Command Palette

Search for a command to run...

Fortrydelse af telefonabonnement efter ibrugtagning

Dato

1. juni 2005

Nævn

Forbrugerklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Elektronik

Højdepunkt

Fortrydelse af telefonabonnement der var taget i brug Fortrydelsesretten var ikke

En forbruger, der havde et ISDN-abonnement, kontaktede sit telefonselskab den 14. august 2002 i forbindelse med en flytning. Forbrugeren ønskede at flytte "fastnetdelen" af abonnementet til den nye adresse, men ikke selve ISDN-abonnementet, da et ADSL-abonnement hos en anden udbyder skulle oprettes.

Teleudbyderens tilbud og forbrugerens protest

Samme dag bekræftede teleselskabet en aftale om oprettelse af et nyt fastnetabonnement. Dette abonnement var uopsigeligt i seks måneder, medmindre forbrugeren udnyttede sin fortrydelsesret inden for 14 dage. Det blev dog anført, at fortrydelsesretten bortfaldt, hvis tjenesten blev taget i brug ved at foretage opkald.

Forbrugeren, der havde været kunde i mange år, protesterede straks mod aftalen, da han ikke mente, der var tale om et nyt abonnement med en bindingsperiode. Teleudbyderen fastholdt aftalen med henvisning til, at forbrugeren havde foretaget opkald fra telefonen den 17. august 2002 og dermed havde taget tjenesten i brug.

Sagens videre forløb

Sagen blev først indbragt for It- og Telestyrelsen. Styrelsen udtalte, at en konvertering af et ISDN-abonnement til et almindeligt fastnetabonnement generelt betragtes som en opsigelse af ét abonnementsforhold og indgåelse af et nyt. Herefter blev sagen indbragt for Forbrugerklagenævnet.

Forbrugerklagenævnet lagde til grund, at teleudbyderen ikke kunne flytte telefonen uden en ny abonnementsaftale, og at udbyderen var berettiget til at betinge sig en uopsigelighedsperiode på seks måneder. Sagen skulle derfor bedømmes efter reglerne om fortrydelsesret ved fjernsalg.

Anvendelse af fjernsalgsregler

Aftalen blev indgået ved brug af fjernkommunikation som led i teleudbyderens system for fjernsalg. Nævnet fastslog, at der var tale om et "fjernsalg" omfattet af reglerne i den dagældende Lov om visse forbrugeraftaler § 10 a. Aftalen var også reguleret af den dagældende Bekendtgørelse om udbud af telenet og teletjenester §§ 6 og 7, som indeholdt regler om fortrydelsesret for teletjenester indgået uden samtidig underskrevet kontrakt.

Nævnet bemærkede, at retten til at fortryde en tjenesteydelse efter Lov om visse forbrugeraftaler § 12, stk. 2 kun gælder, indtil udførelsen begynder, hvis forbrugeren forinden har givet samtykke til, at den erhvervsdrivende kunne begynde udførelsen inden fortrydelsesfristens udløb. I modsætning hertil fastslog Bekendtgørelse om udbud af telenet og teletjenester § 7, stk. 1, at fortrydelsesretten på teleområdet ikke gælder, efter at slutbrugeren har taget tjenesten i brug. Nævnet afgjorde, at lovens bestemmelser havde forrang frem for bekendtgørelsens regler, i det omfang aftalen var omfattet af loven.

Vurdering af fortrydelsesretten

Teleudbyderens skriftlige ordrebekræftelse af 14. august 2002 oplyste om en 14-dages fortrydelsesret, men også at denne bortfaldt ved ibrugtagning af tjenesten. Forbrugeren tog telefonen i brug umiddelbart efter flytningen. Forbrugeren reklamerede dog ved brev af 19. august 2002 over bindingsperioden på seks måneder, idet han ikke mente at have indgået aftale om et nyt abonnement. Nævnet sidestillede denne reklamation med en fortrydelse af aftalen.

Nævnet fandt, at teleudbyderen ikke på tilstrækkelig klar måde havde sikret sig forbrugerens samtykke til at påbegynde udførelsen inden fortrydelsesfristens udløb. Derfor var forbrugerens ret til at fortryde aftalen ikke bortfaldet efter Lov om visse forbrugeraftaler § 12, stk. 2, da han få dage efter modtagelsen af ordrebekræftelsen meddelte sin protest.

Afgørelse

Som følge heraf kunne teleudbyderen ikke gøre noget krav gældende i henhold til abonnementsaftalen mod forbrugeren og var forpligtet til at tilbagebetale, hvad forbrugeren havde betalt i henhold til aftalen, jf. Lov om visse forbrugeraftaler § 12 c.

Lignende afgørelser