Afgørelse om handlekommune ved længerevarende ophold i sommerhus grundet sygdom
Dato
11. juli 2013
Eksterne links
Læs hele sagenJuridisk område
Retssikkerhedsloven
Emner
Hjælpemiddel, Kompetence, Handlekommune, Midlertidigt ophold, Længerevarende ophold, Sommerhus, Opholdskommune, Syg ægtefælle
En mand, der led af ALS og var fuldstændig afhængig af sin hustru, havde siden maj 2004 opholdt sig i familiens sommerhus i B kommune. Dette skyldtes, at han ikke kunne klare trapperne til parrets lejlighed i A kommune. Ægteparret ejede sommerhuset og havde ejet det i 30 år, men bibeholdt lejligheden i A kommune med et ønske om på sigt at vende tilbage.
A kommune havde bevilget hjælpemidler til brug i sommerhuset. Da manden ansøgte om en elkørestol og en bil, opstod der uenighed mellem kommunerne om den stedlige kompetence. A kommune mente, at B kommune skulle behandle ansøgningerne, da manden opholdt sig der permanent. B kommune fastholdt, at A kommune som den faste opholdskommune var forpligtet til at yde hjælpen, med henvisning til Retssikkerhedsloven § 9, stk. 1 og Retssikkerhedsloven § 9, stk. 2.
Det sociale nævn tiltrådte B kommunes afslag på at realitetsbehandle ansøgningerne. Nævnet lagde vægt på, at ægteparret ikke havde opgivet den hidtidige bolig i A kommune, og at opholdet i sommerhuset, uanset længden, var midlertidigt og alene relateret til mandens helbredsvanskeligheder. A kommune klagede herefter over nævnets afgørelse.
Ankestyrelsen fandt, at A kommune var mandens opholdskommune og dermed forpligtet til at behandle ansøgninger om nødvendige hjælpemidler under hans ophold i sommerhuset. Afgørelsen blev truffet med henvisning til Retssikkerhedsloven § 9, stk. 1, som fastslår opholdskommunens pligt til at yde hjælp, Retssikkerhedsloven § 9, stk. 2, der definerer opholdskommune ud fra bopæl eller sædvanligt ophold, og Retssikkerhedsloven § 9, stk. 3, som angiver, at ægtefæller har opholdskommune, hvor den fælles bopæl er.
Begrundelse for afgørelsen
Ankestyrelsen lagde vægt på følgende forhold:
- Ægtefællerne havde forud for mandens længerevarende ophold i sommerhuset hele tiden haft fælles bopæl i A kommune.
- Der var intet ønske om at opgive den fælles bolig i A kommune.
- Det længerevarende ophold i sommerhuset skyldtes udelukkende mandens sygdom og var ikke udtryk for et ønske om at etablere sig i hver sin bolig eller opgive den fælles bopæl.
- Familien havde bevaret folkeregistertilmeldingen i A kommune.
Ankestyrelsen fandt således ikke grundlag for at antage, at ægtefællernes fælles bolig i A kommune var definitivt opgivet. Da manden og hans ægtefælle havde en fælles bopæl i A kommune, lå kompetencen til at yde bistand hos denne kommune. Ankestyrelsen tiltrådte dermed det sociale nævns afgørelse.
Lignende afgørelser