Købstædernes Forsikring: Afvisning af krav om lokal serviceaftale efter konkurs hos Data Centrum A/S
Dato
4. november 2002
Principiel sag
Nej
Forsikringstype
Familie
Afgørelse
Selskab medhold
Firma navn
Købstæderne
Dokument
Klageren havde tegnet en totalforsikring hos Købstædernes Forsikring via Data Centrum A/S. Forsikringscertifikatet angav, at skader skulle anmeldes til Data Centrum A/S, som også skulle stå for reparationer. Efter Data Centrum A/S' konkurs indgik Købstædernes Forsikring aftale med Servicepartner A/S, som overtog Data Centrums opgaver.
Klageren anmeldte en skade på en printer telefonisk til Købstædernes Forsikring, men undlod at sende printeren til Servicepartner A/S, da klageren ikke ønskede at bære risikoen for transportskader. Klageren henviste til en folder fra Data Centrum, hvoraf det fremgik, at skadet PC-udstyr blot kunne afleveres i forretningen i Århus, hvor udstyret var købt, og klageren havde derfor en forventning om, at reparationer kunne ske lokalt.
Købstædernes Forsikring anførte, at de ikke kunne tage stilling til kravet, før Servicepartner A/S havde haft mulighed for at kontrollere skaden og dækningen. Selskabet havde kun modtaget en telefonisk anmeldelse af kravet.
Klageren anførte, at det ikke var rimeligt, at klageren skulle bære risikoen for skader under transporten til Servicepartner A/S.
Nævnet fandt, at Købstædernes Forsikring ikke kunne pålægges at indgå serviceaftale med leverandører, der geografisk lå mere bekvemt for klageren. Derfor blev klagen ikke taget til følge.
Lignende afgørelser