Command Palette

Search for a command to run...

Beregning af bopælstid for førtidspension - opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9

Dato

10. juli 2013

Eksterne links

Læs hele sagen

Juridisk område

Lov om social pension

Emner

Folkeregistertilmelding, Bopælstid, Brøkpension, Flygtningestatus

Lovreferencer:

En kvinde, der kom til Danmark som flygtning i 1992, fik oprindeligt afslag på opholdstilladelse efter udlændingeloven § 7. Hun opnåede dog opholdstilladelse efter udlændingeloven § 9 i juni 1996 og blev tilmeldt folkeregisteret i juli 1996. Hun blev tilkendt førtidspension med virkning fra 1. november 2006.

Kommunen og Det sociale nævn vurderede, at hendes opholdstid i hjemlandet ikke kunne medregnes, og at hun først havde fast bopæl i Danmark fra juli 1996. Dette medførte, at hun kun var berettiget til 24/40 af fuld førtidspension, da hun ikke opfyldte kravet om bopæl i riget i mindst 4/5 af årene fra det fyldte 15. år.

Kvindens advokat klagede til Ankestyrelsen og argumenterede for en højere pensionsandel. Advokaten henviste til, at kvinden havde været i Danmark fra 1992-1996 og ikke havde optjent pensionsrettigheder andetsteds. Advokaten mente, at principperne fra Østre Landsrets dom af 24. oktober 2005 og Ankestyrelsens principafgørelse P-2-06 burde anvendes til at medregne en tidligere dato for bopæl.

Ankestyrelsen tiltrådte Det sociale nævns afgørelse og fastslog, at kvindens ophold i Danmark forud for 4. juli 1996 ikke kunne medregnes ved beregning af bopælstiden.

Begrundelse for afgørelsen

  • Kvinden havde ikke fået opholdstilladelse efter udlændingeloven § 7 eller § 8. Dette betød, at bopæl i hjemlandet ikke kunne sidestilles med bopæl i Danmark ved opgørelse af bopælstid.
  • Ankestyrelsen vurderede, at kvinden først fra juli 1996 havde opnået en tilstrækkelig tilknytning til Danmark til at have fast bopæl her, da hun på dette tidspunkt fik opholdstilladelse og blev tilmeldt folkeregisteret.
  • Der blev ikke fundet særlige omstændigheder, der kunne begrunde en fravigelse af princippet om, at fast bopæl som udgangspunkt først opnås ved meddelelse af opholdstilladelse og samtidig tilmelding til folkeregisteret.
  • Principperne i Ankestyrelsens principafgørelse P-2-06 kunne ikke anvendes, da kvinden havde fået opholdstilladelse efter udlændingeloven § 9 og ikke § 7.
  • Der var ingen hjemmel i Pensionsloven § 9 til at sidestille bopæl i oprindelseslandet eller ophold i flygtningecenter med fast bopæl i Danmark under disse omstændigheder.
  • Ankestyrelsens principafgørelse P-5-99 blev ophævet med denne afgørelse.

Lignende afgørelser