Dom for overtrædelse af COVID-19-testkrav ved landing i Københavns Lufthavn
Sagstype
Bødesag
Status
Endelig
Dato
8. april 2024
Sted
Københavns Byret
Sagsemner
Almenskadelige handlingerErhvervsforhold
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Parter
Part: Anklagemyndigheden: Anklagemyndigheden
Lovreferencer
Sagen omhandler Anklagemyndighedens tiltale mod en udenlandsk luftfartsvirksomhed for 23 forhold om overtrædelse af dagældende bekendtgørelser om forbud mod at lande med passagerer uden negativ COVID-19-test i Københavns Lufthavn. Overtrædelserne fandt sted i perioden marts til maj 2021.
Baggrund for Tiltalen
Tiltalte (udenlandsk virksomhed) var anklaget for som luftfartsoperatør at have landet i Københavns Lufthavn med passagerer over 12 år, der ikke kunne fremvise en gyldig negativ COVID-19-test ved ankomst. De specifikke bekendtgørelser, der blev overtrådt, var:
- Bekendtgørelse nr. 264 af 24. februar 2021
- Bekendtgørelse nr. 542 af 26. marts 2021
- Bekendtgørelse nr. 678 af 19. april 2021
- Bekendtgørelse nr. 756 af 28. april 2021
Alle forhold henviste til Bekendtgørelse nr. 264 af 24. februar 2021 om forbud mod at lande med passagerer uden negativ COVID 19-test § 5, stk. 1 og Bekendtgørelse nr. 264 af 24. februar 2021 om forbud mod at lande med passagerer uden negativ COVID 19-test § 5, stk. 2, jf. Bekendtgørelse nr. 264 af 24. februar 2021 om forbud mod at lande med passagerer uden negativ COVID 19-test § 2, stk. 1, jf. Straffeloven § 3, stk. 1.
Anklagemyndigheden nedlagde påstand om bødestraf, men påstod frifindelse for forhold 10. Tiltalte påstod frifindelse for alle forhold.
Sagens Forløb og Forklaringer
Sagen byggede på vidneforklaringer fra paskontrollører og politibetjente, der arbejdede i Københavns Lufthavn under COVID-19-restriktionerne, samt en juridisk chef fra Tiltalte (udenlandsk virksomhed).
Paskontrollørernes Vidneudsagn
- Paskontrollørerne (Vidne 1, Vidne 2, Vidne 3) forklarede om den daglige procedure for kontrol af indrejsende passagerers COVID-19-tests. De fungerede som "firstlinere", der mødte passagererne og tjekkede dokumenter, herunder coronatest og pas. Hvis en test var ugyldig (f.eks. ældre end 24 timer), blev en "secondliner" fra politiet tilkaldt.
- Vidnerne bekræftede, at reglerne for testkrav ofte skiftede, og at de skulle være meget opmærksomme på de gældende regler.
- De forklarede, at der var mange sager om overtrædelse af coronalovgivningen vedrørende transportøransvar, og at det var flyselskabernes ansvar at sikre gyldige tests.
Politibetjentenes Vidneudsagn
- Politibetjentene (Vidne 4, Vidne 5, Vidne 6) fungerede som "secondlinere" og sagsbehandlere, der behandlede sager, hvor passagerer ikke kunne fremvise gyldige tests. De oprettede sager for hver enkelt passager, medmindre det var en familie eller et ægtepar.
- De bekræftede, at de tog kopier af pas og boardingpas fra passagerer uden gyldig test og sendte sagerne videre til sagsbehandling, herunder eventuel sigtelse af luftfartsoperatøren.
Tiltaltes Forklaring (Juridisk Chef)
- Vidne 7, juridisk chef fra Tiltalte (udenlandsk virksomhed), forklarede, at selskabet havde sendt instrukser og retningslinjer om testkrav ved ombordstigning til deres underleverandører ("groundhandlere") i afgangslufthavnene. De havde også modtaget bekræftelser på, at instrukserne blev fulgt.
- Han nævnte, at der i perioden var mange falske coronatests i omløb, især i Sydeuropa.
- Vedrørende forhold 17 (flyvningen fra Mallorca), forklarede han, at flyet pludselig blev omdirigeret til at mellemlande i København, hvilket skabte usikkerhed om testkrav for transitpassagerer. Tiltalte (udenlandsk virksomhed)s groundhandler kontaktede dansk grænsepoliti for at afklare situationen, da de frygtede at belemre passagererne yderligere, hvis de ikke kunne komme med det videre fly.
- Tiltalte (udenlandsk virksomhed)s interne instruks for marts 2021, "Travel restrictions for flights to Denmark due to COVID-19", specificerede, at alle passagerer over 13 år, der indrejste eller var i transit via Danmark, skulle fremvise en negativ COVID-19 PCR- eller antigentest, udført senest 24 timer før afrejse fra første ombordstigningspunkt. Undtagelser gjaldt for danske statsborgere og residente.
- En intern e-mail af 18. april 2021 fra Tiltalte (udenlandsk virksomhed)s groundhandler i Mallorca indikerede, at de havde fået bekræftet fra CPH Covid center, at transitpassagerer ikke behøvede PCR/Antigen-test, hvis de ikke forlod transitområdet. Dette var dog i strid med de danske regler, som retten senere fastslog.
Rettens Afgørelse
Retten frifandt Tiltalte (udenlandsk virksomhed) for størstedelen af anklagerne, men fandt selskabet skyldigt i ét forhold vedrørende overtrædelse af COVID-19 landingsforbuddet.
Frifindelse for Forhold 1 og 10
- Forhold 1: Retten fandt det ikke bevist, at Tiltalte (udenlandsk virksomhed) var luftfartsoperatør for den pågældende flyvning. Vidne 7's forklaring indikerede, at et andet selskab sandsynligvis stod for flyvningen via en "wetleasing"-operatør.
- Forhold 10: Anklagemyndigheden havde selv nedlagt påstand om frifindelse for dette forhold, da det utvivlsomt ikke drejede sig om en passager, der var omfattet af Tiltalte (udenlandsk virksomhed)s ansvar.
Frifindelse for Forhold 2-9, 11-16 og 18-23
- Retten fandt, at der ikke var ført det fornødne bevis til domfældelse for disse forhold. Dette skyldtes manglende detaljerede oplysninger om passagerernes afhøringer og adgang til boarding i afgangslufthavnene. Paskontrollørernes forhør af passagererne var generelt ikke særligt omfattende, og der var ikke foretaget egentlige afhøringer af passagererne eller underleverandørerne i afgangslufthavnene siden kontrollen i Københavns Lufthavn.
Domfældelse for Forhold 17
- Retten fandt det bevist, at Tiltalte (udenlandsk virksomhed) havde handlet uagtsomt i forhold 17. Dette forhold omhandlede en flyvning fra Mallorca til København den 18. april 2021, hvor 35 passagerer over 12 år ikke kunne fremvise en gyldig negativ COVID-19-test ved landing.
- Det blev lagt til grund, at flyet kort tid forinden var blevet omdirigeret til at mellemlande i København, og at passagererne alene var i transit til Stockholm, hvor der oprindeligt ikke var krav om test.
- Tiltalte (udenlandsk virksomhed)s "groundhandler" i afgangslufthavnen på Mallorca var bevidst om, at den korte tid til afgang medførte, at flere passagerer formentlig ikke kunne fremskaffe den krævede test. På trods af en intern e-mail, der angiveligt indikerede, at transitpassagerer ikke behøvede PCR-test, fandt retten, at det ville være i åbenbar strid med bekendtgørelsen at tillade landing med passagerer uden gyldig test.
Straffastsættelse
- Straffen blev fastsat til en bøde på 250.000 kr. for overtrædelsen af Bekendtgørelse nr. 542 af 26. marts 2021 om forbud mod at lande med passagerer uden negativ COVID 19-test § 5, stk. 1 og Bekendtgørelse nr. 542 af 26. marts 2021 om forbud mod at lande med passagerer uden negativ COVID 19-test § 5, stk. 2, jf. Bekendtgørelse nr. 542 af 26. marts 2021 om forbud mod at lande med passagerer uden negativ COVID 19-test § 2, stk. 1. Bøden er en tillægsstraf i henhold til Straffeloven § 89.
- Retten lagde i formildende retning vægt på den tid, der var medgået til sagens behandling.
Tiltalte (udenlandsk virksomhed) skal betale sagens omkostninger.
Lignende afgørelser