer med sprogbarrierer og usikkerhed om regler for transitpassagerer. Vidnerne nævnte også kendskab til falske coronatests i omløb.

En juridisk chef fra Tiltalte forklarede, at virksomheden havde sendt instrukser til deres underleverandører ("groundhandlere") i afgangslufthavnene om at kontrollere passagerernes COVID-19-tests og nægte boarding ved manglende test. Tiltalte havde også informeret passagerer via SMS og annonceringer i lufthavnen. Forhold 17 omhandlede et fly fra Mallorca, der pludselig blev omdirigeret til København med kort varsel, hvilket skabte usikkerhed hos Tiltaltes "groundhandler" om testkrav.

Oplysninger om Selskabet

Det fremgik, at Tiltalte tidligere havde vedtaget 35 bødeforelæg for overtrædelse af regler om transportøransvar i Udlændingeloven § 59a, jf. Udlændingeloven § 61, med en bødetakst på 14.500 kr. pr. person.

Rettens Begrundelse og AfgørelseRetten behandlede spørgsmålet om overtrædelse af landingsforbuddet, der var rettet mod luftfartsoperatører og indført med Bekendtgørelse nr. 264 af 24. februar 2021, udstedt i medfør af Lov om luftfart § 3, stk. 2. Forbuddet trådte i kraft den 1. marts 2021.#### Frifindelse i Forhold 1 og 10- Forhold 1: Retten fandt det ikke bevist, at Tiltalte var luftfartsoperatør af flyvningen, da meget tydede på, at Lufthansa stod for flyvningen via en "wetleasing"-operatør.- Forhold 10: Anklagemyndigheden havde nedlagt påstand om frifindelse, da det utvivlsomt ikke var en Tiltalte-passager.På denne baggrund blev Tiltalte frifundet for forhold 1 og 10.#### Frifindelse i Forhold 2-9, 11-16 og 18-23Disse forhold omhandlede passagerer i transit til andre lande. Retten fandt, at der forelå begrænsede oplysninger om, hvordan passagererne var blevet spurgt ind til fremvisning af tests, og hvordan de fik adgang til boarding. Der var ikke ført det til domfældelse fornødne bevis. Tiltalte blev derfor frifundet for disse forhold.#### Domfældelse i Forhold 17Forhold 17 vedrørte 35 passagerer på et fly fra Mallorca, der den 18. april 2021 landede i Københavns Lufthavn uden gyldig negativ COVID-19-test. Flyet var kort tid forinden blevet omdirigeret fra en direkte flyvning til Stockholm, hvor der ikke ville have været krav om test. Passagererne var alene i transit i Københavns Lufthavn med henblik på videreflyvning til Stockholm.Retten lagde til grund, at:- Københavns Politi tilbageholdt ca. 65 passagerer, hvoraf 35 ikke fremviste gyldig test.- Politiet tog kopi af pas og boardingkort og orienterede passagererne om mistanken om overtrædelse af landingsforbuddet.- Tiltaltes "groundhandler" i afgangslufthavnen (Mallorca) var bevidst om, at den korte tid til afgang efter omdirigeringen formentlig betød, at flere passagerer ikke kunne fremskaffe de krævede tests.- Tiltalte handlede uagtsomt som luftfartsoperatør ved at lade passagerer lande uden gyldig test.Retten fandt det bevist, at de 35 passagerer ikke kunne fremvise en gyldig test ved landing eller afgang, og at Tiltalte derved havde handlet uagtsomt i strid med Bekendtgørelse nr. 542 af 26. marts 2021 § 5, stk. 1 og Bekendtgørelse nr. 542 af 26. marts 2021 § 5, stk. 2, jf. Bekendtgørelse nr. 542 af 26. marts 2021 § 2, stk. 1. Dette tilregnes den juridiske person i henhold til Straffeloven § 27, stk. 1.#### StraffastsættelseStraffen blev fastsat til en bøde på 250.000 kr. Bøden er en tillægsstraf i henhold til Straffeloven § 89. Retten lagde i formildende retning vægt på den tid, der var medgået til sagens behandling.Tiltalte skal betale en bøde på 250.000 kr. og sagens omkostninger.

Lignende afgørelser