Fortrydelsesret ved online køb af mobiltelefon – brug af telefon afskar ikke fortrydelsesret
Dato
1. januar 1980
Nævn
Forbrugerklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Elektronik
Højdepunkt
Køb af mobiltelefon via internettet kunne fortrydes Forbrugeren kunne fortryde, selvom
En forbruger købte en mobiltelefon via en hjemmeside på internettet. Ved modtagelsen konstaterede forbrugeren, at telefonen var fejlbehæftet, og reklamerede straks til den erhvervsdrivende. Den erhvervsdrivende afviste at ombytte telefonen og anmodede i stedet forbrugeren om at sende den til reparation.
Efterfølgende meddelte forbrugeren den erhvervsdrivende, at hun ønskede at gøre brug af sin 14 dages fortrydelsesret. Den erhvervsdrivende nægtede at tage telefonen retur med den begrundelse, at forbrugeren havde taget telefonen i brug. Som følge heraf tilbagesendte forbrugeren ikke telefonen til den erhvervsdrivende, men indbragte i stedet sagen for Forbrugerklagenævnet.
Sagens kerne
Sagen drejede sig om, hvorvidt forbrugeren havde ret til at fortryde et fjernsalg af en mobiltelefon, selvom den var taget i brug, og om den manglende tilbagesendelse af varen inden fortrydelsesfristens udløb afskar fortrydelsesretten.
Forbrugerklagenævnet afgjorde sagen på baggrund af klagerens sagsfremstilling og indsendte bilag, da den erhvervsdrivende ikke havde besvaret Forbrugerstyrelsens henvendelse.
Fjernsalg og fortrydelsesret
Nævnet fastslog, at købet af mobiltelefonen via den erhvervsdrivendes hjemmeside udgjorde et fjernsalg, som er omfattet af Forbrugeraftaleloven kapitel 4. Dette indebar, at forbrugeren havde krav på en 14 dages fortrydelsesret.
Manglende tilbagesendelse
Forbrugeren havde rettidigt inden for fristen meddelt den erhvervsdrivende sit ønske om at fortryde købet og anmodet om oplysninger vedrørende tilbagesendelse af telefonen. Da den erhvervsdrivende undlod at give disse oplysninger og i stedet afviste fortrydelsesretten, blev den manglende tilbagesendelse af telefonen tilskrevet den erhvervsdrivendes forhold. Under disse omstændigheder kunne det ikke tillægges betydning, at telefonen ikke var tilbagesendt inden fortrydelsesfristens udløb, uanset at dette ellers er en betingelse for at gøre fortrydelsesretten gældende, jf. Forbrugeraftaleloven § 12 a, stk. 3.
Ibrugtagning og forringelse
Nævnet præciserede, at det forhold, at forbrugeren havde taget telefonen i brug inden fortrydelsen, ikke i sig selv afskar hende fra at gøre fortrydelsesretten gældende, jf. Forbrugeraftaleloven § 12 a, stk. 6 sammenholdt med Forbrugeraftaleloven § 8, stk. 1. Ligeledes afskar det ikke forbrugeren fra at fortryde købet, selvom telefonen var blevet beskadiget eller forringet, forudsat at dette ikke skyldtes uagtsomhed eller manglende omsorg fra forbrugerens side, jf. Forbrugeraftaleloven § 12 a, stk. 6 sammenholdt med Forbrugeraftaleloven § 8, stk. 2. Da den erhvervsdrivende ikke havde godtgjort, at en eventuel beskadigelse skyldte forbrugerens uagtsomhed, lagde nævnet til grund, at købet var behørigt fortrudt.
Tilbagebetalingspligt
Den erhvervsdrivende havde derfor pligt til at tilbagebetale købesummen snarest muligt og senest 30 dage efter, at vedkommende fik mulighed for at undersøge salgsgenstanden, jf. Forbrugeraftaleloven § 12 c, stk. 2.
Lignende afgørelser