Sag om fratagelse af dansk statsborgerskab afvist grundet overskredet klagefrist
Sagstype
Almindelig civil sag
Status
Appelleret
Dato
27. marts 2023
Sted
Københavns Byret
Sagsemner
Forvaltningssag
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Parter
Partsrepræsentant: Advokat: Hans August Becker, Advokat: Amalie Starch Larsen,
Part: Sagsøgte: Udlændinge- og Integrationsministeriet
Sagen omhandlede en sagsøgers påstand om, at Udlændinge- og Integrationsministeriets afgørelse af 14. april 2021 om fratagelse af sagsøgerens danske statsborgerskab var ugyldig. Sagsøgeren ønskede at blive stillet, som om afgørelsen ikke var truffet, subsidiært at sagen blev hjemvist til fornyet behandling. Udlændinge- og Integrationsministeriet nedlagde påstand om afvisning, subsidiært frifindelse, hvoraf afvisningspåstanden blev udskilt til særskilt forhandling og afgørelse.
Sagens Baggrund
Fratagelse af Statsborgerskab
Den 14. april 2021 fratog Udlændinge- og Integrationsministeriet sagsøgeren hans danske statsborgerskab. Afgørelsen var baseret på oplysninger fra Politiets Efterretningstjeneste (PET) og Udenrigsministeriet.
PET's Vurdering
PET modtog den 8. marts 2021 et notat, der vurderede, at sagsøgeren havde udvist en handlemåde, som var til alvorlig skade for landets vitale interesser. PET vurderede, at sagsøgeren flere gange var udrejst til Syrien i årene 2015-2017 og senest i maj 2017 tilsluttede sig Jabhat al-Nusrah. PET anså det for muligt, at sagsøgeren havde modtaget træning og militære færdigheder og deltaget i kamphandlinger i Syrien. Rådets Forordning (EF) Nr. 881/2002 nævnes i forbindelse med Al-Nusra frontens status som terrororganisation.
Udlændinge- og Integrationsministeriets Baggrundsoplysninger
Ministeriet konstaterede, at sagsøgeren erhvervede dansk indfødsret som biperson til sine forældre i 1990. Sagsøgerens far var pakistansk statsborger ved sagsøgerens fødsel, og pakistansk lov tillader dobbelt statsborgerskab med Danmark. Ministeriet vurderede derfor, at sagsøgeren erhvervede pakistansk statsborgerskab ved fødslen.
Sagsøgerens NemID-problemer
Sagsøgeren oplyste, at han siden 2017 havde boet fast i Tyrkiet og ikke havde brugt sin e-Boks. I februar 2021 forsøgte han at logge på NemID for at søge familiesammenføring for sin datter, men hans nøglekort var ugyldigt. Han kontaktede NemID support, som oplyste, at hans adresse var forkert registreret, og at et nyt nøglekort krævede personligt fremmøde i Danmark eller på en dansk repræsentation i udlandet. Sagsøgeren forsøgte ikke at rejse til Danmark på grund af udfordringer med sin tyrkiske opholdstilladelse og familieforhold.
Pakistan Origin Card (POC)
Sagsøgeren havde et Pakistan Origin Card (POC), som han selv havde ansøgt om i 2014 eller 2015. POC'en tillader visumfri indrejse og ubegrænset ophold i Pakistan. Sagsøgeren oplyste, at han var dansk statsborger og fik POC gennem sin mor, der også kun var dansk statsborger. NADRA (Pakistans nationale database) oplyste, at POC er for enkeltstatsborgere, mens NICOP er for dobbeltstatsborgere.
Parternes Påstande
Sagsøgerens Påstand
Sagsøgeren nedlagde påstand om, at afgørelsen om fratagelse af statsborgerskab var ugyldig, og at han skulle stilles, som om afgørelsen ikke var truffet, subsidiært at sagen skulle hjemvises til fornyet behandling. Sagsøgeren gjorde gældende, at han ikke var pakistansk statsborger, og at ministeriets afgørelse ikke i tilstrækkelig grad havde undersøgt risikoen for statsløshed, hvilket ville være i strid med både dansk og international ret, herunder Europarådets Statsborgerretskonvention artikel 7, stk. 3 og FN's Statsløsekonvention artikel 8, stk. 1 og 2.
Udlændinge- og Integrationsministeriets Påstand
Ministeriet nedlagde påstand om afvisning, subsidiært frifindelse. Ministeriet gjorde gældende, at sagen var anlagt efter udløbet af den 4-ugers frist, der er fastsat i Indfødsretsloven § 8 F, stk. 1, 1. pkt., og at der ikke var grundlag for undtagelsesvis at se bort fra fristoverskridelsen. Ministeriet henviste til Lov om Digital Post fra offentlige afsendere § 3, stk. 4 og § 5, stk. 1, der fastslår, at tilslutning til Digital Post fortsætter ved udrejse, medmindre der anmodes om fritagelse, hvilket sagsøgeren ikke havde gjort.
Sagsøgerens Anbringender om Fristoverskridelse
Undskyldelige Forhold
Sagsøgeren anførte, at fristoverskridelsen skyldtes undskyldelige forhold, idet han ikke havde et gyldigt NemID-nøglekort og ikke kunne tilgå sin e-Boks. Han mente, at dette burde føre til oprejsningsbevilling, og at sagen var anlagt hurtigt efter, at han blev bekendt med afgørelsen.
EMRK Artikel 6 og 13
Sagsøgeren gjorde gældende, at opretholdelsen af 4-ugers fristen var i strid med Danmarks internationale forpligtelser, herunder Den Europæiske Menneskerettighedskonventions (EMRK) artikel 6, stk. 1 om retten til en retfærdig rettergang og artikel 13 om retten til effektive retsmidler. Ministeriet bestred dette og henviste til retspraksis fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, der fastslår, at sager om statsborgerskab ikke er omfattet af EMRK artikel 6.
Rettens Begrundelse og Resultat
Retten bemærkede, at Udlændinge- og Integrationsministeriets afgørelse om fratagelse af sagsøgerens danske statsborgerskab blev sendt til sagsøgerens e-Boks den 14. april 2021. Det var ubestridt, at sagsøgeren var tilsluttet Digital Post i henhold til Lov om Digital Post fra offentlige afsendere § 3, stk. 1.
Fristoverskridelsen
Det var enighed om, at sagsøgerens indlevering af stævning den 25. februar 2022 skete efter udløbet af den i Indfødsretsloven § 8 F, stk. 1, 1. pkt. fastsatte frist på 4 uger. Spørgsmålet var, om der forelå sådanne særlige omstændigheder, at retten undtagelsesvis kunne tillade en indbringelse efter 4 uger i medfør af Indfødsretsloven § 8 F, stk. 1, 2. pkt..
Vurdering af Undskyldelige Forhold
Sagsøgeren anførte, at han under sit ophold i Tyrkiet havde e-Boks, men ikke et gyldigt nøglekort, og at det trods forsøg ikke lykkedes ham at få et nyt. Han mente, at dette var en undskyldelig omstændighed, der forhindrede ham i at blive bekendt med fristen via e-Boks.
Retten henviste til forarbejderne til lov nr. 1057 af 24. oktober 2019, hvoraf det fremgår, at det ikke er et undskyldeligt forhold, at parten har bragt sig selv i en situation, hvor det ikke er muligt at tilgå e-Boks eller læse Statstidende. Retten fandt, at sagsøgeren, der var udrejst af Danmark pr. 25. april 2018, havde mulighed for at skaffe sig et nyt NemID ved at afhente en midlertidig adgangskode på en dansk repræsentation i Tyrkiet, som det fremgår af oversigten over bestilling af NemID. Retten konkluderede, at sagsøgeren selv havde bragt sig i en situation, hvor det ikke var muligt for ham at tilgå sin e-Boks. Det fandtes derfor ikke godtgjort, at der forelå undskyldelige omstændigheder, der berettigede retten til undtagelsesvis at tillade indbringelse af sagen efter udløbet af fristen på 4 uger.
Analog Anvendelse af Retsplejeloven
Retten fastslog, at der hverken i Indfødsretsloven § 8 F eller i lovens forarbejder er henvist til Retsplejelovens regler om oprejsningsbevilling. Der var derfor ikke grundlag for at antage, at disse bestemmelser kunne anvendes analogt. Retten bemærkede desuden, at Udlændinge- og Integrationsministeriets afgørelse af 14. april 2021 indeholdt en mulighed for genoptagelse, såfremt der fremkom oplysninger om væsentlige nye retlige eller faktiske omstændigheder.
Konklusion
På baggrund af ovenstående blev Udlændinge- og Integrationsministeriets påstand om afvisning taget til følge.
Ingen af parterne skulle betale sagsomkostninger til den anden part eller til statskassen.
THI KENDES FOR RET: Sagen afvises.
Lignende afgørelser