Landmand dømt for overtrædelse af dyrevelfærdsloven - Betinget rettighedsfrakendelse
Sagstype
Almindelig domsmandssag
Status
Appelleret
Dato
17. februar 2022
Sted
Retten i Aalborg
Sagsemner
Dyreværn
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Parter
Part: Anklagemyndigheden: Anklagemyndigheden
Lovreferencer
Sagen omhandler en tiltalt svineproducent, der stod anklaget for gentagne overtrædelser af dyrevelfærdslovgivningen i forbindelse med sin erhvervsmæssige drift. Anklageskriftet blev modtaget den 7. juni 2021, og sagen blev behandlet med domsmænd.
Anklagepunkter
Tiltalte var anklaget for overtrædelse af dyreværnsloven (nu dyrevelfærdsloven) og bekendtgørelsen om mindstekrav til beskyttelse af landbrugsdyr (nu bekendtgørelse om dyrevelfærdsmæssige mindstekrav til hold af grise). Forholdene vedrørte perioden op til og den 14. januar 2020 og omhandlede:
- Forhold 1: Uforsvarlig eller groft uforsvarlig behandling af 17 grise med navlebrok, hvor dyrene ikke var beskyttet mod smerte, lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe, og ikke var behandlet omsorgsfuldt, herunder manglende passende leje i sygesti, tilsyn af dyrlæge eller aflivning.
- Forhold 2: Groft uforsvarlig behandling af 10 grise med lemmelidelser, hvor dyrene ikke var beskyttet mod smerte, lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe, og ikke var behandlet omsorgsfuldt, herunder manglende passende leje i sygesti, tilsyn af dyrlæge eller aflivning.
- Forhold 3: Uforsvarlig behandling af 4 grise med hale- eller øresår, hvor dyrene ikke var beskyttet mod smerte, lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe, og ikke var behandlet omsorgsfuldt, herunder manglende passende leje i sygesti, tilsyn af dyrlæge eller aflivning.
Sagens Forløb og Forklaringer
Tiltalte nægtede sig skyldig. Han forklarede, at han drev en svinegård med op til 4.500 svin fordelt på tre ejendomme. Han havde to ansatte og en ukrainsk landbrugselev, som han mente var tilstrækkeligt instrueret i dyrepasning. Han havde en sundheds- og rådgivningsaftale med dyrlæge Vidne 3, som besøgte gården månedligt og udarbejdede handlingsplaner for sygdomsbehandling. Tiltalte forklarede, at syge grise blev behandlet i tre dage, og hvis tilstanden ikke forbedredes, skulle dyrlæge tilkaldes eller dyrene aflives. Han hævdede, at sygestierne var indrettet med gummimåtter og halm, og at der blev fejet og gjort rent dagligt.
Embedsdyrlæge Vidne 2 fra Fødevarestyrelsen vidnede om tilsynet den 14. januar 2020, som var baseret på en tidligere anmeldelse. Hun bekræftede de kritisable forhold og vurderede, at mange af grisenes skader var ældre og smertefulde, og at dyrene burde have været aflivet eller isoleret i sygestier med passende underlag og varme. Hun understregede, at brok, lemmelidelser og sår kræver daglig opmærksomhed og korrekt håndtering, hvilket ikke var tilfældet.
Dyrlæge Vidne 3 bekræftede sin aftale med tiltalte og forklarede, at tiltalte og hans ansatte var uddannet til at behandle visse sygdomme og aflive grise. Han mente, at tiltalte fulgte anvisningerne, men erkendte, at det kan være svært at opdage alle sygdomsforløb i tide i en besætning af den størrelse.
Tidligere Straffe
Det blev oplyst, at tiltalte tidligere var straffet for overtrædelse af dyreværnsloven:
- Den 13. november 2008: Bøde på 7.500 kr.
- Den 23. marts 2021 (ankedom, jf. byretsdom af 10. juni 2020): Bøde på 60.000 kr. for overtrædelser i forbindelse med kontrolbesøg i 2017 og 2018.
Retten fandt tiltalte skyldig i overensstemmelse med anklageskriftet, dog med den præcisering, at to grise (forhold 2.1 og 2.3) blev udsat for groft uforsvarlig behandling, mens de øvrige grise i forhold 2 blev udsat for uforsvarlig behandling. Dommen blev afsagt den 17. februar 2022.
Strafudmåling
Tiltalte blev idømt en bøde på 40.000 kr. Forvandlingsstraffen for bøden blev fastsat til fængsel i 15 dage. Straffen blev fastsat i henhold til Dyrevelfærdsloven § 58, stk. 1 og til dels Dyrevelfærdsloven § 58, stk. 2, samt Bekendtgørelse om dyrevelfærdsmæssige mindstekrav til hold af grise § 84, stk. 1. Der blev taget hensyn til tidligere overtrædelser af Dyreværnsloven § 28, stk. 1 og til dels Dyreværnsloven § 28, stk. 2, samt Bekendtgørelse nr. 707 af 18. juli 2000 om mindstekrav til beskyttelse af landbrugsdyr § 19, stk. 1. Bøden blev fastsat som en tillægsstraf efter Straffeloven § 89 til en tidligere bøde på 60.000 kr. fra en dom af 23. marts 2021.
Rettighedsfrakendelse
Tiltalte blev frakendt retten til at eje, bruge, passe, slagte eller i det hele beskæftige sig personligt med produktionsdyr. Frakendelsen blev gjort betinget på vilkår, at tiltalte i en prøvetid på 3 år fra endelig dom ikke overtræder dyrevelfærdslovgivningen under sådanne omstændigheder, at han skal frakendes retten til at beskæftige sig personligt med produktionsdyr. Dette skete i henhold til Dyrevelfærdsloven § 60, stk. 1, Dyrevelfærdsloven § 60, stk. 2 og Dyrevelfærdsloven § 60, stk. 3. Retten lagde vægt på, at en ubetinget frakendelse ville have indgribende betydning for tiltalte som landmand.
Sagsomkostninger
Tiltalte blev pålagt at betale sagens omkostninger.
Lignende afgørelser