Københavns Lufthavne mod SAS: Afgift for handicapassistance
Sagstype
Almindelig civil sag
Status
Appelleret
Dato
1. februar 2013
Sted
Østre Landsret
Sagsemner
Afgifter
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Sagen omhandler en tvist mellem Københavns Lufthavne A/S (KLH) og SAS Scandinavian Airlines Danmark A/S (SAS) vedrørende opkrævning af en afgift for assistance til handicappede og bevægelseshæmmede passagerer (PRM-afgift).
Sagens Baggrund
KLH har nedlagt påstand om, at SAS skal betale 18.398.661,10 kr. med tillæg af renter for PRM-afgiften for perioden 26. juli 2008 til 31. marts 2009. Denne afgift dækker lufthavnens udgifter til bistand til handicappede og bevægelseshæmmede passagerer, som følge af Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1107/2006 (PRM-forordningen).
Traditionelt er betaling for lufthavnsfaciliteter fastsat i takstaftaler mellem lufthavne og luftfartsselskaber. Sagen drejer sig om, hvorvidt den gældende takstaftale for 2006-2008 afskærer KLH fra at opkræve denne nye afgift, og om forordningens bestemmelser for afgiftens fastsættelse er overholdt, herunder om afgiften er rimelig.
Aftaleforhold og Forordningens Indførelse
Parternes aftaleforhold gennem årene er belyst gennem flere takstaftaler og en "Model for regulering af trafikafgifterne i Københavns Lufthavne A/S" af 15. maj 2000, der regulerer start-, passager- og opholdsafgifter i henhold til Luftfartsloven § 71.
Centrale Takstaftaler:
- Takstaftale 2000-2002: Indførte en "handlingafgift" og fastslog, at der ikke måtte indføres nye afgifter, medmindre de udgjorde betaling for selskabsspecifikke ydelser, der ikke var omfattet af KLH's standardydelser.
- Takstaftale 2003-2005: Fastholdt handlingafgiften og indeholdt en bestemmelse om, at KLH kunne ansøge Trafikministeriet om takstforhøjelser ved væsentlige omkostningsstigninger som følge af nye myndighedskrav (f.eks. security).
- Takstaftale 2006-2008: Denne aftale, der blev forlænget til 31. marts 2009, indførte en ny security-takst og indeholdt bestemmelser om, at KLH fraskrev sig retten til at søge særskilt takstforhøjelse som følge af nye myndighedskrav (punkt 7), fastholdt handlingafgiften (punkt 8), og gentog princippet om, at der ikke måtte indføres nye afgifter, medmindre de var for selskabsspecifikke ydelser (punkt 9). Et "Letter of Intent" af 21. november 2005 bekræftede KLH's hensigt om ikke at søge kompensation for økonomiske indrømmelser via nye afgifter.
PRM-forordningen:
Den 5. juli 2006 blev Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1107/2006 vedtaget, med virkning fra 26. juli 2008. Forordningen overførte ansvaret for bistand til handicappede og bevægelseshæmmede passagerer fra luftfartsselskaberne til lufthavnene. Forordningen fastsætter i artikel 8, stk. 3 og 4, at lufthavnen kan opkræve en særlig afgift til finansiering af denne bistand, og at afgiften skal være rimelig, omkostningsrelateret, gennemsigtig og fastsat i samarbejde med lufthavnsbrugerne.
Sagens Forløb og Parternes Argumenter
Efter vedtagelsen af PRM-forordningen indledte KLH en dialog med luftfartsselskaberne (AOC og AUC) om implementering af PRM-servicen. KLH udbød opgaven, og Falck Danmark A/S blev den eneste tilbudsgiver. KLH indgik en rammeaftale med Falck den 6. maj 2008 og informerede luftfartsselskaberne den 23. maj 2008 om, at omkostningerne på 5,88 kr. pr. passager ville blive faktureret.
SAS og AOC gjorde indsigelse mod opkrævningen med henvisning til takstaftalen for 2006-2008. SAS klagede til Statens Luftfartsvæsen over manglende inddragelse i fastsættelsen af afgiften, men klagen blev afvist.
SAS's hovedargumenter:
- Den opkrævede PRM-afgift er omfattet af SAS's betalinger i henhold til takstaftalen af 28. november 2005, og KLH er derfor ikke berettiget til yderligere omkostningsdækning.
- Takstaftalens punkter 7, 8 og 9 samt "Letter of Intent" afskærer KLH fra at opkræve PRM-afgiften.
- PRM-afgiften er ikke opgjort i overensstemmelse med PRM-forordningens artikel 8, stk. 4, da den er for høj, ikke gennemsigtig, og ikke fastsat i samarbejde med lufthavnsbrugerne.
Københavns Lufthavnes hovedargumenter:
- Takstaftalen af 28. november 2005 forhindrer ikke KLH i at kræve PRM-omkostningerne betalt af SAS i henhold til PRM-forordningens artikel 8, stk. 3 og 4.
- PRM-afgiften er en ny ydelse, der ikke var en del af forhandlingerne om takstaftalen, og derfor ikke omfattet af aftalens begrænsninger.
- Det ville være urimeligt og i strid med Aftaleloven § 36 at afskære KLH fra at dække disse omkostninger.
- PRM-afgiften er fastsat i overensstemmelse med forordningens betingelser, herunder krav om rimelighed, omkostningsrelatering og gennemsigtighed, og høringsforpligtelsen er opfyldt.
Rettens Begrundelse og Resultat
Landsretten behandlede spørgsmålet om, hvorvidt takstaftalen for 2006-2008 afskar Københavns Lufthavne A/S (KLH) fra at opkræve en afgift for assistance til handicappede og bevægelseshæmmede passagerer (PRM-afgift) i aftalens løbetid.
Fortolkning af Takstaftalen 2006-2008
Det blev lagt til grund, at ansvaret for PRM-bistand hidtil havde påhvilet de enkelte luftfartsselskaber, indtil Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1107/2006 (PRM-forordningen) trådte i kraft den 26. juli 2008. Kommissionens forslag til forordningen blev sendt i høring i marts 2005, men blev ikke drøftet under takstforhandlingerne i 2005.
Retten vurderede de relevante punkter i takstaftalen:
-
Punkt 7 (Fraskrivelse af ret til takstforhøjelse): Dette punkt afskar KLH fra at søge særskilt takstforhøjelse som følge af myndighedskrav. Landsretten fandt, at denne bestemmelse alene vedrørte regulering af start-, passager- og opholdsafgifter i henhold til Luftfartsloven § 71 og ikke omfattede indførelse af en ny, særskilt afgift som PRM-afgiften.
-
Punkt 8 (Handlingafgift): Dette punkt fastholdt niveauet for handlingafgiften. Landsretten fandt, at PRM-ydelsen ikke kunne karakteriseres som en handlingydelse, der kunne honoreres over handlingafgiften, da handlingafgiften primært dækkede brug af bagagesorteringsanlæg og lignende.
-
Punkt 9 (Ingen nye afgifter): Dette punkt fastslog, at "ovennævnte takster og afgifter reguleres ikke i øvrigt i perioden, ligesom der ikke indføres nye eller forhøjede afgifter, takster, gebyrer, betalinger eller lignende, medmindre disse udgør betaling for ydelser, som er selskabsspecifikke og ikke kan anses for at være omfattet af CPH's standardydelser for Københavns Lufthavn". Landsretten fortolkede denne bestemmelse som værende knyttet til de ydelser, KLH skulle levere i henhold til takstaftalen (start-, passager-, opholds-, handling- og securityafgifter). Bestemmelsen regulerede derfor ikke betaling for ydelser, der ikke var en del af KLH's ydelser under takstaftalen. Denne fortolkning blev støttet af formuleringen i "Letter of Intent" af 21. november 2005.
Samlet set fandt landsretten, at takstaftalen for 2006-2008 ikke afskar Københavns Lufthavne A/S fra at opkræve betaling for den ydede PRM-bistand i overensstemmelse med forordningens bestemmelser.
Opgørelse af Afgiften
SAS havde bestridt, at PRM-afgiften var i overensstemmelse med PRM-forordningens artikel 8, stk. 3 og 4, som kræver, at afgiften skal være rimelig, omkostningsrelateret, gennemsigtig og fastsat i samarbejde med lufthavnsbrugerne.
Landsretten fandt:
-
Inddragelse af luftfartsselskaberne: KLH havde i tilstrækkelig grad inddraget luftfartsselskaberne i fastsættelsen af omfanget og kvaliteten af PRM-bistanden, og selskaberne blev løbende orienteret om udbuddet og budgetteringen.
-
Omkostningsrelatering og gennemsigtighed: KLH havde fremlagt et særskilt regnskab for PRM-afgiften, der viste, at en betydelig del af udgifterne udgjordes af vederlaget til Falck. Retten fandt ikke grundlag for at antage, at udgiften til Falck var uforenelig med forordningens krav om omkostningsorientering, eller at Falcks ydelser (inkl. leje af lokaler) ikke var prissat på sædvanlige markedsvilkår. Regnskabet byggede på almindelige regnskabsmæssige principper.
-
Forrentning af investeret kapital: Forordningen tillader, at forrentning af kapital indgår i afgiftsberegningen. Den anvendte aeronautiske WACC på 9,02% blev ikke anset for urimelig.
-
Rimelighed af afgiften: På baggrund af ovenstående fandt retten ikke grundlag for at anse den opkrævede afgift på 5,88 kr. pr. passager for urimelig.
Afgørelse
Københavns Lufthavne A/S' påstand blev taget til følge. SAS Scandinavian Airlines Danmark A/S skal betale det krævede beløb med renter.
SAS Scandinavian Airlines Danmark A/S skal betale 18.398.661,10 kr. til Københavns Lufthavne A/S med tillæg af renter fra de i fakturaerne fastsatte forfaldsdatoer i henhold til Renteloven § 3, stk. 1.
SAS Scandinavian Airlines Danmark A/S skal endvidere betale 700.000 kr. i sagsomkostninger til Københavns Lufthavne A/S, fordelt som 150.000 kr. til retsafgift og 550.000 kr. til advokatbistand. Sagsomkostningerne forrentes efter Renteloven § 8 a. Beløbet skal betales inden 14 dage efter dommens afsigelse.
Lignende afgørelser